Jeg har i flere år importeret software fra bl.a. Canada på DVD'er, USB-harddiske og USB-sticks. Afsender betaler alle omkostninger til UPS. Jeg bliver normalt ikke opkrævet noget for fortoldning og alt papirarbejdet. Pr. 1. juli har UPS indført et gebyr på 6-8 EUR for fortoldning, da "momsfritagelsen for import til EU med en egenværdi på op til 22 EUR afskaffes", så denne import nu også er momspligtig. Min import er på typisk 500-1000 USD, så jeg har altid fået papirer fra UPS, hvor importmomsen er beregnet. Har andre været ude for det samme? Jeg har opgivet at klage til UPS. De fatter tydeligvis ikke, hvad jeg mener, når jeg siger, at de jo ikke laver nyt arbejde i forhold til tidligere for mig. Hvem klager man til? |
Alle har jo ret til at opkræve gebyr som de vil - men du har jo ret til at bruge en anden importør. Du påvirkes vel basalt ikke med dine værdier men de har så nok valgt et fast gebyr - ganske som Postnord længe har - og det er jo op til dem. Helt som din bank eller anden leverandør må indføre gebyrer -som man normalt varsler - men det er ikke noget der betaler sig at rode med for 6-8 euro - det er jo kun civil søgsmål - i B2b og du taber den formentlig uanset de ikke har varslet og du må bare skifte leverandør
vh John Hannover