Ved distancesalg dikterer loven en fortrydelsesret på min. 14 dages (mellem modtagelse af vare og tidspunkt hvor man gør webshop opmærksom på at man vil anvende fortrydelsesret).
I øvrigt kan man som webshop, som jeg har forstået det, kræve at modtaget selv betaler for returforsendelse (hvis ikke andet er aftalt/fremgår af salgs- og leveringsbetingelser.
Prøv at sætte nogle ord på hvorfor en lavere returprocent er ønskelig. Jeg er med på, at 100 salg, til prisen og 0% uønskede udgifter er en favorabel situation, men…
Prøv lige, sådan bare for diskussionens skyld, at forklare hvilken del af returvaren, der er problemet.
Prøv at sætte nogle ord på hvorfor en lavere returprocent er ønskelig. Jeg er med på, at 100 salg, til prisen og 0% uønskede udgifter er en favorabel situation, men…
Prøv lige, sådan bare for diskussionens skyld, at forklare hvilken del af returvaren, der er problemet.
Tøj, sko og smykker er fortsat det mest købte på internettet og udgjorde i 2018 godt hver femte handel. Det er mængden af returvarer der er problemet.
I første halvår af 2019 blev 18 procent af varene i denne kategori sendt retur. det er administrations og omkostningstungt hvis næsten hver femte vare kommer retur. Tendensen har været stigende over de sidste år, prøverummet er i dag derhjemme, og rigtig mange varer sendes retur.
I øvrigt kan man som webshop, som jeg har forstået det, kræve at modtaget selv betaler for returforsendelse (hvis ikke andet er aftalt/fremgår af salgs- og leveringsbetingelser
Du har ret - jeg byttede den. Man kan - hvis det tydeligt fremgår, kræve at returen betales af kunden - men skal selv betale udfragt OG ved evt bytte - fragt frem igen - men retur kan man tydeligt beskrive, kunden står for
sirene:
Ved distancesalg dikterer loven en fortrydelsesret på min. 14 dages (mellem modtagelse af vare og tidspunkt hvor man gør webshop opmærksom på at man vil anvende fortrydelsesret).
jeps - men man kan ikke ændre det til, at man kan bytte størrelse - Det er fuld returret inden for 14 dage ved distance/online salg
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis det er kendsgerningen, er det så muligt at prissætte ud fra det forhold?
Ja selvfølgelig, det er der jo også adskillige der skriver i tråden. Problemet er jo så bare, at det er på et stærkt konkurrencepræget marked, hvor pris betyder rigtigt meget. Er du dyrere end konkurrenterne fordi du indregner omkostninger til returvarer i din pris, taber du nemt omsætning.
Er det fair at antage, at konkurrenterne har omtrent samme andel returvarer?
For en del år siden deltog jeg i salg og produktion af et temmelig specialiseret produkt. Det blev produceret på ordre til den specifikke kunde. Vi budgetterede med ca 10% dårlige betalere og 10% utilfredse kunder, der enten skulle have penge retur eller produktet lavet om. Det stod på i en del sæsoner, og ca 20% “spild“ viste sig at være realistisk. Vi prissatte produktet derefter, og accepterede, at det ville kræve uforholdsmæssig mange ressourcer at ændre væsentligt på spildprocenten.
Det skriver jeg fordi det ikke nødvendigvis er et optimalt sted at optimere (lavere returprocent) og fordi det er en mental øvelse, at stille de helt selvfølgelige spørgsmål som “hvorfor er det her et problem?“ som du beskriver det er et hårdt presset marked, med mange konkurrenter den egentlige trussel.
Hvor mange ressourcer er det værd, at jage løsningen på et problem, som alligevel vanskeligt kan elimineres.
Jeg ville klart sende en email ud til alle folk der returnerer, hvor I giver dem et "ethical bribe" for at komme med en besvarelse. Det kunne eks være:
Udfyld dette skema hvor du beskriver grunden til din returnering, og modtag et gavekort på 50 kr., eller 15% af næste køb, eller fri fragt på næste køb osv...