Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indlejer eller ej! Hjælp en fuldstændig ny "pige" i klassen, der aldrig har prøvet at være selvstændig før.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Viby J
Tilmeldt 5. Jun 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino folk.

Jeg er ny på i denne gruppe og jeg har aldrig arbejdet som selvstændig før og nu står jeg her, med 1000 spørgsmål og en følelse af at være fuldstændig blank! Så har brug for input!!

Lidt baggrund - d 26/7 2021 tager jeg den sidste del af mine eksamener som lægeeksamineret fodplejer. Oprindelig var min plan at starte som udekørende, men pludselig kom der en mulighed som indlejer og eventuelt en overtagelse af en klinik i den by hvor jeg bor. Klinikken har ligget der i 10 år. Ejeren vil ikke være til stede, når jeg skulle arbejde der, hvilket betyder, at jeg på den måde får klienter "forærende". Klinikken har åbent 35 timer om ugen og er efter sigende fuldt booket hver dag og der skulle være en omsætning på 600.000,- årligt. Ud over de 35 timer, er der selvfølgelig rengøring, regnskab og vask af håndklæder ect.

Jeg har haft to samtaler med ejeren og sidste samtale gik sådan, at jeg nu er meget usikker på, om jeg skyder mig selv i foden.

I første samtale blev det fremlagt et forslag om, at jeg i 3 måneder skulle betale 30% af den omsætning, jeg kan lave på 35 kunder om ugen, derefter 25% Ejeren ville stå for alt undtagen mit arbejdstøj og de instrumenter jeg bruger i selve fodplejen - det vil sige at jeg kunne bruge stol, maskiner osv og ikke skulle tænke på  husleje, vinduespudser, indkøb, reklame og i den dur!

I nr to samtale var de ting ændret. Nu skulle det være et fast beløb - et endnu ikke nærmere fastlagt beløb mellem 10.000 og 15.000 kr. Derudover skulle jeg nu stå for indkøb af cremer, rense væske, toiletpapir osv osv. Ejeren skulle nu kun stå for husleje, vinduespudser og reklame.

Og nu til spørgsmålene;

1) Ved at det bliver et fast beløb, kunne jeg være i tvivl om, om jeg stiller mig selv dårligere. Folk kan godt være tro mod deres behandler og når der kommer en ny i klinikken, vil der måske falde nogle klienter fra - dvs potentielt mindre omsætning, men samme beløb at betale til ejeren. Hvad tænker I?

2) Hvis der nu - mod forventning - bliver lukket ned i forhold til Covid-19, så kan jeg ikke søge kompensation, da jeg ikke har været i gang i et år - men beløbet til ejeren vil stadig være det samme....vil man kunne ligge en klausul ind i en kontrakt, der fritager mig for at betale i den situation. Det er vel en slags force majeure? 

3) Jeg har ikke set noget regnskab endnu - jeg er ny i dette og har bare sagt "nåååå, hvor fint, at der laves 600.000,- om året" Skype-Blush Men heldigvis har jeg nogle skarpe veninder der har sagt "regnskabet skal på bordet". Jeg har ikke kunnet finde noget på fx Proff, men der ér vel normalt, at man spørger....ikk??

4) Hvad skal en klinik, der er 10 år gammel, laver 600.000 om året koste? Det er lejede lokaler - ca 50m2 ialt. Huslejen er ca 4000,- Inventaret er brugbart og i ok stand, maskiner, stol osv er gammelt og skal potentielt skiftes indenfor en kort årerække. 

5) Ejer har flere gange nævnt, at det er HENDES butik og HENDES klienter - og det har hun fuldstændig ret i - det giver mig alligevel en følelse af, at blive sat på sidelinjen og at der måske er for mange følelser i spil for ejer...men er det irrelevant?

6) Til oktober kommer der muligvis endnu en indlejer. Kan jeg gøre krav på, at min kalender er booket med de indeværende kunder og den nye indlejer selv må gå ud og finde nye klienter? 

Håber meget på jeres input. Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal trække næsen til mig og starte mit eget.

Solskins hilsner far Anette

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette.

Først og fremmest vil jeg sige dig et stort TILLYKKE med, at du har valgt den selvstændige vej!Yes Det er mega sejt, og du kan godt glæde dig til "rejsen" Big Smile

Derefter vil jeg sige, at jeg har lidt svært ved at gennemskue ejeren af den fodklinik...Hun vil gerne have penge for at leje lokaler og kunder ud til dig, men det er stadig hendes butik og hendes kunder. For mig lyder det mere som om, at hun var bedre tjent med at ansætte en bestyrer eller en fodplejer, hvis hun ikke selv magter det. Men på den måde får hun jo naturligvis heller ikke nogen fast indtægt, som hun ville gøre med den model hun har sat op for dig.

Nu kender jeg selvfølgelig ikke den by I bor i, men det lyder jo som om, at der er rigeligt med kunder til denne service, så hvorfor ikke starte din egen klinik i stedet?

Det ved jeg godt, at det koster penge, og kræver meget arbejde for at få klienter, men det vil helt sikkert være det hele værd. Det lyder i mine ører også som om, at hende klinikejeren er ved at trække sig lidt tilbage, siden hun vil leje hendes klinik og kunder ud, så det må jo alt andet lige "frigive" en masse potentielle kunder til din klinik.

At der muligvis også kommer endnu en indlejer til oktober, syntes jeg lyder helt hen i vejret. Så skal hun have dobbeltbetaling for det samme antal kunder, eller hvordan skal det forståes?

Hvorom alting er; så syntes jeg helt klart, at du skal starte din egen klinik, og måske også tilbyde at køre ud til kunderne, som du også selv havde tænkt på.

Mvh. Kasper

PS: Hvis du har brug for starthjælp eller anden rådgivning i forbindelse med din kommende virksomhed, så hjælper jeg dig gerne Smile Det er rent faktisk det jeg lever af. 

Fra Viby J
Tilmeldt 5. Jun 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper.

1000 tak for dit svar. Jeg fornemmer du forstår mine tvivl 👍🏻😊 Ejeren "går fra" pga helbredet og vil starte et nyt type firma, hvor det ikke er et issue, derfor søger hun indlejer / indlejere. Jeg er stadig i tvivl.... Jeg har ikke råd til at starte en klinik i et lejet lokale lige pt, men jeg kan for små midler prøve lykken som udekørende. Jeg er pt på dagpenge og har mulighed for at få supplerende dagpenge i 26 uger - hvilket vil sige resten af året...

Men hvad tænker du om % versus fast beløb og har du et bud på, hvad en sådan forretning skal koste? 

Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

* Få hendes tilbud på skrift. Hvem står for hvad, hvilke omkostninger skal du stå for, og hvad står hun for. Få fremvist regnskab, så du kan se omsætning som hun snakker om, de generelle omkostninger og særligt dækningsbidraget.

* Ud fra det tilbud hun har lavet havde jeg nok forsøgt at lave et estimat på hvor meget du skal omsætte fratrukket alle omk. og leje til hende for at tjene en månedslån som lad os bare sige er 25.000kr. Ud fra den beregning må du vurdere om det er realistisk at opnå en ok månedsløn.

* Sæt krav om at hun ikke må udleje til flere, og få det på skrift i kontrakten. Det er i bund og grund dine fremtidige kunder som hun ønsker at dele med en anden.

Fra Viby J
Tilmeldt 5. Jun 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit input og meget klare tale! Det er værdsat!

Mange venlige hilsner Anette 😊

Fra Viby J
Tilmeldt 5. Jun 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen har lukket sig selv, da ejer ikke vil vise sit regnskab frem. Jeg har trukket mig fra projektet.

Tak for jeres input. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)