Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Månedlig leje af musikstudie?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et ledigt rum som er indrettet som øvelokale/musikstudie, som jeg gerne vil leje ud til en håndfuld musikere.
Jeg har et ApS firma. Hvordan skal jeg inddrive beløbet? Er det nok at lave en kontrakt på det, og så overfører de blot beløbet hver måned uden moms (da de alle er privatpersoner)? Eller skal jeg sende fakturaer hver måned?

På forhånd tak.
Peter A.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Andersen1996:
Jeg har et ledigt rum som er indrettet som øvelokale/musikstudie, som jeg gerne vil leje ud til en håndfuld musikere.
Jeg har et ApS firma. Hvordan skal jeg inddrive beløbet? Er det nok at lave en kontrakt på det, og så overfører de blot beløbet hver måned uden moms (da de alle er privatpersoner)? Eller skal jeg sende fakturaer hver måned?

På forhånd tak.
Peter A.

Om din leje er med moms afhænger af mange ting - når vi taler erhvervsleje af et enkelt rum - og det har intet at gøre med om de er private - private betaler da moms af de ting de køber fra momsregistrerede?
Jeg går ud fra, at dit ApS ejer det rum der er tale om, for ellers er det jo dig privat der lejer ud. Hvis momsfrit - så har du heller fradrag for nogen købsmoms i forbindelsen

Du skal - hvis med moms (som er udgangspunkt med bygning i ApS der udlejer et eller andet - men som du må undersøge om - det kan registreres som momsfri leje  - om det ses som helt almindelig udlejning - men har intet at gøre med om betalerne er private) så skal du fakturere helt som normalt og dit ApS skal være ejer og beskattes af indtægten. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
og det har intet at gøre med om de er private - private betaler da moms af de ting de køber fra momsregistrerede?


Den ville jeg nok vende med skat og få et bindende aftale, da musikere som udgangspunkt er momsfritaget som kunstner. Øvelseslokalet er et grundelement i udførelse af sit kunstneriske virke og som jeg læser det, er samme rum også et lydstudie og derfor også et gundelement for kunstneriske virke. 
Den skal nok lige aftales med skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Cookie - John Hannover:
og det har intet at gøre med om de er private - private betaler da moms af de ting de køber fra momsregistrerede?


Den ville jeg nok vende med skat og få et bindende aftale, da musikere som udgangspunkt er momsfritaget som kunstner. Øvelseslokalet er et grundelement i udførelse af sit kunstneriske virke og som jeg læser det, er samme rum også et lydstudie og derfor også et gundelement for kunstneriske virke. 
Den skal nok lige aftales med skat.

det har intet at gøre med om kunden er momsfri - privat - eller kunster uden moms. De kan da heller ikke købe deres guitar uden moms? Momsfri betyder, at DE ikke må fakturere med moms, men sandeligt ikke, at de kan købe ting til deres kunst, momsfrit
Derimod kan lokaleleje være momsfrit - men det kan ikke afgøres her om det hører ind under alm lokaleleje for det momsregistrerede ApS som så også jo skal være ejer af lokalet og som så ikke selv vil have momsfradrag for noget i forbindelse med det, hvis det kan udlejes momsfrit

Skoler er også momsfrie - men hvis de skal have en håndværker ind og male, så skal de sandeligt også betale moms for denne

Det har ikke at gøre med at køber er momsfri - momsfri betyder IKKE at man ikke skal betale moms på ting men, at man ikke må lægge moms på salget men heller ikke kan trække moms fra køb med moms (guitar, klaver, noder, fortæring, evt lokale mm)


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Jeg snakker ikke om musikeren ikke skal betale moms, men om udlejeren har fuld "fradragsret" på pålagt moms.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=159860

ah  ok - den TROR jeg ikke er problem her - det var en sag hvor der var sammenhæng mellem udlejer og lejer - men hvis ellers der er momspligt ved lejemålet og udlejer er 3. part er jeg nok ikke i tvivl om der er tale om helt alm moms som lejer må betale uden fradrag og udlejer skal indberette som salgsmoms - men stadigt udelukker jeg ikke momsfri leje - mangler bare en masse oplysninger om ApS udlejer generelt og ejer bygningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ok - den TROR jeg ikke er problem her
 Smile 

Ja, jeg tror vi læser det forskelligt, da jeg i første omgang, læste dit svar, skulle jeg lige læse det igen, men har stadigvæk samme opfattelse, at han selv er pro musiker, lejer sit eget studie i sit eget Aps og derfor selv som musiker er momsfritaget, men er ikke sikker på, den fritagelser også gælder for de "private" 3. part, som lejer hans studie og derfor skal der lægges moms på lejen, mens ellers er vi enig om, at det er alm salgsmoms til lejerne. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Cookie - John Hannover:
ok - den TROR jeg ikke er problem her
 Smile 

Ja, jeg tror vi læser det forskelligt, da jeg i første omgang, læste dit svar, skulle jeg lige læse det igen, men har stadigvæk samme opfattelse, at han selv er pro musiker, lejer sit eget studie i sit eget Aps og derfor selv som musiker er momsfritaget, men er ikke sikker på, den fritagelser også gælder for de "private" 3. part, som lejer hans studie og derfor skal der lægges moms på lejen, mens ellers er vi enig om, at det er alm salgsmoms til lejerne. 

ah - jeg tror ikke han selv er pro musiker og momsfritaget for så burde det ikke kunne drives i ApS hvis alene pro musiker og momsfritaget - det må ikke drives i selskabsform - men mangler stadigt at forstå om han overhovedet ejer det lokale i ApS´et og om det er lokaleleje eller noget med udstyr samlet der udlejes

Andersen1996:
Jeg har et ApS firma. Hvordan skal jeg inddrive beløbet?
 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Mar 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for jeres gode input.

Jeg har sammen med et par kammerater købt lokalerne som andel, og indrettet det som musikstudier. ApS'et er ligeledes et firma der producerer musik professionelt. Men som det bliver nævnt tidligere, har jeg nemlig også hørt at udlejning af musikstudie / øvelokale er fritaget for moms pga. kunst definitionen. Men har svært ved at finde det klare svar!



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan slet ikke læse, at dit ApS ejer det lokale når du skriver:

Andersen1996:
Jeg har sammen med et par kammerater købt lokalerne som andel, og indrettet det som musikstudier. ApS'et er ligeledes et firma der producerer musik professionelt

Ejer dit ApS lokalet eller hvem ejer det?? Du skriver du har købt det med et par kammerater. Hvis ikke det er ejet 100% af dit ApS kan det ApS jo ikke fakturere i den sammenhæng

Er det ApS momsfrit for sin omsætning og hvorfor - for ellers har det jo moms på sine faktureringer. 

Det at producere musik er ikke momsfrit - det er ikke kunst - det er produktion - helt som et bogforlag ikke er momsfrit men forfatterne kan være det. Produktion af bøger om kunst eller plakater med kunst ikke momsfrit osv. Produktion af musik er momspligtigt alt andet lig.

OM husleje så - er i lokale alene ejet af det ApS og alene omfatter husleje  ikke udstyr osv - så kan det ikke udelukkes det er momsfrit men det forudsætter jo at det ApS er momsfrit OG det har intet at gøre med, om de som lejer er momsfrie eller private at gøre. Tilsvarende hvis I ejer det privat - ud fra du har købet det sammen med et par kammerater - kan jo godt betyde i bare kan - og kun kan- leje det ud privat og formentlig så ud fra omsætning - momsfrit men med fuld skat af lejeindtægten privat så

Lejes alene lokale ud eller også udstyr/special indretning?

Du spørger så uklart, at det ikke bare er svært, men helt umuligt at få et svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)