Det giver god mening det du skriver. Det må være befordringsfradraget jeg skal bruge.
Nej, de første 60 dage må du bruge skattefri kørselsgodtgørelse - det skyldes at kørslen er erhvervsrelateret. OG det giver mere til dig som privat-person.
Det kræver at kørsel sker i hustandens køretøj (ikke en lånt eller lejet bil), og at du udførere et kørselsregnskab efter SKATs krav *OG* at du herefter også fører kontrol med regnskabet. Er der svigt i ovenstående krav, så kan al udbetaling i værstefald blive underkendt.
Husk kun udbetaling efter kørt distance, månedlig afregning, Rute, formål, dato og km skal fremgå, beregning af godtgørelse ligeledes. Det er ret lige til. Selvom der ikke er krav om det, så anbefaler jeg at man skriver km-tællerens start/slut stand ned hver dag. JEG bruger et online regneark på telefonen.
Efter kørsel til/fra bopæl i over 60dage overgår kørslen normalt (men ikke altid) til at være privat. Herefter kan du kun modtage alm. befordringsfradrag. For dette er reglerne anderledes, men som selvstændig anbefaler jeg allivel at du udfører samme kørseles-regnskab, idet man er underlagt en skærpet formodningsregl, og dermed også bør kunne dokumentere bedre en mindste-kravet.
Ideelt set udføres kørselsregnskabet som en kørebog for al erhvervskørsel - dermed har du dokumentationen for alle scenarier.
---
Har du flere kunder, så er det OK at planlægge kørsel så man ikke rammer 60-dages reglen - og kørsel imellem kunder er altid erhvervsrelateret.
---
Del 2, er så om der er tale om reel erhverskørsel?
HVis din erhvervsvirksomhed i ApS bliver underkendt og din virksomhed ikke er rette indkomstmodtager (altså SKAT mener du skulle have haft løn som person af dine kunder istedet), ja så er kørslen og kørselsgodtgørelsen per definition underkendt. Det er igen en vurderingssag fra SAKT's side, men har du økonomisk risiko (udover det at miste en kunde - for den risiko har du også som lønmodtager), flere kunder, ansatte, opkræver og betaler moms osv, så er du derhen ad. HEr ville jeg læse på skats hjemmeside hvor de lister nogle punkter.
Der er sager hvor kørselsgodtgørelsen ikke stod mål med indtjeningen og derfor blev underkendt og anset for maskeret udbytte/skatte-svig. Det kræver at du oppebærer en reel timeløn, for hele din arbejdsdag inkl. kørsel. Du kan således ikke køre til en "kunde" som ligger langt væk arbejde der i 5 minutter, og så køre hjem igen - i en billig økonomisk bil der så giver "overskud" til dig på kørslen. Du må f.eks. heller ikke udbetale mere i godtgørelse end du gør i løn til dig selv.
Dit arbejde må heller ikke være en hobby-aktivitet, som ikke sigter på overskud fremadrettet.
Her vil der være tale om en konkret ligningsmæssig vurdering fra myndighederne.
Ovenstående gælder for så vidt også for alm. befordringsfradrag.