Hej folkens, Ikke sikkert I kan svare mig, men I har før vist jer at være alvidende orakler, så here goes: Jeg er selvstændig; forfatter uden CVR-nr og nu også den heldige vinder af en baby med termin her i januar. 1. september tegnede jeg en sygedagpengesikring for selvstændige, der berettiger mig til 2/3 af højeste barselsdagpengesats (ca. 11.000/måneden) med en karensperiode på 6 måneder (dvs. jeg kan få udbetalt barselsdagpenge fra 1. marts). Så langt så godt. Jeg planlægger at tage de første par uger på barsel på fuldtid og derefter forhåbentlig overgå til en model, hvor jeg kan arbejde 25 % af tiden og holde barsel 75 % af tiden ... eller også gøre, som jeg kan læse mig til, man kan: indberette uge for uge og fx holde 100% barsel to uger, så 50%, så 25 % osv. Mine spørgsmål er nu: - Hvor meget må jeg som selvstændig tjene ved siden af fx deltidsbarsel? Kan ikke finde satserne på det. Som forfatter svinger indtægterne meget - jeg kan fx gå et halvt år uden en krone og så "pludselig" få en bogkontrakt på det manuskript, jeg har brugt et år på at skrive ... - Passiv indkomst (fx royalties fra tidligere bøger, der ruller ind): Er der regler for hvor meget jeg må tjene her - tæller det overhovedet med, når det er "tidligere" arbejde? - Legater: Som forfatter søger man gerne Statens Kunstfond Arbejdslegat én gang årligt og håber at få støtte til "fremtidig kunstnerisk støtte". Man søger legatet i februar og får svar midt maj. Får man støtte, er legatet på 100.000, som der skal betales skat af, dog ikke AM-bidrag. Ifølge Kunstfonden må man gerne søge deres legat, selv om man er på barsel, da de pointerer, at legatet jo ikke skal bruges nu og her, men på sigt bruges til at frikøbe sig skrivetid. Må man søge (og modtage!) et sådant legat som selvstændig barselsdagpenge-modtager? Det var mange spørgsmål - tak hvis du læste med så langt :-) |
Med alle de spørgsmål ville jeg helt klart enten ringe, eller skrive - med så kort tekst som muligt, til dem du indbetaler til. De må ret klart kunne svare på det hele, men vent, måske kan andre her også, synes bare du skal gøre det andet med det samme i alle fald
God vind og tillykke med den kommende
vh John Hannover