Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor langt kan jeg gå uden at ramme topskattegrænsen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen, 

Jeg har en lille virksomhed som ApS, hvor jeg har sigtet efter at ramme en løn der ligger i omegnen af topskattegrænsen, men uden at jeg har fulgt voldsomt meget med i de månedlige betalinger. Nu sidder jeg imidlertid og skal forberede løn for december, og jeg kommer i tvivl om hvor langt jeg egentlig kan/bør gå for at ramme mit mål. Jeg har haft et ganske godt halvår, så der er plads i firmaøkonomien til at sætte lønnen højt

Jeg kan læse mig til at topskattegrænsen i 2021 er 544.800, og når jeg kigger på min lønseddel fra november i Danløn ligger den samlede AM-indkomst på 345.053,30. Derudover har jeg indbetalt 4000,- i pension om måneden, hvilket løber op i 48.000,-

Mine spørgsmål er således:

- Hvordan stor lønudbetaling jeg kan give mig selv uden at ramme topskattegrænsen i 2021

- Tæller pensionen med i beløbet, eller er det irrelevant?

- Er der en form for "straf-sats" hvis jeg kommer over topskattegrænsen? Dvs. kan jeg komme ud for, at der bliver trukket ekstra-skat af hele min indkomst hvis jeg regner forkert og eks. kommer til at udbetale 1000,- for meget, eller er de kun de 1000,- der skal betales ekstra topskat af?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig til at blive klogere. På forhånd mange tak

VH

Rasmus

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Tjaeh skat er jo nogle narrøve så du kan ramme topskatte-grænsen uanset hvor meget du tjener. 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal betale topskat af alt over 544.800. Som du skriver.

På månedsbasis udregnes topskat som løn minus Arbejdsmarkedsbidrag som udgør 8% af lønnen.

Din løn kan således på månedsbasis være på 45.400 kr efter arbejdsmarkedsbidrag eller 49.348 kr før arbejdsmarkedsbidrag før du rammer topskatten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Bang:
- Hvordan stor lønudbetaling jeg kan give mig selv uden at ramme topskattegrænsen i 2021
Før fradrag af AM bidrag 592.176 - efter 546.000 kr

Rasmus Bang:
Tæller pensionen med i beløbet, eller er det irrelevant?
  Indbetaling til ratepension giver fradrag i topskattegrundlaget -  andre pensioner som alderspension tæller ikke med - du kan med andre ord altid indbetale livrente/rate og bringe løn under topskat - Rate er simpelt men med loft - livrente kan være større


Rasmus Bang:
Er der en form for "straf-sats" hvis jeg kommer over topskattegrænsen? Dvs. kan jeg komme ud for, at der bliver trukket ekstra-skat af hele min indkomst hvis jeg regner forkert og eks. kommer til at udbetale 1000,- for meget, eller er de kun de 1000,- der skal betales ekstra topskat af?
Nej - det eneste de sker er, at du får ca 16% skat af det beløb der lå over topskattegrænsen, hvis dit forskud var sat under -  alt op til topskat efter fradrag ca 40% og over 56% - så ikke straf af det inden

Hvis du ikke har anden aktieindkomst, så kan du tage udbytte op til 27% grænsen og dermed forlænge topskatteloftet i virkeligheden, - hvis du er i 42% for udbyttet så er det samme som topskat i alle fald.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtig fint, 1000 tak for alle de gode input.

Det ser ud til, at jeg faktisk har et ret højt beløb til at udbetale løn til mig selv her i december. Jeg har været i den heldige situation, at jeg har kunnet udbetale en del i kørselsgodtgørelse og diæter - det er nok derfor selve lønnen har været lavere end jeg troede

Og tak for rådet om udbytte John, det nåede jeg lige at få på plads i sidste uge

Ha' en rigtig god jul allesammen

Vh Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Bang:
Jeg har været i den heldige situation, at jeg har kunnet udbetale en del i kørselsgodtgørelse og diæter - det er nok derfor selve lønnen har været lavere end jeg troede
som jo så også netop kræver, at du har en helt reel løn samme periode i princip - ellers ikke kørsel mm til ansatte/ejer i ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)