Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS holding selskab - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er,

Jeg ville lige spørge her inden jeg går til en revisor, så jeg forhåbentlig får lidt flere synspunkter på sagen :-)

Kort fortalt:

Jeg har et IVS holding selskab, som blev stiftet samtidigt med et ApS, som i dag er lukket ned. Dvs. lige nu har mit IVS intet formål.

Jeg vil gerne starte en webshop, hvor planen var at ændre mit holding til drift - jeg er så i mellemtiden blevet tilbudt medejerskab på 5-10% i et ApS mod arbejdskraft (der er endnu ingen omsætning i det selskab).

Mit spørgsmål er så - hvad ville den letteste/billigste virksomhedskonstruktion være for mig, men som også giver mest mening, hvis både webshoppen og medejerskabet giver god overskud?

1. Bevare mit IVS som holding og lader det overtage anparterne på de 5-10%. Webshoppen startes så som en enkelmandsvirksomhed.

2. Lave holding om til drift ifbm. webshoppen, som samtidig ejer de 5-10% i den anden virksomhed.

3. Lave holding om til drift ifbm. webshoppen, og jeg ejer "personligt" direkte de 5-10% i den anden virksomhed.

4. Bide i det sure æble med flere regnskaber og forsikringer ved at starte et ApS til webshoppen gennem holding-selskabet og lade holdingselskabet eje anparterne i det andet ApS.

5. Eller et andet setup som jeg ikke lige har overvejet.


Håber min beskrivelse af ovenstående situation er forklaret godt nok!

Det skal lige siges at jeg er alm. lønmodtager til dagligt.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal i hvert fald inkludere i dine overvejelse at dit IVS (formentlig) skal blive til et ApS i løbet af i år (med mindre det blive udskudt igen).

Jeg tror du er meget godt rundt i de forskellige varianter, men der er ikke noget entydigt svar på hvad der er smartest. Det handler meget om dine forventninger till fremtiden.

Hvis enten webshoppen eller 5-10% andelen en dag bliver adskillige millioner værd, så er holding formentlig en god idé.

Så tænk grundigt over forventninger/sandsynligheder og tag en snak med en god rådgiver.

vh

Steffen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

DenSpørgende:
Hej Amino'er,

Jeg ville lige spørge her inden jeg går til en revisor, så jeg forhåbentlig får lidt flere synspunkter på sagen :-)

Kort fortalt:

Jeg har et IVS holding selskab, som blev stiftet samtidigt med et ApS, som i dag er lukket ned. Dvs. lige nu har mit IVS intet formål.

Jeg vil gerne starte en webshop, hvor planen var at ændre mit holding til drift - jeg er så i mellemtiden blevet tilbudt medejerskab på 5-10% i et ApS mod arbejdskraft (der er endnu ingen omsætning i det selskab).

Mit spørgsmål er så - hvad ville den letteste/billigste virksomhedskonstruktion være for mig, men som også giver mest mening, hvis både webshoppen og medejerskabet giver god overskud?

1. Bevare mit IVS som holding og lader det overtage anparterne på de 5-10%. Webshoppen startes så som en enkelmandsvirksomhed.

2. Lave holding om til drift ifbm. webshoppen, som samtidig ejer de 5-10% i den anden virksomhed.

3. Lave holding om til drift ifbm. webshoppen, og jeg ejer "personligt" direkte de 5-10% i den anden virksomhed.

4. Bide i det sure æble med flere regnskaber og forsikringer ved at starte et ApS til webshoppen gennem holding-selskabet og lade holdingselskabet eje anparterne i det andet ApS.

5. Eller et andet setup som jeg ikke lige har overvejet.


Håber min beskrivelse af ovenstående situation er forklaret godt nok!

Det skal lige siges at jeg er alm. lønmodtager til dagligt.

du har fået svar på det meste ud over at du ikke kan modtage andele af et aps mod arbejdskrft uden at værdien af dette indberettes til skat som helt lam løn

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen og John - tusind tak for jeres svar, det jeg sætter jeg pris på.

Er det for en dyr og besværlig process, at eje de 5-10% af selskabet privat og senere føre det ind i en holding? Der forventes ingen udbytte fra det selskab de første fem år. Jeg overvejer lige nu om at mit holding bare laves om til drift for webshoppen og bare eje det andet selskab direkte som person - så er der nemlig kun et regnskab for mit vedkommende at forholde sig til.

Eller det er dumt i forhold til hvis selskabet oparbejder en større gæld, som det ikke kan indfri i sidste ende? Er min privatøkonomi så beskyttet af hvis andelene ejes igennem et holding? 

Mht. til omdannelse af IVS til ApS, så har jeg også overvejet konvertere ligeså snart webshoppen skal have indkøbt lager for ca. 50.000, som jeg skyder ind med privat kapital - er det ikke noget med den nye lov bare kræver man har mindst 40.000 på virksomhedens konto for at blive omdannet til ApS?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

DenSpørgende:
Er det for en dyr og besværlig process, at eje de 5-10% af selskabet privat og senere føre det ind i en holding? Der forventes ingen udbytte fra det selskab de første fem år.Eller det er dumt i forhold til hvis selskabet oparbejder en større gæld, som det ikke kan indfri i sidste ende? Er min privatøkonomi så beskyttet af hvis andelene ejes igennem et holding?
det koster-  men hvad det koster afhænger af mange ting der gør der ikke kan svares her. Er der en goodwill værdi vil det koste mindst en revisorerklæring for at omdanne

I personlig drift er du personligt ansvarlig for gæld - i selskab er du ikke med mindre du optræder groft uforsvarligt

DenSpørgende:
Mht. til omdannelse af IVS til ApS, så har jeg også overvejet konvertere ligeså snart webshoppen skal have indkøbt lager for ca. 50.000, som jeg skyder ind med privat kapital - er det ikke noget med den nye lov bare kræver man har mindst 40.000 på virksomhedens konto for at blive omdannet til ApS?


Kapitalen til ApS har i mange år været 40.000 og det gælder også for at "opdgradere" IVS med ny kapital når loven er indført

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Nu kan jeg se så se loven om "nem" opgradering af IVS er indført - men hvordan fungerer det egentlig helt i praksis?

Mit IVS har lige nu en selskabskapital på 1000 DKK - skal jeg blot overvære 39.000 til den tilknyttede erhvervskonto og få banken til at at bekræfte via mail eller lignende at de penge står der? Og der er vel tale om om en kontant kapitalforhøjelse? Og er det muligt at gøre det nu her på virk.dk?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tror at det vil være klogt at vente lidt indtil diverse udbydere får lidt struktur på processen, og der måske begynder at komme lidt pris-konkurrence.

For mig at se ligner det en opgave svarende til at ordne det praktiske ved stiftelsen af et nyt selskab og det koster jo omkring 1.300 kr.

Hvis du kan få banken til at lege med kan det måske gøres gratis.

Venlig hilsen

Steffen

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Steffen - tak for svar.

Jeg står nemlig og skal indkøbe varer via mit IVS nu her, så jeg tænkte at jeg kunne slå to fluer med et smæk ved at bruge de 40.000 til både ApS omdannelsen og indkøb :-)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder fornuftigt at kigge på omdannelse i den situation.

Hav pengene klar på din private konto, gør så meget af forberedelserne du selv vil og kan - og så bed 2-3 revisorer/advokater om et tilbud på at bekræfte kapitalen og de øvrige ting du måtte mangle. Jo mere præcis du er, jo bedre tilbud får du formentlig.

Pengene skal i det tilfælde fra dig til advokats/revisors klientkonto og derfra videre til selskabets bankkonto.

vh

Steffen 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)