Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Containerpriserne fra Kina - oppe på 120.000/stk - hvor længe bliver det ved?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi er nok ikke de eneste herinde, der henter containere hjem fra Asien. Alle ved jo nok, at priserne er steget en hel del, men her den sidste måned er det som om, at det bare er eksploderet.

Indtil juni betalte vi 60-80.000 pr. 40 fods container, men nu er prisen oppe på mere end 120.000, og DSV oplyser, at priserne nok langt fra har toppet. Jeg hørte fra nogle inde fra shippingbranchen, at så længe importøerne betaler, så stiger priserne - de vil simpelthen se hvor meget de kan presse citronen.

Vi kan lige akkurat hive en fortjeneste hjem pt. med disse priser. Men vi rammer snart grænsen.

Hvordan klarer I jer? Har I avance nok til fx. 150.000 pr. 40 fods, eller håber I bare på bedre tider om ~6 måneders tid?

Mvh.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået skyldes det først og fremmest, at en meget stor andel af verdens containere rent fysisk er strandet i USA på grund af manglende lagerkapacitet. Containerne bliver ganske enkelt ikke tømt, men bliver brugt som lager - upåagtet, at det altså også koster kassen (måske endda containeren).
Men så længe det er billigste mulighed i en tid hvor handelen har været sat i stå, så lagerkapaciteten er brugt op, så betaler man.
Det medfører så, at der er mangel på containere i resten af verden.
Man kan ikke "bare lige" producere en masse nye containere, og i øvrigt er jernet også steget vildt.

Fra min kilde lød det, at der kan gå år, før balancen i containermængden er genoprettet.
Måske vil det føre til faldende fragtpriser, hvis de strandede containere pludselig frigives til markedet i stort antal.

Indtil da, går transporterne til dem, der vil betale.

Hans

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Containermarkedet er CRAZY :o)

Det er ikke kun priserne, men også lev. tiderne den er gal med. Hele vejen rundt. Fra man booker fragt, til containerne rent faktisk kommer ud og sejle - og til de når DK.

Jeg har gods der blev meldt klar 25.04, som endnu ikke er landet i Danmark. 

Jeg har set et webinar fra DSV hvor de taler om at det er hele vejen rundt der er flaskehalse. De siger at ALT der kan sejle - de sejler. Men der er ophobninger hos rederierne, på havnene, og fyldte skibe, terminalerne oma. 

Se webinaret her - det varer næsten 1 time, men er overraskende spændene... &feature=youtu.be">

&feature=youtu.be 

- Nå ja - og så er der jo også en grund til at Maersk lige har lavet deres bedste årsregnskab på søfragten... 

Jeg undrer mig bare over hvornår vi begynder at kunne se det på priserne hos forbrugerne?

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

RoomForMore.dk:

Hvordan klarer I jer? Har I avance nok til fx. 150.000 pr. 40 fods, eller håber I bare på bedre tider om ~6 måneders tid?

Jeg håber konkurrenterne knækker nakken hurtigere :o)

Vi tjener stadig penge, men det er bare ikke på nogen måde sjovt - har 4 x 40HC og 4c 20" på vej - så det er en stor del af overskuddet der går til fragt. Jeg har testet markedet, og pt. reagerer det ikke positivt på prisstigninger, så som det ser ud nu, så må jeg selv æde den.

Men for mig er det vigtigste at have varer på hylderne. Og selv det giver store udfordringer for tiden. Jeg skal kalkulere med 6+måneders leverinstid. Det er skisme svært at planlægge sig ud af, mht. lagerkapacitet etc.

Hilsen Morten

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og de kronede dage for rederierne mm. gør jo nok også, at de ikke har travlt med at få priserne ned igen. Jeg kunne forstå på en med indsigt i markedet, at det er besynderligt, at der ikke er mere konkurrence blandt spillerne på markedet lige nu. De nyder nok alle godt af de store prisstigninger.

Prisstigningerne er så småt på vej. Mange af vores forhandlere har sat vejl. udsalgspriser op med mellem 20-40%. Der er nok mange andre, der afventer og ser - men fortsætter det - så kommer der med garanti prisstigninger hele vejen rundt. Og der skal da nok også være en del mindre forretninger, der brækker halsen på dette. Det kræver alligevel en vis avance, når en 40fods container stiger med +100.000.

Mvh.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er også hvornår importørerne begynder at lede efter producenter i EU, for varerne er jo ikke længere prismæssigt konkurrencedygtige, og hvis supply chain ødelægges, så tvinges man jo til at lede efter alternativer...

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det håber jeg da flere producenter gør. Så kan det jo være, at rederierne ender med at skyde sig selv i foden ved at holde priserne så høje. :)

Vi forespurgte også på fragt via lastbil. Her var prisen ca. 200.000. Man overvejer næsten at lease en lastbil og chauffør selv, og sende dem afsted. :)

Indledningsvis regnede de med (i hvert fald dem jeg har snakket med), at markedet ville stabilisere sig i Q3 - men de er ikke engang toppet jf. DSV. Og usikkerheden er næsten den værste. Hvis man bare vidste nogenlunde hvornår tingene ville blive normale. 

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er desværre ikke kun skibsfarten der er ramt. Jeg har en kunde som handler med thailandske fødevarer, og tidligere blev en del af disse fløjet med diverse passagerfly, men da luftfarten liggger underdrejet er det meget lidt der kommer den vej. Noget af det bliver muligvis sejlet i stedet.

Ang. produktion i for eksempel Europa tager det jo også tid at starte en produktion op her. Finde lokaler, indkøbe maskiner (som der sikkert også er ventetid på), ansætte medarbejdere og oplære dem.

Personligt er jeg ikke sikker på at vi har set de økonomiske konsekvenser af pandemien endnu. For eksempel så jeg i går at Wells Fargo i USA har stoppet for kreditgivning, men hvad der er endnu værre også er begyndt at opsige eksisterende kreditter.

Så når der bliver skrevet om hvor "godt" økonomien har klaret sig, så synes jeg at en smule skepsis er berettiget. Jeg håber selvfølgelig at det går godt men det vil nok ikke skade at have en plan B i skuffen.

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 509
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)