Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsk køber glemte min moms - NO VAT

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære aminovenner

Jeg gav et tilbud på droneovideooptagelser til et stort dansk firma. Jeg havde kontakten med en dansk medarbejder. Optagelserne skal bruges til deres anlægsaktiviteter i DK. De fik en kontrakt der lød på "18000,- excl moms". Jeg fik optagelserne i hus og leveret til min danske kontakt i firmaet.
Nu har jeg fået deres "purchase order". Den er udskrevet fra Tyskland, som åbenbart er dem der styrer deres pengesager. Problemet er at de kun har givet mig total 18000 og skrevet "no VAT". Altså den

1 - har de set det som deres mulighed for at spare momsen - mon de har handlet i ond tro?
2 - kan de det når der i kontrakten skriver "excl moms" og jeg ikke har skrevet (no VAT)
3 - Ved salg af ydelser med udlandet (hvordan finder man ud af iom firmaet er det?) at hovedreglen er at der er omvendt betalingspligt (reverse charge), med mindre der er et udnyttelseskriterie der hedder "Ydelser fra rådgivningsvirksomheder, ingeniører, projekteringsvirksomheder, advokater og revisorer samt andre lignende ydelser, databehandling og meddelelse af oplysninger". Kunne jeg ses som et rådgivningsfirma
4 - kan jeg kræve at de betaler momsen på det foreliggende?
5 - Hvis jeg ikke kan få momsen, skal den så blot registreres som salg uden moms eller som "No VAT"

De bedste hilsner
Jesper
Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen forsøger at snyde dig, men du skal nok læse lidt om EU moms.

Du kan som dansk virksomhed ikke opkræve moms af en vare/ydelse solgt til et andet EU land og omvendt køber du en vare/ydelse i et andet EU land er det uden moms, og du skal selv afregne købsmoms til told/skat.

Du skal registrere momsen af de 18.000 som salg til EU land og opgive modtagers landekode og tax nr under din månedlige afrapportering af EU moms.. har selv arbejdet på den måde i 8 år nu

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er noget uklar hvem det egentlig er din kunde, er det et dansk eller et udenlandsk firma? Fordi purchase order kommer fra Tyskland er det jo ikke ensbetydende med at de er tyskerne er kunden.  hvem står som køber i purchase order ?   Hvor leveres varen, i DK eller Udlandet?  

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:

Ingen forsøger at snyde dig, men du skal nok læse lidt om EU moms.

Du kan som dansk virksomhed ikke opkræve moms af en vare/ydelse solgt til et andet EU land og omvendt køber du en vare/ydelse i et andet EU land er det uden moms, og du skal selv afregne købsmoms til told/skat.

Du skal registrere momsen af de 18.000 som salg til EU land og opgive modtagers landekode og tax nr under din månedlige afrapportering af EU moms.. har selv arbejdet på den måde i 8 år nu

Korrekt, men det er nok værd at nævne at dette kun gælder hvis du sælger til et firma i eu. Hvis det er en privat person i eu du sælger til skal der stadig opkræves og betales moms.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager at jeg svarede på det spm, trådstarter stillede og ikke skrev om en masse ikke relevante ting.
Læs igen, trådstarted har solgt til en virksomhed og alt andet er ikke relevant.

Jeg skal nok lade være med at svare i fremtiden, undskyld sry etc.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Til disse formål skal du angive dansk moms ved ydelsessalg til EU - 
Ydelser vedr fast ejendomi i DK - hoteller i DK
Personbefording i DK (turistbus)
Arrangementer i kultur, kunst , sport og videnskab
Restaurant i DK
Korttidsudljning bil

Til alt andet skal du IKKE angive dansk moms ved salg til EU - men så skal du få deres VAT nummer, kontrollere det i VIES - gemme dokumentationen og så fakturere uden moms med teksten reverse charge

Momsmæssigt angiver du hver måned på hver kundes CVR/VAT og med resten af momsangivelsen - samlet i rubrik B

Du får 8.000 kr i begge tilfælde ud af det selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey - sikke en masse gode svar. Kan I hjælpe mig den sidste del af vejen?

Leveringen er sket til den danske kontakt jeg har talt med via downloadlink

Men hvordan finder jeg ud af om den danske entrepenørvirksomhed jeg har solgt ydelser til kan sige at de er et EUfirma og derfor ikke skal betale momsen?
Projektet de arbejder på er stort og har nok EUudbudskarakter. Men er man så et EU-firma?
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du svare ikke på hvem der er køber, Det kan da ikke være så svært at se på Purchase order hvem der står som køber. Det afgørende er om det er et dansk eller et udenlandsk firma. 

Tilmeldt 27. Jan 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit svar. Betyder det at mit udbytte er det samme?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ja moms er jo aldrig del af dit udbytte eller din omsætning. Det opkræver du af en slutbruger og giver så til staten ubeskåret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)