Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms eller ej?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg er ved at finde ud af om jeg skal oprette en mindre personlig ejet virksomhed eller enkeltmandsvirksomhed. Den eneste grund til dette er, at jeg ønsker at få en hjemmeside uden brug af Shopify, og derfor skal jeg have en indløsningsaftale og dermed et CVR-nummer. Jeg føler også, at min hobby er ved at udvikle sig til, at det handler om at tjene penge. Derfor føler jeg ikke, at argumentet for en hobbyvirksomhed er der længere.

De sidste par år har jeg kørt det som hobbyvirksomhed. Sidste år havde jeg en ganske lille omsætning på knap 4000, og mit skatteregnskab er også i minus. Så der var et underskud. Jeg forventer ikke, at jeg når 50.000 i omsætning på 12 følgende måneder de næste par år.

Mit spørgsmål går på, om jeg skal momsregistreres? Jeg blev gjort opmærksom på i går, at jeg skal betale moms med tilbagevirkende kraft, når man når 50.000 eller forventer at nå 50.000 kr. i omsætning på 12 følgende måneder. Nu bliver jeg naturligvis i tvivl om jeg blot bør momsregistrere mig med det samme. Det er selvfølgelig afgørende for, om jeg skal oprette et PMV eller enkeltmandsvirksomhed.
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skulle du momsregistreres med så lille omsætning?

CVR har intet med moms at gøre, så jeg ville vente til omsætning udsigterne bliver større.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

mart2022:
De sidste par år har jeg kørt det som hobbyvirksomhed. Sidste år havde jeg en ganske lille omsætning på knap 4000, og mit skatteregnskab er også i minus. Så der var et underskud. Jeg forventer ikke, at jeg når 50.000 i omsætning på 12 følgende måneder de næste par år.
et underskud du så ikke kan bruge uden CVR - men hvis du føler dig overbevist om ikke at nå 50 t inden for nogle 12 mdr perioder de første par år, så kan du jo godt nøjes med PMV - du kan jo registrere så snart du når 4.000 per måned. Det vil være et tidspunkt, hvor det kan være oplagt, du vil overstige 50 t på en 12 mdr periode - 
Ligger du klart under 4.000 fast - så vil det ikke være åbenlyst du vil nå 50 t på 12 mdr og så kan du registrere så snart du ser små 4.000 og er i vækst

En anden sag er så, at det kan være godt med frivillige momsregistrering, da det ikke er ret let at skulle pludseligt lægge moms på salget - det vil overraske gamle kunder - og du får jo også momsfradrag for dine indkøb trods alt
Se lidt om frivillig momsreg https://johnhannover.blogspot.dk/2017/10/frivillig-momsregistrering-en-god-ide.html
Overvej letlæst e-bog eller paperback om netop PMV og personlig virksomhed, stiftelse, skat, moms, regnskab, drift og masser af tips https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Tak for et godt svar.

Når man når dertil, hvor man kan se at man indenfor nærmeste fremtid skal momsregistreres, skal der så betales moms af de 50.000 med tilbagevirkende kraft? Eller begynder man blot at betale moms fra den dag man registrere sig?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe man gør det inden det er åbenlyst man ville have nået 50 t så er der kun moms fremad - det er derfor jeg skriver senest ved 4000 kr per måned (som jo giver tæt ved de 50 t på 12)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)