Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright i det offentlige rum

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige set en sag om en statue som har fællestræk med den lille havfrue, og derfor afkrævesw destrueret.

I sagen bliver nævnt at Se&Hør blev idømt erstatning til arvingerne af kunsteren til skulpturen på langelinie da de havde brugt et billede af den.

What-the-fuck?!?! Er kustneren ikke belevet betalt for værket til offentlig opstilling?

Hvornår ved man om man må bringe et billede på sit website fra det offentlige rum, når alt jo i princippet kan være copyrighted?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kunst - herunder statuer og skulpturer - er underlagt den samme lovgivning, som alle andre værker, og derfor er de beskytte. 

Og når et værk er beskyttet, skal man have tilladelse til at anvende det kommercielt. Det er helt normal praksis.

Fordi kunstneren har fået penge for at lave et værk offentligt, må alle virksomheder mm ikke bare lukrere på dette. Ellers ville alle jo gå og lukrerer på andres arbejde, hvilket ville være unfair overfor dem, som betalte for tilblivelsen eller opstillingen.

Du skal bare undgå at bruge fotos, hvor værker er centrale elementer i fotoet. Det er simpelt. Det letteste er at afstå fra at bruge fotos, hvori der indgår kunst, skulpturer, statuer eller andet arkitektur. Det er ikke så svært.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

 afstå fra at bruge fotos, hvori der indgår kunst, skulpturer, statuer eller andet arkitektur. Det er ikke så svært.

Arkitektur - så syntes jeg lige pludseligt det begynder at bliver svært.....

Er der noget udløb, f.eks. xx år after opstilling el. lignende?

Må man tage et billede af glyptoteket?

Af en af deres gamle statuer?

Af en gammel mølle?

Hvornår overgår det til public domain, og er ikke beskyttet?

> Kunst - herunder statuer og skulpturer - er underlagt den samme lovgivning, som alle andre værker, og derfor er de beskytte.

Personligt syntes jeg det er fjollet at ting opstillet på offentligt område kan være beskyttet. I en privat park, i et museum altså et sted med adgangsbegrænsning giver det mening, men når det først er opstillet i offentligt, så giver det altså ikke mening, men det er bare min holdning.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Fashion-Seller:

 afstå fra at bruge fotos, hvori der indgår kunst, skulpturer, statuer eller andet arkitektur. Det er ikke så svært.

Arkitektur - så syntes jeg lige pludseligt det begynder at bliver svært.....

Er der noget udløb, f.eks. xx år after opstilling el. lignende?

Må man tage et billede af glyptoteket?

Af en af deres gamle statuer?

Af en gammel mølle?

Hvornår overgår det til public domain, og er ikke beskyttet?

> Kunst - herunder statuer og skulpturer - er underlagt den samme lovgivning, som alle andre værker, og derfor er de beskytte.

Personligt syntes jeg det er fjollet at ting opstillet på offentligt område kan være beskyttet. I en privat park, i et museum altså et sted med adgangsbegrænsning giver det mening, men når det først er opstillet i offentligt, så giver det altså ikke mening, men det er bare min holdning.

Alle bygninger også de kendte som Rundetårn og Glyptoteket må fotograferes med kommercielt mål for øje. (Møller er også bygninger) og statuer på bygninger må regnes som en del af denne bygning, ikke et selvstændigt værk.  
Og alle skulpturer i f.eks. Kbh hvor kunstneren døde for mere end 70 år siden. 
Om det så betyder, at f.eks. den nye ikke særligt charmerende Chr. IV skulptur ved Børsen ikke må fotograferes kommercielt, det ved jeg ikke, men
der kan da ihvertfald ikke ske noget ved at du tager et billede af Børsen f.eks. fra Holmens Kirke af, hvor man kan se, at det er et billede af børsen du tager, - men hvor den nye statue selvfølgelig også kan ses(men udgør ikke noget central i kompositionen) 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan jo have den holding - den gælder jo også bøger der er offentlige på biblioteker og musik der strømmer ud af apps og radioer - Man må ikke bruge andres værker kommercielt. Hvorfor kunst skulle være mere frit end tekster og musik mm - kan jeg ikke lige se - uanset hvor det er udstillet - kommunen køber et kunstværk men det frigiver ikke brug af det kommercielt til andre.

Der det er kompliceret kan være at vide når det er bygninger OM de er beskyttet. Et af de som ofte giver copy right problem ved kommercielt brug er f.eks Eifeltårnet

Ved kommercielt brug med en eller anden kunst eller specielt bygningsværk som klart hovedmotiv - må man helt enkelt undersøge det - inden man bare bruger kommercielt

Et godt svar kan findes i UBVA Svarbank (ubva-svarbank.dk)  med teksten CITAT


 Må man gengive bygninger og kunstværker, der er offentligt tilgængelige, på kunstneriske plakater?
En person havde lavet nogle kunstneriske plakater, som afbildede (ved tegninger af) nogle bygninger og kunstværker i Danmark. På enkelte af plakaterne var der også gengivet nogle varemærker. Personen ønskede oplyst, om vedkommende krænkede nogen rettigheder ved at gengive bygningerne/kunstværkerne og varemærkerne på plakaterne.

UBVA vurdere at de fleste af de motiver, plakaterne gengav, var ophavsretligt beskyttet, men at et enkelt motiv ikke var det. Herefter vurderede UBVA, om de motiver, der var beskyttet, blev krænket af gengivelsen på de respektive plakater. To af motiverne var forsimplet så meget, at kun den abstrakte idé var overtaget, og de originale elementer kunne vanskeligt genfindes. De var derfor næppe krænket, idet gengivelsen derimod måtte være fri benyttelse, jf. OPHL § 4, stk. 2. To andre motiver (af bygninger) var gengivet meget naturtro og overtog derfor originale elementer. En forudsætning for brugen heraf var derfor, at en ophavsretlig undtagelse tillod brugen. OPHL § 24, stk. 3, indeholder en undtagelse, hvorefter bygninger frit må afbildes. Omfattet af undtagelsen er også det at tegne bygninger. Undtagelsen gør ikke indskrænkning i ophavsmandens rettigheder efter § 3, jf. § 11, stk. 1, og efter § 3, stk. 1, har ophavsmanden krav på at blive navngivet i overensstemmelse med hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden. Personen burde derfor sørge for, at bygningernes arkitekter blev navngivet på de respektive plakater, idet dette ikke var gjort på de oprindelige plakater. 
 
(og så kan det måske være brud at her citere - men jeg løber risikoen da det er del af lang tekst og jeg har givet linket - og ikke kommercielt - så citatret Stick out tongue 



vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hanssing:

Fashion-Seller:

 afstå fra at bruge fotos, hvori der indgår kunst, skulpturer, statuer eller andet arkitektur. Det er ikke så svært.

Arkitektur - så syntes jeg lige pludseligt det begynder at bliver svært.....

Er der noget udløb, f.eks. xx år after opstilling el. lignende?

Må man tage et billede af glyptoteket?

Af en af deres gamle statuer?

Af en gammel mølle?

Hvornår overgår det til public domain, og er ikke beskyttet?

> Kunst - herunder statuer og skulpturer - er underlagt den samme lovgivning, som alle andre værker, og derfor er de beskytte.

Personligt syntes jeg det er fjollet at ting opstillet på offentligt område kan være beskyttet. I en privat park, i et museum altså et sted med adgangsbegrænsning giver det mening, men når det først er opstillet i offentligt, så giver det altså ikke mening, men det er bare min holdning.

Hvorfor er det svært? En tshirt eller et almindeligt hus er ikke dækket af ophavsret, da de i designet ikke er værker, ej heller kan beskyttes via anden lovgivning. 

Så du skal bare undgå fotos af særlige bygninger, f.eks et af husene i Carlsbergbyen, som en arkitekt har tegnet helt specifikt til dette projekt. Quit simple.

70 år efter ophavsmandens død bliver værker frit tilgængelige, dog kan man lave diverse finter, som forlænger dette. Så pas på med at tage udgangspunkt i dette.

Jeg aner ikke, om Glyptoteket er beskyttet af ophavsret f.eks via Carlsberg, eller om hele eller dele af bygningen er beskyttet som varemærke eller andet. Du kan jo prøve at Google dig frem til det, evt kontakte dem og forhøre dig af.

Det afhænger nok i høj grad af alderen på statuen, samt hvem der har lavet den, herunder om den er beskyttet som design, varemærke eller andet.

Det afhænger nok i høj grad af alderen på møllen, samt hvem der har lavet den, herunder om den er beskyttet som design, varemærke eller andet.

Hvornår noget bliver public domain afhænger af kunstnerens død, herunder hvem der evt måtte eje rettighederne til værket. Bemærk her, at ophavsretten til et værk sagtens kan være udløbet, men det derimod er beskyttet af designrettigheder eller varemærkeloven, evt markedsføringsloven.

Så fordi evt ophavsretlige rettigheder er udløbet, kan ejeren af genstanden/bygningen stadigvæk godt have det beskyttet af anden lovgivning, som dermed forbyder andre virksomheder at anvende det i deres markedsføring eller produkter.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)