Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forfatter - enkeltmandsvirksomhed eller mindre, privat virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens.

Jeg er forfatter og begyndt at tjene penge i udlandet på salg af bøgerne.

Jeg vil i den forbindelse oprette mig selv som firma for at slippe for moms, når jeg modtager honoarer fra lande uden for EU.

Jeg gennemtrawler virk.dk for at finde ud af, hvordan jeg skal oprette mig. Som enkeltmandsvirksomhed med en forventet indtjening på over 50.000 kr. om året, er jeg nemlig tvunget til enten at krydse af i "momspligtig" eller "lønsumspligtig". Men som "udøvende kunstner" er jeg ingen af delene!

Imidlertid siger mine forfatterkollegaer, at jeg "bare" skal oprette mig som momspligtig virksomhed og så indberette 0 i moms hvert kvartal.
Da jeg ringer ind og taler med erhvervsstyrelsen og spørger, om jeg så i stedet skal oprette mig som "mindre, privat virksomhed" stejler de og siger, jeg skal have fat i skattestyrelsen - som jeg har stået i kø til i 2 timer og stadig ikke er kommet igennem til ...

Nogen herinde der ved noget om at oprette virksomhed, når man er "udøvende kunstner" og har lyst til at dele deres erfaringer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du er jo momspligtig af dit salg af bøger, uanset du som forfatter er momsfri hvis du har fuld kunstnerisk frihed (ikke hvis du skriver efter opgave/SEO/Indfluenzer)

Salget af bøger er momspligtig og hvis du sælger over 50.000 kr per nogen 12 mdr periode, skal du være momsregistreret lige fra første krone (eller senest ved 4000 kr per måned)

Jeg forstår ikke den med at du får moms på dit honorar i udlandet - det kan du da få som CPR person uden moms - forudsat det er honorar - men jo ikke hvis det er bogsalg som er momspligtig. Det vil dog ikke have betydning, for forlaget giver enten dig betaling uden moms som honorar som CPR og hvis du er momsreg så øger de betalingen til dig med momsen -- som DU så betaler og forlaget jo har fradrag for, så dit netto bliver samme

ER du så momspligtig, så gælder det alt dit salg, også i DK

En revisor er svaret hvis du skal rådgives. Skat og EOS kan svare konkret på enkelt ting men må ikke rådgive, alene sige læs momslovens paragraf xx. Det er kontrollanter og ikke rådgivere som sådan. Skal du have et svar fra skat, på OM du som forfatter kan momsregisteres mm - så er det bindende svar der er eneste rigtige vej, for skat hæfter ikke for nogen anden form for rådgivning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for grundigt svar!

Det lyder godt, hvis jeg som alm CPR-person kan modtage momsfri honorar for "kunstnerisk udøvelse" og ikke behøver CVR-registreres.

Jeg kan så til gengæld se af mine udbetalinger, at dengang jeg modtog et honorar for salg af filmrettigheder, var der blevet fratrukket moms på 20% fra det land (Storbritannien). Det må være fordi, det betragtes som en "vare" - og ikke som "kunstnerisk udøvende virksomhed". Og jeg tolkede det så som, at jeg hver gang jeg modtog honorar fra udlandet ville få fratrukket moms.


Tak for svar i hvert fald, jeg skal måske ud og have fat i en revisor, for du har helt ret - hverken SKAT eller erhvervsstyrelsen ville gå ind i mine enkelte spørgsmål, men henviste hele tiden til alt muligt overordnet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja de må have set filmrettigheden som en der blev solgt til dem fra et momsregistret firma der ejede denne rettighed, og så ville den være med moms-  hvorimod dine private royaltees - ikke nødvendigvis er det (den tør jeg ikke gå i detaljer med men forfatter af manus vil ikke som den der skrev ikke nødvendigvis som udgangspukt være momspligtig af salg af rettigheden til en film - men ellers er der momspligt for det) og dit forfatterskab IKKE er momspligtig så længe du har kunstnerisk frihed til at skrive som du vil

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)