Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpengeret som selvstændig

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortenfrost23:
Men hvad er logikken i at man som selvstændig ikke skal kunne bruge sine lønsedler til sin optjening.


Om du kalder det logik eller ej....

Dagpengesystemet er konstrueret til lønmodtagere, og der er adskillige benspænd for selvstændige og freelancere i det. 

Dagpengesystemet er i høj grad baseret på en antagelse om, at de fleste ønsker at snyde. Derfor er der mange regler, som ikke er indført for at gøre det lettere for ledige at komme videre i arbejde, men for at kontrollere, om de nu også i virkeligheden er ledige.

Når du som ejer af dit eget selskab udbetaler dig selv løn, er der jo ikke andre end dig til at kontrollere timetallet. 
Du kunne jo lade være med at arbejde - udbetale hele selskabets opsparede kapital som timeløn fordelt over 1924 timer på et år, og dermed være dagpengeberettiget uden at have rørt en finger. På den måde vil man kunne købe dagpengeret, og det er jo noget rod. Jeg gætter på, at det er én af begrundelserne for, at du betragtes som selvstændig, selvom du får lønsedler fra dit selskab.

Det er ligemeget, om du er i den ene eller anden a-kasse. Reglerne er de samme.

VH Hans

Tilmeldt 14. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hans der må jeg lige stoppe dig med hensyn til at købe sin ret til dagpenge som du kalder det, fordi det kan man jo. Man kan nemlig erhverve dagpengeret på vegne af ens virksomheds overskud uden selv at have løftet en finger. Det er derfor at jeg mener at der ingen logik i det her system er.

Fordi du har ret i at ingen kan kontrollere om man reelt har udført 1.924 timer i løbet af et år, hvilket ikke har betydning for mig da jeg helt ny i dagpengesystemet - jeg skal have en indkomst på ca. 244.000 kr. I løbet af en 3 årsperiode. Ca. 21.000 kr medregnes per måned maks, så hvis du tjener en kvart mio. Om måned har du ikke optjent dagpengeret på 1 måned, man skal trods alt også være medlem i et år.

Så igen handler det jo ikke om "snyd" fordi det er fuldt lovligt at erhverve dagpengeret uden at have løftet en finger, bare så længe dit selskab har generet et overskud på 244.000 kr. Inden for de seneste 3 år. Så derfor føler jeg at det jo fuldstændigt er til grin det system. Humlen er jo bare at man rent faktisk ikke kan opnå dagpengeret på 1 år med derimod halvandet. Starter man selvstændig virksomhed 1 januar og slutter 31 december og dermed været medlem 1 år og kan fremvise 12 lønsedler eller overskud på 244.000 kr. Så er betingelserne opfyldt- Problemmet er bare at man så skal vente til 31 juni året efter førend akassen kan bruge dine lønsedler/overskud som grundlag, noget som de løbende kan gøre på indkonstregistreret.

Giver det mening at det slet ikke giver mening😂😂?
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er to ting du skal opfylde:

- 1 års medlemskab

- 243.996 kroner i indtægt som er grænsen for 2021, hvor du så maksimalt kan medregne 1/12 pr. måned så du skal altså have mindst 12 måneders løn som så enten er 12 lønsedler eller selvstændig virksomhed i mindst 12 måneder.

Hvor mange timer du arbejder er fuldstændig irrelevant. Når man skal have en dagpengeret uden at have en eksisterende ret så skal man optjene retten på baggrund af indkomst. Først når du har din indplacering skal du begynde at tælle timer :)

Når du har udbetalt løn til dig selv kan a-kassen godt se lønsedlerne fra indkomstregistret uanset at din årsopgørelse først er endelig til maj eller juli næste år. At de ikke vil tage lønsedlerne i betragtning er vist en fortolkning som ikke helt tydeligt fremgår af reglerne i min optik (det fremgår klart ved genoptjening af ret til supplerende dagpenge men det er jo ligegyldigt her og nu).

Så det jeg ville gøre i din situation er:

1. Ring dem op igen og spørg om de kan medtage dine lønsedler. Hvis nej så spørg dem om du i så fald får dagpenge med tilbagevirkende kraft til sommer 2022 hvis du melder dig ledig fx 1. juli i år og så i øvrigt gør de ting der nu kræves når man er ledig indtil du forhåbentlig får et job. 

2. Hvis de stadig siger nej så kontakt en anden a-kasse og spørg til deres holdning til #1. Har de en anden holdning så skift a-kasse :)

Ovenstående er nok også smart at få på skrift i en eller anden form så de ikke kan sige det modsatte hvis der er en anden sagsbehandler.

Husk også i meget god tid at få styr på hvad du skal opfylde for at du kan betragte dig selv som ophørt som selvstændig for det kan godt tage lang tid afhængig af hvordan du ophører.

Selvom reglerne kan være komplekse bør din a-kasse kunne give dig en god og forståelig vejledning og givet emnets vigtighed bør de gå meget langt for at finde en løsning for dig. Hvis alt andet fejler kan du overveje, af princip, at ansøge om dagpenge selvom du ved at de siger nej for så får du en afgørelse fra dem og kan så klage over afgørelsen. Så kan du jo om ikke andet få lovgiverne til at forsøge at forholde sig til om reglerne er fair skruet sammen.

Diskussionen om at man kan udnytte reglerne er helt valid. Men det gælder for alt lovgivning, at hvis du kender til loven så kan du også placere dig lige på grænsen hvis du altså synes det er rigtig sjovt at være så meget på dagpenge igennem livet som muligt ;)

Håber du finder en løsning.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortenfrost23:
Hans der må jeg lige stoppe dig med hensyn til at købe sin ret til dagpenge

Jeg beskylder bestemt ikke dig for forsøg på snyd - Det er vigtigt lige at slå fast. Du er havnet i en af de mange blindgyder, som selvstændige oplever i dagpengesystemet. Faktisk præcis en af mine grunde til i de fleste af mine år som selvstændig ikke at være i a-kasse. Jeg opfattede det som en forsikring, hvor mna betalte præmien, men aldrig kunne få erstatning, hvis man skulle lide skade.

Systemet er skruet sammen til fuldtids lønmodtagere - primært. Det er forbedret væsentligt gennem de seneste år, men det burde gentænkes fra bunden i stedet for blot at blive lappet med yderligere kontrolløsninger.

Men lad mig vise, hvordan du ville kunne købe dagpengeret, hvis du som selvstændig kunne agere som lønmodtager.

  1. Du har en formue
  2. Du gider selvfølgelig ikke lave en skid
  3. Det synes du, at vi andre skal betale for (Denne tilgang findes, men jeg oplever den som meget sjælden)
  4. Du stifter et ApS med 40.000 kr. i stiftelseskapital og indskyder derudover 260.000 kr., så selskabet nu råder over 300.000 kr.
  5. Du ansætter dig selv til en løn på 23.000 kr. pr. måned (nok til at optjene høj dagpengesats).
  6. Efter 12 måneder fyrer du dig selv, og du bliver ledig
  7. Nu har selskabet brugt 276.000 kr. af sin kapital.
  8. Du er nu ledig de næste 2 år, hvor du modtager 456.000 kr. i dagpenge
  9. Måske melder du dig endda syg i et halvt år undervejs og modtager yderligere omkring 100.000 kr. (i kraft af, at du er dagpengeberettiget - ellers er beløbet for sygedagpenge lavere).
  10. Du har nu tjent 556.000 minus 276.000 kr. = 280.000 kr. på tre år uden at røre en finger.
    Måske har du oven i købet fået lidt efteruddannelse betalt af jobcentret - men hvad skulle du dog bruge det til, når du ikke gider lave noget.

Ja, det er totalt urealistisk, at nogen ville lave dette stunt - og den regel, som beskytter vores samfund imod det, rammer så en ærlig og uheldig medborger som dig.
Og ja, selskabet har et problem med at gøre rede for, hva' faen der er sket med kapitalen, men med den moral, man skulle have for at lave ovenstående stunt (helt eller delvist), skulle man nok også være kreativ nok til at finde en god forklaring på dette.

Faktisk slår det mig lige, at det måske var endnu "smartere" at låne selskabet de 260.000 kr.
Så står du bagefter med et selskab med underskud, som kan sælges til én, der mangler et underskud for at undgå eller reducere skatten.
Reslutat: Du tjener lidt mere - staten taber lidt mere.
Måske findes der endda en måde, hvor du kan få noget fradrag for dit tab på lånet til selskabet, når ham du har solgt det til erklærer det konkurs. Det kan jeg ikke helt gennemskue.

Alt ovenstående er formentlig i forvejen ikke lovligt - men det ville være muligt - og det skal du så betale for ved ikke at kunne få dagpenge.

Og ja - systemet er tril grin for selvstændige - og denne case er kun én perle i rækken.

Du må ud og finde et lønmodtagerjob - eller starte noget, som du kan leve af.

God vind
Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:
Husk også i meget god tid at få styr på hvad du skal opfylde for at du kan betragte dig selv som ophørt som selvstændig for det kan godt tage lang tid afhængig af hvordan du ophører.

Enig - og det er også meget forskelligt fra a-kasse til a-kasse. 
En a-kasse, som hovedsageligt dækker fag med tradition for mange typer tilknytning til arbejdsmarkedet (honorarmodtager, selvstændig, kombinatør, freelancer osv.) er bedre til at administrere dette, end a-kasser, som er mest vant til timelønnede lønmodtagere.

Hans

Fra Silkeborg
Tilmeldt 30. Mar 21
Indlæg ialt: 20
Fra  Antrotech ApS Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Morten

Jeg kan kun bekræfte det, som John og Hans siger. Jeg udbetalte troligt løn til mig selv fra mit ApS og betalte skat deraf, selvom pengene hovedsageligt kom fra min egen - i forvejen beskattede - opsparing, fordi jeg troede, at jeg derved opretholdt min ret til dagpenge. Men jeg fik en lang næse hos Akademikernes A-kasse, da jeg til sidst måtte opgive og gå på dagpenge. De fortalte dog - og det er du vist med på - at lønnen fra mit eget firma ville tælle med, når regnskabsåret var afsluttet. Jeg ved så ikke, om det er muligt at fremskyde den afslutning ved at lukke firmaet helt eller om du overhovedet er interesseret i det?

Hans og John har helt ret i, at hele dagpengesystemet er bygget op om en formodning om, at alle vil snyde. Så der er lavet en milliard regler. Et sted har jeg læst at hele dagpengeloven fylder noget med 35.000 sider. De regler rammer muligvis snydere, men de rammer så også alle dem, som helt seriøst og uden snyd forsøger at skabe sin egen indtægt. Det komplekse regelsæt forklarer også, hvorfor nogen A-kasser er bedre til at håndtere nogen kategorier af ledige end andre. Men grundlæggene er reglerne de samme uanset A-kasse. Logikken er umulig at gennemskue. Jeg har spurgt min A-kasse, som ellers sidder og administrerer det her til dagligt, og de siger, at de har opgivet at forstå logikken.

Vælger du at lukke dit firma eller omdanne til "Formueforvaltning", hvad jeg valgte at gøre (det tæller som "lukket"), så vil du opleve endnu en vanvittig ting, når du kommer til din A-kasse og beder om dagpenge: "Nå, så du har prøvet at skabe din egen indtægt, din lille asociale skiderik - det skal du straffes for, så du får lige 3 ugers karantæne". (Nej, sådan siger de ikke, men sådan føles det. Man får 3 ugers karantæne efter lukning af sit firma. Logikken har jeg spekuleret længe over - måske noget med at forhindre andre selvstændige i at shoppe ind og ud af dagpengesystemet, når der ikke lige er ordrer i kassen).

Mvh
Claus
Tilmeldt 14. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 05:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg antog heller ikke at du beskyldte mig for at snyde, det lød nok forkert men det var bare for at rette din udmelding. fordi at tabe flere hundrede tusinde kr. for at tjene 456.000 brutto som du skriver gennem 2 år er bestemt ikke det værd. Corona har fandme været hård og jeg er nået til det punkt hvor jeg ikke længere selv kan punge ud mere. Jegg har i over et halvt år finansieret mit selskab gennem lån og opsparing, og skal nu yderligere finde finansiering til levebrød.

Det bliver ikke nemt at finde et lønmodtagerarbejde. Lur mig om der ikke kommer en global finanskrise som bliver værre end 2008 om ikke så længe.

Det scenarie som du stillede op har jeg slet ikke set komme og det er da sygt at nogen tænker sådan. Men bortset fra det så er det jo stadig muligt at gennemføre det. Man skal så bare vente 6 måneder indtil man kan cashe ind såfremt man starter selvstændig virksomhed i januar måned og afslutter december ultimo- aflægger årsrapport og selvangivelse er at finde senest juli året efter og så er man faktisk dagpengeberretiget derfra. Det er da lidt vildt at ingen gør noget for at forhindre dette. Men det siger jo lidt sig selv, de er jo ikke middelklasseborgeren som ligger inde med 300.000 kr!
Side 2 ud af 2 (17 indlæg)