Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kompensation: en referenceperiode der er misvisende

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste år søgte jeg om kompensation, og fik udbetalt kr. 92000 for første periode

Nu skal jeg betale det tilbage. Fair nok, hvis min virksomhed har klaret det bedre end antaget. Jeg havde brug for likviditet, da jeg pludseligt ikke kunne besøge mine kunder.

Ved ansøgningen skulle jeg angive en referenceperiode fra 2019, fra 1. april til 30. juni - tre måneder i alt. Nu, under slutafregningen, skal jeg angive hvor meget omsætning jeg har haft i nedlukningsperioden (den første), som er fra 9. marts til 8. juli - fire måneder! Så er det klart at min virksomhed har klaret sig bedre end antaget, tre måneder i 2019 sammenlignes med fire måneder i 2020.

Jeg har talt med Erhvervsstyrelsen, men de henviser bare til politikerne: det er sådan det er besluttet.
Er jeg den eneste der rammes af sådan en skævvridning? Jeg HAR haft tilbagegang i første halvår 2020, det viser mine Momstal også. Jeg har kæmpet mig tilbage i andet halvår 2020 - og jeg skal også komme over tilbagebetaling af kr. 920000.

Albert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Og du er sikker på, at de ikke deler begge perioder ens (med 3 og med 4 or whatever) for at få dem sammenlignelige. Det er første gang jeg hører om det, og det lyder underligt. Et hvert stor revisorkontor bør kunne svare

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt 100% er jeg ikke, men Alex (som jeg fik i røret da jeg ringede, kender ham ikke) fra Erhvervsstyrelsen siger at det er sådan det hænger sammen. Jf. min egen beregning skulle jeg IKKE betale pengene tilbage hvis jeg angiver de retvisende perioder, i stedet for det, der kræves af Erhvervsstyrelsen.

Albert

Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg husker fra da jeg søgte om kompensation for selvstændige, var reference perioden for første "runde" 9. marts til 8. juni, og derefter blev der åbnet for en måned mere der var fra 9. juni til 8. juli.

Så hvis du søgt om kompensation for perioden 1. april til 30. juni, så er det vel egentlig en ansøgning ned i 4 måneders referenceperiode. Man kan jo ikke vælge måneder ud for ikke at blive beregnet for f.eks marts måned. Og det at du har fået 92.000 siger jo netop også at du har fået kompensation for 4 måneder. Kompensationen var jo på maksimalt 23.000 kr om måneden, hvilket gange med 4 giver 92.000.

Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Går vi ind på virk.dk (selv om fristen for at ansøge er udløbet), kan du se hvad du gav af dokumentation.

virk.dk/myndigheder/stat/ERST/selvbetjening/omsaetningskompensation_selvstaendige/

Dokumentation for virksomhedens årsomsætning for 2019

Dokumentation for virksomhedens omsætning fra den 1. april 2019 til den 30. juni 2019

Virksomhedens forventede omsætning i kompensationsperioden fra den 9. marts 2020 til den 8. juni eller 8. juli 2020./

 

Så pga at du har søgt om kompensation til 30. juni, ansøgte du ind i 4 måneder (1. ansøgningsrunde start var jo 9. marts, med slut 8. juni) og fik udbetalt kompensation for 4 måneder, og derfor beder erhvervsstyrelsen også om dokumentation for perioden 9 marts, til og med 8. juli.

Det er som jeg ser det anyway.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det kan godt være du har ret. Det er dog ikke det, Alex fra Erhvervsstyrelsen sagde til mig. Desuden har jeg kigget på hvad min bogholder sendte til mig dengang, og det var kun en referenceperiode på de tre måneder. Men af slutafregningen fremgår det, at jeg har søgt fra 9. marts til 8. juli og igen fra 9. juli til 8. august. På den sidste har jeg angivet en referenceperiode fra 1. juli 19 til 31. juli 19 - og den er altså lige så lang som den faktuelle anden periode.

Men nu har jeg gjort indsigelser, så må vi se hvad der sker.

Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skriver at din slutafregning siger at du søgte fra 9. marts til 8. juli. Det er jo også 4 måneder hvilket er passer på de 92.000 kr. Det ville du dokumentere ved at sende referenceperiode for 1. april til 31. juli.

Jeg mindes ikke at man kunne søge kompensation for perioden 9. juli til 8. august, men der er jeg meget åben for at jeg kan huske forkert, da jeg selv kun selv søgte og fik kompensation for perioden 9. marts - 8. juli, og derefter heldigvis ikke havde behov for kompensation længere.

Men jeg ønsker dig held og lykke med det, og håber da at der er tale om en simpel misforståelse et sted. Men at du skal dokumentere 4 måneders omsætning i 2020 tænker jeg er fair nok, da du fik kompensation for 4 måneder i din første slutafregning. Du har jo nogle kvitterings breve i din e-boks som du kan gå tilbage og kigge i og se hvad der blev søgt og givet.

Skriv gerne herinde når du får fundet hoved og hale i hvad der er op og ned. :-)

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

SoerenG:
Det ville du dokumentere ved at sende referenceperiode for 1. april til 31. juli.


Hvis jeg har skrevet dette, så har jeg skrevet det forkert: referenceperioden er fra 01.04.2019 til 30.06.2019. Tre måneder.

Jeg har søgt for to perioder: 09.03.2020-08.07.2020 og 09.07.2020-08.08.2020.

SoerenG:
Men jeg ønsker dig held og lykke med det, og håber da at der er tale om en simpel misforståelse et sted. Men at du skal dokumentere 4 måneders omsætning i 2020 tænker jeg er fair nok, da du fik kompensation for 4 måneder i din første slutafregning.

Enig, jeg skal dokumentere for fire måneder. Eller faktisk for fem måneder, hvis du lægger begge perioder sammen.

Jeg har også indsendt dokumentation for omsætning fra 09.03.2020 til 08.07.2020 og fra 09.07.2020 til 08.08.2020.

Og naturligvis betaler jeg penge tilbage hvis det hele viser sig at være korrekt.

Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

09.03.2020-08.07.2020 er 4 måneder. Har du så også søgt for 09.07.2020-08.08.2020 så er det en måned mere (det er så den periode som jeg egentlig ikke vidste at man kunne søge kompensation for, men det kan sagtens være et hul i min viden Smile ).

Men ja giv dem de måneder som der efterspørges, og så må du tage den derfra.

 

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)