Hej, Vi er ved at gennemføre en plan om at agerer lager HUB for en Australsk producent, der gennem egen salgsperson, vil sælge ind på det Europæiske marked. Vi har tidligere ageret som distributør, men skal fremadrettet "kun" være HUB. Dog, vil leverandøren gerne vide, hvad mulighederne er for, at vi fakturerer deres kunder i Europa. Er dette muligt? - må man det? - hvad er reglerne? når det ikke er vores kunder og engagement. Risikoen ifht. til betaling fra debitorer, skal være producentens, ordrer, oprettelse af debitorer osv. skal være hos producenten. Så scenarioet, skulle blot være, at vi fingerer som "maskine" mellemled, og står for afsendelse af varerne og faktureringen. Dvs. Fakturerer på vegne af 1 VAT nummer - til et andet VAT nummer. Er der andre måder det kan gøres på? vil meget gerne høre input. Charlotte |
Gå til en god international revisor men du kan ikke fakturere danske kunder fra en dansk virksomhed uden du har debitor som din kunde og du kan ikke påføre dansk moms - for en australsk virksomhed
Ved ankomst til dit lager skal varen fortoldes på normal vis til dig (importmomsangivelse og evt told/gebyr) og du skal så lægge dansk moms på som alene kan gøres fra dansk virksomhed med dansk momsnummer - en moms som du så også hænger på at indbetale - ligesom du umiddelbart vil hænge på dårlige betalere når du fakturerer og -fejlvarer og ansvar for ulykker fra varen
Australieren kan oprette dansk virksomhed - anden udenlandsk virksomhed - eller et selskab og du kan administrere det for dem.
Jeg ville ofre en helt konkret time med en revisor
vh John Hannover