Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anden aktivitet med binavn af ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 20
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Sammen med en anden ejer jeg et holdingselskab, som direkte ejer et driftsselskab. I driftsselskabet er hovedaktiviteten udvikling af underholdningsmedier (spil, film, etc.). Vores drift ApS hedder '[...] Games ApS' ("Selskabet"). Vi har fået et tilbud om at lave noget urelateret - dog stadigvæk indenfor IT. Vi vil dog helst ikke lave en aftale med dem som Selskabet af to årsager: 1) det har ikke noget med spil at gøre (hvilket navnet på drift direkte hentyder), og 2) det står ikke helt i overensstemmelse med driftsselskabets formål. Vi tænkte, at hvis vi oprettede et binavn til Selskabet ved navn '[...] Software ApS' ("Selskabet Binavn"), så ville vi kunne bruge dette.

Vi vil gerne have Selskabet Binavn på de(n) faktura(er), som vi kommer til at sende til den virksomhed, som har brug for os. Vi snakker beløb på et sted mellem 50-100.000 med mulighed for mere arbejde på et senere tidspunkt. Opgaven omhandler programmering.

Må vi gerne fakturere denne virksomhed (som i øvrigt er udenlandsk) som Selskabet Binavn, eller skal man fakturere som Selskabet? CVR-nummer bliver naturligvis smidt på fakturasedlen, og erhvervskonto ville også være ejet af Selskabet.

Jeg er klar over, hvad vi skal gøre for at få et binavn (vedtægter, generalforsamling, etc.), men jeg ville lige høre jeres tanker. Må man dette? Kan det skabe problemer? Og er der i øvrigt andre forpligtelser eller krav, som vi skal forholde os til, hvis vi opretter et binavn?

Driftsselskabet er momsregistreret.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne udskrive fakturaer i Binavnets navn med samme CVRNR, det er netop én af de vigtigste årsager til at have et binavn. Formålsparagraffen kan jo eventuelt udvides til "..og dermed beslægtede aktiviteter" el.lign, men det kan i al fald vente til omsætningen i Binavn udgør en 'væsentlig' andel. Husk, som du også gør i dit spørgsmål, at sætte ApS bagved.

Jeg ser ingen problemer, krav osv i forbindelse med dette.

Tilmeldt 16. Mar 20
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Der står faktisk allerede "beslægtede aktiviteter" i formålet, men jeg er usikker på, om opsætning af et IT system kan gå under denne. Faktisk ville omsætningen igennem binavnet være langt større end hos hovedselskabet. Vi omsætter lige nu for ca. 100 kroner om måneden i hovedselskabet (vi er lige startet), men vi ville komme op på ca. 100.000 igennem binavnet. Ville det heller ikke skabe problemer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

I må absolut lave både binavn og hvis I behøver, bibranche (lovkrav ved 300.000 kr oms som jeg husker det og er det hovedbranche skal det naturligvis registreres som så

Jeg går ud fra, at det er i drift i vil have binavnet - 

Binavn må I fakturere i som I vil, og CVR nr og moms osv er jo helt samme på fakturaen

Bank bør nok orienteres, så de ikke skal tro I har anden omsætning end den som banken har registreret jer for, men det bør slet ikke være problem med samme konto

Brug et regnskabsprogram hvor I kan køre afdelinger så det er let at se hvor penge tjenes og bruges

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 20
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Lige ang. det praktiske:

Vi skal lave et beslutningsreferat, og der skal ændres i vedtægterne.

Spørgsmål ang. vedtægterne:

A) Hvor skal binavnet skrives ind henne? Umiddelbart tænker jeg, at det skal under Selskabets navn. Vores vedtægter ser ud som følgende:

1. Selskabets navn

1.1 Selskabets navn er [Selskabet]

1.2 Selskabets har følgende binavn(e) registreret: Navn

Er det dækkende?

B) Drift er jo ejet af holding. Skal der også afholdes ekstraordinær generalforsamling, udarbejdet beslutningsreferat og ændres i vedtægterne her, nu når dets datterselskab får foretaget ændringer? Navnet på selskabet står ikke i forvejen i vedtægterne for holding. Umiddelbart tænker jeg, at vi kun skal lave ét beslutningsreferat (til drift) og ændringer i driftsselskabets vedtægter. Intet andet - eller hvad?

C) Og hvordan ser dette beslutningsreferat ud? Der skal selvfølgelig underskrifter på. Mangler der andet?

"Der blev d. x. november 2021 afholdt ekstraordinær generalforsamling i [Selskabet], [CVR] på selskabets hjemsted.

Dagsordenen var som følger:
1. Valg af dirigent
2. Forslag om tilføjelse af binavn til selskabet

Emnerne på dagsordenen blev behandlet som følger:

1. Valg af dirigent

Person A blev valgt som dirigent.

2. Forslag om tilføjelse af binavn til selskabet

Det var foreslået, at selskabet fik registreret binavnet 'Navn'. Begge ejere/direktører var enige i forslaget.

Dirigenten konstaterede herefter, at generalforsamlingens dagsorden var udtømt og at forslaget var blev vedtaget."

Tilmeldt 16. Mar 20
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

En der kan komme med feedback på ovenstående?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)