Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge firmabil til mig selv

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det er jeg også enig i - men jeg mener samtidigt at man skal have nuanceret diskussionen. Det er ikke ligetil, og Skattestyrelsen er altid skarpe omkring sådanne handler. Dermed vil Skattestyrelsen altid pålægge den betragtning, at det er prisen som du vil købe bilen for, og ikke det som en forhandler vil give. De vil bl.a. argumentere med, at en forhandler kan skrive "hvad som helst for at hjælpe dig på vej".

Men det er jo trådstarter som skal tage beslutningen. Jeg mener, at det nu i hvert fald er på et nuanceret og veloplyst grundlag. Bindende svar kan være en god idé, bare man opstiller spørgsmålene korrekt - stiller de korrekte spørgmsål. Eks.:

Spm. 1: Kan jeg sælge denne bil, købt den (dato) til xxx.xxx kr., af mit yy % ejede selskab (Navn + CVR), til den højeste pris af de tilbud, som jeg har indhentet ved forhandler A, B og C?

Spm 2: Hvis Spørgsmål 1 svares negativt, kan jeg købe bilen af mit yy % ejede selskab (Navn + CVR) til xxx.xxx kr. (markedspris jf. Diverse bilsites og vurderinger)?

Noget i den retning, så man er sikker på at man ikke skal "spørge igen", hvis man ikke "får lov" til at købe bilen til en bestemt pris. Husk at bindende svar kun er bindende for Skattestyrelsen, ikke for dig(trådstarter). Kom gerne godt omkring med spørgsmål, så du ikke skal afvente sagsbehandlingstid og omkostninger á to omgange.
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar :-)

Bilen gives snarest i bytte hos bilforhandler. Køber en bil privat.

Hvordan gør jeg det? Giver firmabil i bytte til en privat bil og så overfører jeg 145.000 kr fra min privatkonto til firmakonto? Og det var det?

Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Egentligt vil jeg henvise til mit først indlæg til dit forespørgsel: Bilen er selskabets, ikke din. Dermed, bliver bilen afstået til forhandleren, bør selskabet "indtægtsføre" de 145.000 kr. Resten, op til byttebilen er jo dit, privat. Der er lidt sammenblanding her.

OM du blot kan indskyde de 145.000 i selskabet, er jeg ikke sikker på. Hvis du køber en bil privat, og indskyder dit selskabs aktiv til en værdi af 145.000 kr., må det nok være en hævning(udlodning).

Indskyd da de 145.000 kr. først, så der ikke opstår kapitalejerlån. Dermed vil "udlodningen" på de 145.000 blive udlignet med bytteprisen som selskabet retligt modtager.

Måske har John en bedre idé, afvent ham...
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Firmabilen tilhører jo firmaet - så i den konstruktion skal du:

Sælge firmabilen til forhandleren - fra firmaet og du kan ikke få pengene ud privat - de er firmaets og kan kun komme med løn eller udbytteskat

Det gør vel ikke en forskel samlet, for hvis du skal af med 145.000 privat til firma - ja så er det jo disse 145.000 du afleverer som beskattede midler så om du afleverer dem til forhandleren eller firmaet, koster jo dig, for de 145 t det samme

Du kan ikke bare gøre de 145 t private i salget - bilen ER firmaet og firmaet skal have pengene og så må du købe en bil privat som du vil.

HVIS du skal købe den ud til disse 145 t INDEN handlen råder jeg meget stærkt til bindende svar fra skat på den værdi ud fra fast købstilbud fra forhandler  - men som nævnt - det er de samme 145 t du skal have op af lommen privat i den her handel + forskellen op til den ny - uanset du måtte have købt den af firmaet eller - af forhandleren.

Evt betal en revisor for råd, for i den her konstruktion skal du som MINIMUM købe bilen først og ikke trække den ud af firmaet og SÅ overføre - den skal så købes i helt åben handel og HVIS den pris af skat ses som for lille, så får du skat af det beløb de mener den skulle have været højere og det kan være meget dyrt - og så snart det virker som komplicerede transaktioner, stiger risiko (maskeret udlodning)

vh >John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Alternativet til mit forslag om at indskyde pengene inden handlen, er at lade dig udbyttebeskatte af de 145.000 kr. Dermed slipper du for at indskyde de 145.000 kr. som er beskattet, og så lader du selskabet indbetale udbytteskatten. Dette vil typisk være "reparationen" ved udlodning, tilsigtet som utilsigtet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

som forudsætter den der med at skat ikke sætter ?? ved de 145 t så - og at der er fri (selskabs beskattet) kapital at udlodde på generalforsamling som ekstraordinært udbytte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg forstår ikke den første del af dit kommentar.

Selvfølgelig skal øvrige betingelser efter selskabsloven være opfyldt.

Igen, jeg kom blot med et input, men jeg kan mærke på din attitude i denne tråd, at der for dig handler om at have ret og det sidste ord.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Matthias K:
Jeg forstår ikke den første del af dit kommentar.

Selvfølgelig skal øvrige betingelser efter selskabsloven være opfyldt.

Igen, jeg kom blot med et input, men jeg kan mærke på din attitude i denne tråd, at der for dig handler om at have ret og det sidste ord.

slet ikke Mathias. Nu har du bare hele tråden kæmpet for at de 145.000 IKKE kunne bruges men der skulle være forhandleravance = salgspris bag ved overtagelse internt - og der er vi vel nu enige om, at udgangspunkt er - korrekt tilbud fra forhandlere og så går 145 t. Her tager jeg bare din frygt med ind - og skriver det forudsætter skat så nu accepterer de 145 t modsat hvad du jo frygter - for du har helt ret i, at det SKAL være en korrekt pris og ikke bare noget man får forhandleren at byde ind med, fordi det er til ens fordel, for så forkastes den  helt som DU jo fremhæver meget.

Hvad udbyttet angår, så er det blot fordi jeg ikke tror trådstarter nødvendigvis helt forstår hvad det indebærer at skulle udbyttebeskattes af de 145 t - så han måske tror, at det rækker med at indbetale 27% osv hvis han tager pengene selv - og ikke er med på kravene til ekstraordinært udbytte, og måske ikke har de 145 t som fri kapital
Jeg oplever mange, som tror - at hvis der er kontanter i kassen, så er må de hæves og ser mere på bank og kasse, end på hvad fri kapital faktisk er i forbindelse med XO udbytte.

jeg tror samlet trådstarter bør gå til en revisor for at gøre det her korrekt hele vejen - og sikre alt er gjort INDEN handlen og ikke fixes efter - evt overveje bindende svar for at fjerne risikoen ved de 145 t. Når du ser trådstartes tanke om han så bare kan sælge bilen og få de 145 i rabat som nedslag privat (trods bilen jo ejes af hans ApS som SKAL være sælger og modtage pengene) mod bagefter at indbetale de 145 til selskabet, så tror jeg ikke trådstarter skal nøjes med vores velmente forsøg på hjælp.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)