Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny medejer i virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg står i den heldige situation, at jeg har brug for en medejer i min virksomhed.
Han er allerede fundet, men i forbindelse med deling af virksomheden, har jeg et par spørgsmål:

1. Kan jeg uden videre forære en del af virksomheden væk (eksempel han får 50% og jeg beholder 50%), men uden at han skal betale noget for det?
2. Hvis jeg ikke kan forære en del af virksomheden væk, hvordan finder man så prisen, der skal betales?

Virksomheden har eksisteret i ca. 1,5 - 2 år og årsomsætningen er på ca. 3 mio.

Håber, at der er nogen med revisor eller regnskabsbaggrund, der kan besvare spørgsmålene :-)

Vh
Peter
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Ikke uden klar risiko for at skat ansætter værdien - uanset han fik den betalt eller ikke - og kræver skat af ham for den - man må ikke forære andele af virksomhed bort som tak for fremtidigt arbejde - så har den værdi skal det afspejles

2 Ved f.eks at se på egenkapitalen som minimum - og ofte udviklingen - med 1,5 - 2 år og omsætning 3 mio er jeg stensikker i risikoen for alvorlig skat ved at forære noget bort, Der bør laves en egentlig goodwill beregning (ofte aktiver og indtjening ud over 300.000 kr per år som danner goodwill) Gå til en revisor og bed om en egentlig goodwill beregning og tag så forhandlingen ud fra det. Det kræver mange detaljer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Aug 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar John!
vh
Peter
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)