Hej alle Jeg har et par spørgsmål omkring regnskab (jeg er NYBEGYNDER og bruger SummaSummarum)... - Mit firma startede 1. november 2007. Skal regnskabet, så hedde fra 1. nov -31 dec. eller 1. jan -31 dec? - Jeg er først for nyligt begyndt på SummaSummarum og så slår det mig, at en faktura jeg har sendt ud i 2007 først - Hvordan skal jeg håndtere den sidste regning her? Jeg opretter regningen i 2007 og bogfører, men skriver den i kassekladen i 2008 eller? Håber der er nogen der kan hjælpe...
|
Det er ikke noget problem (hverken i SummaSummarum eller ellers) at lave et regnskab 1.11.2007 - 31.12.2007.
Ja, en faktura dateret 2007 tæller med som indtægt i 2007.
Bliver den ikke betalt i 2007 og 'leger' vi at den eneste aktivitet der har været er denne faktura, fx 100 kr, så vil status i dit regnskab - når det er afsluttet - indeholde:
'Debitorer' (et aktiv) kr +100
'Bank' (et aktiv) kr 0,00
'Egenkapital' (et passiv): kr -100
Hvis du er momsregistreret, så vil der også være endnu en passivsaldo:
'Debitorer' (et aktiv) kr +125
'Bank' (et aktiv) kr 0,00
'Egenkapital' (et passiv): kr -100
Momsafregning (et passiv): kr -25
Hvis nu din kunde er meeeget lang tid om at betale, så kan du faktisk opleve at du skal betale moms og skat før kunden har betalt. Sådan er det bare