Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan udlejer jeg bedst mit hus (Skatteteknisk)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N, Denmark
Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har købt en ny ejendom, som min kone og jeg flytter til og dermed på sigt også flytter folkeregisteradresse.

Situationen er den, at vores nuværende ejendom ovevejer vi at beholde, for at leje ud. Det er i sig selv ikke der problemet / spørgsmålet ligger.

MEN min revisor siger (efter at have brugt lang tid på at undersøge sagen og også spurgt eksternt), at hvis jeg udlejer hele min nuværende ejendom vil det af skat blive betragtet som "erhvervsudlejning" og at hele arrangementet dermed skal stoppes ind i mit firma (VSO). Altså sådan at forstå at ejendommen med alt hvad der til hører (kreditforeningslån, værdi af ejendommen etc.) skal ind i firmaet og derved får jeg pludselig et temmelig stort "+" i det pågældende år, med ekstra skattebetalinger tilfølge.

Ligeledes sås der også tvivl om, hvordan situationen er, den dag jeg vælger at sælge den pågældende ejendom. Tvivlen går primært på, om jeg uden videre kan trække ejendommen ud af firmaet igen og sælge den med skattefri gevinst.

Jeg er godt klar over, at der også kan være fordele ved at trække ejendommen ind i firmaet - såsom fradrag for vedligeholdelse osv.

Men jeg syntes bare det hele virker lidt "voldsomt og uoverskueligt", fremfor blot at beholde ejendommen udenfor firmaet og så blot betale skat af lejeindtægterne osv.

Årsagen til denne post er, at jeg netop har fornemmet på min revisor, at det er en lidt svær nød at knække og derfor tænkte jeg, at der måske sidder en ligesindet Amino her på siden, som har erfaring med hvad der er af muligheder og om eneste mulighed virkelig er at trække det hele ind i firmaet.

Jeg har slevfølgelig også selv haft kontakt med Skat - men med alt respekt, var det vist ikke lige den skarpeste medarbejder jeg fik fat i den dag :-). Så jeg har kun min revisors udlægning. (Hvilken sikkert også er 100% rigtig - men dog rart lige med andre øjne på problemstillingen)

God aften

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis den skal fungere som udlejning langsigtet - så skal den ind i VSO - det er jeg enig i - det vil være erhvervsmæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 05:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis den selvstændige driver flere virksomheder og ønsker at anvende virksomhedsordningen, skal alle virksomhederne indgå i virksomhedsordningen, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for at kunne indgå i ordningen”


Du vil skyde ejendommen minus gæld ind på indskudskontoen.

Det er vel ingen skade til, at du får udlejning i VSO, da du vil kunne “nøjes“ med 22% i virksomhedsskat og kunne hensætte til senere hævning.

Du kan selvfølgelig også bare hæve hele overskuddet inden 31/12 og så blive fuld beskattet med op til ca 56% - men er det ikke fjollet?

Når du sælger huset igen, så tager du huset ud af virksomheden igen i hæverækkefølgen. Kan heller ikke se, der skulle være de store ben i det…

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)