Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksom og afdrag før firma opstart

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har søgt lidt frem og tilbage, men er i tvivl om de konkrete regler, derfor kommer spørgsmålet

I februar købte jeg en computer til 36.000 på afbetaling. Henblikket var at bruge det til video/foto redigering, og det er også det som den er blevet brugt til

Nu vil jeg gerne opstarte en enkeltmandsvirksomhed, som tilbyder drone-opgaver og foto-opgaver. Derfor har jeg en række spørgsmål

Computeren er købt med afdrag på 3.600 og er derfor betalt ud til december. Lige pt. har jeg betalt 7.200 af og til den første 10.200

Kan jeg trække det fulde beløb fra i moms og skat, eller skal jeg månedligt indberette hvor meget der er blevet betalt af, og så lave en fuld indberetning til december når den er helt betalt ud? Den er blevet brugt til privat brug også, og derfor vil jeg mene at det er 50/50 som kan trækkes fra i skat, når året er omme. Altså cirka 18.000 kroner

Mine næste to spørgsmål er ang. telefon og kamera

Jeg købte en telefon for to uger siden kontant. Dette er med et andet telefonnummer, og vil faktisk blive brugt 100% til erhverv. Vil skat godtage dette, og er det et problem at den blev købt før virksomhedsoprettelse?

Sidste spørgsmål er ang. kamera. dette er købt i august 2021, for cirka 38.000 kroner. Har taget billeder med det løbende for private foreninger, men med vilje uden indtjening, da jeg var på kontanthjælp og derfor ikke måtte tjene penge. Er det stadig muligt og trække kameraet fra i skat, selvom det er købt tilbage i august 2021, eller er dette for sent?

For at opsummere:

- Computer på afbetaling til 50/50 brug

- Telefon kontant, til 100% brug

- Kamera købt i august sidste år, til 100% brug erhvervsmæssigt

Hvad siger I til disse ting?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Computer er eneste du kan have i privaten uden at betale andel privat. Momsen skal dog dels som med alt der bruges privat - ofte tager man bare 50% af momsen

Det er krav du har regning med moms og den er til firmaet eller - dit navn som stifter- og så er det hele beløbet der kan indgå

Du kan straksafskrive 31.000 hvis den er anskaffet alene til formålet virksomhed MEN  - her kommer problemet, at du har taget den i brug, og så vil skat generelt kunne forkaste momsen helt - og kun acceptere du sælger den ind uden moms, og det vil være klar risiko ved kontrol

Afbetaling betyder alene, at du bogfører de manglende rater som gæld

Telefonen vil udløse skat når du som ejer i EMV har den med hjem en eneste gang - 3000 kr og da du jo selv betaler med dit overskud, så er det den samlede pris - igen vil problemet momsmæssigt være, at du jo givet har taget den i brug når den er købt inden - men ellers kan udgiften tages i fradrag mod skat af fri telefon

Kamera er over 6 mdr og i brug givet og momsen kan ikke tages ind og selve prisen vil skulle tages ind ved, at du fakturerer det som du kan få for kameraet hvis du går ned til en fotobutik eller finder i blå avis - betalt til dig uden moms

Generelt om aktiver købt inden opstart http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

Overvej letlæst e-bog eller paperback om enkeltmands til små penge https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)