Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse - er jeg berettiget?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja det er galt

Alle aftaler også dem med dig selv skal være dokumenterede og du skal jo tilmed også udfylde skema privat til skat som ejere over kontrollerede transaktioner

Du skal have en direktør kontrakt men det er jo ikke i egenskab af direktør du bliver lejet ud som vikar - så det forhold skal jo også være dokumenteret i kontrakt 

vh John Hannover

Det vil sige jeg skal have en direktørkontrakt. Kan jeg i den skrive at en del af min kontrakt er at blive lejet ud som vikar?

Hvad er det præcist jeg skal have udarbejdet i forhold til mit firma og mine kunder?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Eldrup13:
Det giver god mening det du skriver. Det må være befordringsfradraget jeg skal bruge. 

Nej, de første 60 dage må du bruge skattefri kørselsgodtgørelse - det skyldes at kørslen er erhvervsrelateret. OG det giver mere til dig som privat-person.



Synes i skriver modstridende information. John siger jeg skal benyttte mig af kørselsfradrag da jeg kører som vikar. Du siger det er okay med kørselsgodtgørelse da den er erhvervsrelateret. Hvem skal jeg lytte til? Min kørsel er fra min firmaadresse (hvilket også er min private adresse) til kundens adresse. Jeg ønsker ingen problemer med skat. Alt skal være i orden i min virksomhed

Hanssing:
 Det er igen en vurderingssag fra SAKT's side, men har du økonomisk risiko (udover det at miste en kunde - for den risiko har du også som lønmodtager), flere kunder, ansatte, opkræver og betaler moms osv, så er du derhen ad

Jeg har flere kunder kunder som nævnt, og har flere i sigtekornet. Andre vikarer end mig er så godt på vej. Og jeg er naturligvis momsregistreret, betaler og opkræver moms. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er berettiget til, men ikke forpligtiget til at anvende statens takst for kørselsgodtgørelse sålænge kørslen er erhvervsrelateret.

Godtgørelsen må ikke overstige statens takst, og må godt være mindre. Du skal overholde 60dages reglen, krav om km-regnskab, krav om kontrol osv.

Du kan helt vælge at undlade at anvende muligheden, og istedet bruge befordringsfradrag, hvilket for dig som ejer giver mindre i posen, men også lidt mindre risiko.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Du er berettiget til, men ikke forpligtiget til at anvende statens takst for kørselsgodtgørelse sålænge kørslen er erhvervsrelateret.


Det er så det jeg ikke umiddelbart er enig i. OM jeg husker tråden ret - så er hun udlejet af sit ApS som vikar - og så kører hun jo hjemme (som kan være samme som aps måske) til arbejde og det er befordringsfradrag

Det afgørende må være om hun faktisk måske er lønmodtager i det hun beskriver som udlejet som vikar. Hvis hendes ApS så fakturerer det lønmodtagerarbejde, så vil det være en risiko - også selv om hun arbejder måske flere steder, for man kan sagtens være lønmodtager flere steder. Hvis aftalen med dem der betaler er, at de får en vikar - så kan det ikke være andet end befordringsfradrag denne vikar der er ansat i det ApS og modtager en eller anden betaling fra det ApS som jeg ser det

Vælger hun kørepenge og statens takst, så er hun ikke udlejet som vikar som jeg ser det. Det vil så, hvis SKAT skulle mene hun var lønmodtager de steder hun er vikar (og vikar er jo lønmodtager) betyder, at de kan mene hun både fakturerer lønmodtager arbejde som omgåelse af kildeskattelov og tager kørepenge skattefrit trods hun MÅSKE reelt ses som lønmodtager

En vikar vil normalt ikke være selvstændig (ejer af ApS) i forhold til det hun udfører for den arbejdsgiver der lejer en vikar - der vil hun være som en ansat som jeg forstår det

Jeg siger ikke det sker - men det er altid farligt at fakturere en selv fra ApS hvis arbejdet ikke er fuldstændigt selvstændigt (modsat vika

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Min konkrete situation:
Jeg har et ApS, er indsat som direktør og bestyrelsesformand. Jeg tjener 10.000 før skat. Jeg bruger min private bil til at køre til og fra arbejde. Min arbejdsplads varierer afhængigt af hvilken kunde jeg er udlejet til. Nogle kunder er beliggende få km. væk imens andre er over 100 km. væk.

Hvis der sker afregning i form af faktura, til vikarstedet, og lønnen kommer fra ApS, så må det af gode grunde være for selskabet der køres, og så må kørslen være erhvervsrelateret.

Kørsel vedbliver den med at være erhvervsrelateret fra bopæl til en arbejdsplads i indtil 60dage inden for løbende 12 måneder (60-dages reglen). Herefter skifter den administrativt karater til fast arbejdssted, og derfor bliver kørslen privat.

Hvis der aflønnes som honorar-modtager direkte mellem privat-personen og det sted hvor der vikarieres, så er det ikke for virksomheden, hvorfor virksomheden selvsagt overhovedet ikke kan udbetale godtgørelse.

Ang. løn - så er det afgørende, at ApS er den rette inkomstmodtager, det vil jeg personligt ikke kloge mig på, andet end jeg er enig i at der kan være en risiko i dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Min konkrete situation:
Jeg har et ApS, er indsat som direktør og bestyrelsesformand. Jeg tjener 10.000 før skat. Jeg bruger min private bil til at køre til og fra arbejde. Min arbejdsplads varierer afhængigt af hvilken kunde jeg er udlejet til. Nogle kunder er beliggende få km. væk imens andre er over 100 km. væk.

Hvis der sker afregning i form af faktura, til vikarstedet, og lønnen kommer fra ApS, så må det af gode grunde være for selskabet der køres, og så må kørslen være erhvervsrelateret.

Kørsel vedbliver den med at være erhvervsrelateret fra bopæl til en arbejdsplads i indtil 60dage inden for løbende 12 måneder (60-dages reglen). Herefter skifter den administrativt karater til fast arbejdssted, og derfor bliver kørslen privat.

Hvis der aflønnes som honorar-modtager direkte mellem privat-personen og det sted hvor der vikarieres, så er det ikke for virksomheden, hvorfor virksomheden selvsagt overhovedet ikke kan udbetale godtgørelse.

Hun er så bare ikke vikar i normalt forstand og så er risiko at skat som nævnt siger hun omgår kildeskattelov og tilmed kørepenge frem for befordring - ved at fakturere faktuelt lønmodtager arbejde fra sit ApS. Jeg tror ikke hun vll ses som selvstændig i det hun som ejer udfører her som vikar (jeg er ret sikker på, at un er under instruks fra den arbejdsgiver hvor hun vikariere fra netop en - medarbejder - og at der kan være risiko ved at ejer fakturerer sin løn gennem et ApS for at spare penge op

jeg ville nok høre skat, om der kunne være fare ved at være ude som vikar med faktura fra eget ApS som eneste vikar i det ApS og men løn udtaget langt under det som faktureres ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:


Det er så det jeg ikke umiddelbart er enig i. OM jeg husker tråden ret - så er hun udlejet af sit ApS som vikar - og så kører hun jo hjemme (som kan være samme som aps måske) til arbejde og det er befordringsfradrag

Det afgørende må være om hun faktisk måske er lønmodtager i det hun beskriver som udlejet som vikar. Hvis hendes ApS så fakturerer det lønmodtagerarbejde, så vil det være en risiko - også selv om hun arbejder måske flere steder, for man kan sagtens være lønmodtager flere steder. Hvis aftalen med dem der betaler er, at de får en vikar - så kan det ikke være andet end befordringsfradrag denne vikar der er ansat i det ApS og modtager en eller anden betaling fra det ApS som jeg ser de



Jeg vil give John helt ret her - uden at lege ekspert. Det er befordringsfradraget jeg skal bruge. 
Jeg kører hjemmefra, som er samme adresse som mit ApS. 

Jeg ved ikke hvorfor jeg (han) pludselig blev til "hun". Smile Men det kan jeg godt leve med Stick out tongue

John, kan jeg skrive i min direktørkontrakt at en del af kontrakten er at jeg bliver udlejet som vikar selvom jeg er direktør. Eller skal der en seperat tilknytningsaftale/kontrakt til? 

Du nævner at alle aftaler skal være noteret i dit tidligere indlæg. Hvad er det præcist jeg skal gøre i forhold til mine kunder? Det har jeg ikke kunne finde noget om online. 


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hanssing:

Min konkrete situation:
Jeg har et skat. Jeg bruger min private bil til at køre til og fra arbejde. Min arbejdsplads varierer afhængigt af hvilken kunde jeg er udlejet til. Nogle kunder er beliggende få km. væk imens andre er over 100 km. væk.

Hvis der sker afregning i form af faktura, til vikarstedet, og lønnen kommer fra ApS, så må det af gode grunde være for selskabet der køres, og så må kørslen være erhvervsrelateret.

Kørsel vedbliver den med at være erhvervsrelateret fra bopæl til en arbejdsplads i indtil 60dage inden for løbende 12 måneder (60-dages reglen). Herefter skifter den administrativt karater til fast arbejdssted, og derfor bliver kørslen privat.

Hvis der aflønnes som honorar-modtager direkte mellem privat-personen og det sted hvor der vikarieres, så er det ikke for virksomheden, hvorfor virksomheden selvsagt overhovedet ikke kan udbetale godtgørelse.

Hun er så bare ikke vikar i normalt forstand og så er risiko at skat som nævnt siger hun omgår kildeskattelov og tilmed kørepenge frem for befordring - ved at fakturere faktuelt lønmodtager arbejde fra sit ApS. Jeg tror ikke hun vll ses som selvstændig i det hun som ejer udfører her som vikar (jeg er ret sikker på, at un er under instruks fra den arbejdsgiver hvor hun vikariere fra netop en - medarbejder - og at der kan være risiko ved at ejer fakturerer sin løn gennem et ApS for at spare penge op

jeg ville nok høre skat, om der kunne være fare ved at være ude som vikar med faktura fra eget ApS som eneste vikar i det ApS og men løn udtaget langt under det som faktureres ud

vh John Hannover



Jeg bliver jo nød til at starte et sted. Grunden til min lave løn er at der skal bygges kapital til hjemmeside hvor andre vikarer kan tilslutte sig, markedsføring osv. 
Ved at være ude selv hos kunderne bygger jeg også en relation til dem. Mit plan for fremtiden er at jeg som udgangspunkt ikke selv skal ud til kunderne. Men det kræver at jeg få opbygget en betydelig kundegruppe først - hvilket jeg er i gang med. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Eldrup13:
Jeg vil give John helt ret her - uden at lege ekspert. Det er befordringsfradraget jeg skal bruge. 
Jeg kører hjemmefra, som er samme adresse som mit ApS. 

Det lyder fornuftigt, specielt hvis du vil opbygge kapital.

Men læs nu lige hvad John skriver.

Det er slet ikke sikkert at dit selskab er rette indkomstmodtager (og der er *ikke* frit valg), specielt når du kun er en person. Dermed må du jf. John slet ikke opkræve via faktura fra dit selskab - og det er en meget vigtig sondring. Jeg ved ikke om John har ret, men jeg ved at det i nogle tilfælde sker skattesmæk for ligende sager.

ER selskabet derimod rette indkomstmodtager for det fakturerede arbejde, så må selskabet (men skal ikke) udbetale skattefri kørselgodtkgørelse. Størrelsen bestemmer du selv sålænge den ikke overstiger statens takst osv. jf. det som allerede er skrevet.

Tænker du skal bruge en revisor med ansvarsforsikring eller et bindende svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Det er slet ikke sikkert at dit selskab er rette indkomstmodtager (og der er *ikke* frit valg), specielt når du kun er en person. Dermed må du jf. John slet ikke opkræve via faktura fra dit selskab - og det er en meget vigtig sondring. Jeg ved ikke om John har ret, men jeg ved at det i nogle tilfælde sker skattesmæk for ligende sager.

det ved jeg heller ikke - det er kun skat der kan sige det sikket  men det er klart, at tager man kørepenge frem for befordringsfradrag har man vist, at man er helt selvstændig og ikke under instruks i vikar arbejdet og dermed peget fingre af sig selv - Det så både galt at fakturere, hvad der faktisk er lønmodtager - netop fordi man opbygger kapital osv og undgår kildeskat OG får kørepenge statens sats frem for det befordringsfradrag man skulle have

Jeg prøver at sidestille det med HVIS det ApS havde flere folk som det lejede ud som vikarer der kørte hjemme fra til vikararbejdet der jo generelt altid er under arbejdsgiverens instruks- så ville de fint kunne lønnes af ApS vikarbureauet og så ville det være befordringsfradrag

Det er en i mine øjne lidt farlig konstruktion at leje ejer selv ud som eneste som vikar der næppe kan ses som selvstændigt arbejde. Lidt som at oprette ApS for at fakturere de butikker man var ansat i som ekspedient i - og så tilmed have statens takst frem for befordring - Jeg er ikke tryg ved projektet 

Man kan tage chancen men det er jo bare risiko for mere end 100% skat hvis man ses som faktisk lønmodtager. MÅSKE Skat ville købe den, at man var helt alm ansat i eget aps og så blev lejet ud som vikar - men med 10000 i løn så peger alt jo i retning af, at der spares op - og vikar ER altså normalt helt uforlignelig med selvstændigt arbejde
Det er det i egentlige vikarbureauer som tager ansvaret for ansættelse af en vis mængde vikarer der sendes ud . 

Vikar skriger langt væk af, at man arbejder under instruks fra arbejdsgiveren man er udsendt til - ganske som den ansatte man er vikar for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)