Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse - er jeg berettiget?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er

Jeg er for nyligt startet op selvstændig og udlejer mig selv til andre virksomheder som vikar.
Jeg har i den forbindelse et spørgsmål mht. kørselsgodtgørelse. Jeg finder modstridende informationer online, så derfor spørg jeg her. Min konkrete situation:
Jeg har et ApS, er indsat som direktør og bestyrelsesformand. Jeg tjener 10.000 før skat. Jeg bruger min private bil til at køre til og fra arbejde. Min arbejdsplads varierer afhængigt af hvilken kunde jeg er udlejet til. Nogle kunder er beliggende få km. væk imens andre er over 100 km. væk.
Er jeg berettiget til kørselsgodtgørelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det modstriden ligger nok i, at det kan være lidt farligt - OM du er udlejet for at undgå alm arbejdsforhold, eller om du reelt blot arbejder for flere forskellige kunder. Udlejet som vikar ville jo være, at vikaren (dig) så har befordringsfradrag som alle andre der kører fra hjem til den arbejdsplads de er vikar på
Det må derfor gælde dig helt klart som du beskriver det

Hvis du besøgte kunder ville du have ret til statens takst for kørsel i egen bil (dog ret begrænset når din løn kun er 10.000 kr før skat-  der skal såkaldt reel løn til - og er du fuld tid så skal den nok dobles, men det gælder ikke når dit firma udlejer dig som vikar

Hvis du vælger galt, at skat laver kontrol vil du kunne få skattesmæk og endnu værre, over 100% skat fordi skat kunne mene du bruger dit aps til at omgå kildeskatteloven ved at alm lønmodtagerarbejde betales til dit ApS men med mange kunder, tror jeg ikke det sker. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvis du når en konklusion om at skattefri kilometergodtgørelse er ok, så skal du sætte du sætte dig i reglerne for dokumentation af kørslen.

Sidst jeg var indblandet i den slags var der også en 60-dages regel, så man skulle holde styr på hvor mange gange man kørte hvert sted hen.

vh

Steffen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det giver god mening det du skriver. Det må være befordringsfradraget jeg skal bruge. 
Min løn skal selvfølgelig på sigt stige, så den bliver en reel løn. På nuværende tidspunkt er jeg ved at opbygge kapital så mht. at vækste. 
Jeg udsende andre vikarer end mig selv også, hvilket jeg er i fuld gang med at undersøge reglerne for. 

Her og nu er det dog kun mig i virksomheden. Har 3 kunder fordelt på 2 forskellige brancher - Er jeg i farezonen her? På sigt vil flere kunder opstå. 
Der er ikke noget jeg forsøger at undgå. Tværtimod så forsøger jeg at udleve en drøm som selvstændig 

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen,

Det har jeg styr på. Mange tak for dit indlæg

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Eldrup13:
Det må være befordringsfradraget jeg skal bruge
jep dermed viser du også lidt at du er udlejet vikar og derfor selv har befordringsfradag og ikke kørepenge 


God ide at få andre vikarer 

Eldrup13:
nu er det dog kun mig i virksomheden. Har 3 kunder
det tør jeg ikke sige, det farlige er hvis skat kan mene du kører lønmodtager via faktura fra dit ApS - 3 kunder og meget tydelige kontrakter - og du har det mellem virksomheden og den ansatte vikar (dig) - som en korrekt vikar aftale - og tilsvarende mellem dit ApS som udlejer og kunderne
Jeg tør ikke sige du ikke kan komme i fare dog

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

[/quote="Cookie - John Hannover"] det tør jeg ikke sige, det farlige er hvis skat kan mene du kører lønmodtager via faktura fra dit ApS - 3 kunder og meget tydelige kontrakter - og du har det mellem virksomheden og den ansatte vikar (dig) - som en korrekt vikar aftale - og tilsvarende mellem dit ApS som udlejer og kunderne
Jeg tør ikke sige du ikke kan komme i fare dog

Jeg bliver lidt usikker på det du skriver her. 
3 kunder og meget tydelige kontrakter - mener du mellem min virksomhed og mine kunder?

Jeg er jo indsat som direktør, og har læst mig frem til at en ansættelseskontrakt mellem selskabet og jeg ikke er nødvendig. Er der noget jeg har misforstået?
Jeg har udarbejdet en tilknytningskontrakt til kommende vikarer i selskabet.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Eldrup13:
Jeg er jo indsat som direktør, og har læst mig frem til at en ansættelseskontrakt mellem selskabet og jeg ikke er nødvendig. Er der noget jeg har misforstået?
Jeg har udarbejdet en tilknytningskontrakt til kommende vikarer i selskabet.
ja det er galt

Alle aftaler også dem med dig selv skal være dokumenterede og du skal jo tilmed også udfylde skema privat til skat som ejere over kontrollerede transaktioner

Du skal have en direktør kontrakt men det er jo ikke i egenskab af direktør du bliver lejet ud som vikar - så det forhold skal jo også være dokumenteret i kontrakt 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Eldrup13:
Det giver god mening det du skriver. Det må være befordringsfradraget jeg skal bruge. 

Nej, de første 60 dage må du bruge skattefri kørselsgodtgørelse - det skyldes at kørslen er erhvervsrelateret. OG det giver mere til dig som privat-person.

Det kræver at kørsel sker i hustandens køretøj (ikke en lånt eller lejet bil), og at du udførere et kørselsregnskab efter SKATs krav *OG* at du herefter også fører kontrol med regnskabet. Er der svigt i ovenstående krav, så kan al udbetaling i værstefald blive underkendt.

Husk kun udbetaling efter kørt distance, månedlig afregning, Rute, formål, dato og km skal fremgå, beregning af godtgørelse ligeledes. Det er ret lige til. Selvom der ikke er krav om det, så anbefaler jeg at man skriver km-tællerens start/slut stand ned hver dag. JEG bruger et online regneark på telefonen.

Efter kørsel til/fra bopæl i over 60dage overgår kørslen normalt (men ikke altid) til at være privat. Herefter kan du kun modtage alm. befordringsfradrag. For dette er reglerne anderledes, men som selvstændig anbefaler jeg allivel at du udfører samme kørseles-regnskab, idet man er underlagt en skærpet formodningsregl, og dermed også bør kunne dokumentere bedre en mindste-kravet.

Ideelt set udføres kørselsregnskabet som en kørebog for al erhvervskørsel - dermed har du dokumentationen for alle scenarier.

---

Har du flere kunder, så er det OK at planlægge kørsel så man ikke rammer 60-dages reglen - og kørsel imellem kunder er altid erhvervsrelateret.

---

Del 2, er så om der er tale om reel erhverskørsel?

HVis din erhvervsvirksomhed i ApS bliver underkendt og din virksomhed ikke er rette indkomstmodtager (altså SKAT mener du skulle have haft løn som person af dine kunder istedet), ja så er kørslen og kørselsgodtgørelsen per definition underkendt. Det er igen en vurderingssag fra SAKT's side, men har du økonomisk risiko (udover det at miste en kunde - for den risiko har du også som lønmodtager), flere kunder, ansatte, opkræver og betaler moms osv, så er du derhen ad. HEr ville jeg læse på skats hjemmeside hvor de lister nogle punkter.

Der er sager hvor kørselsgodtgørelsen ikke stod mål med indtjeningen og derfor blev underkendt og anset for maskeret udbytte/skatte-svig. Det kræver at du oppebærer en reel timeløn, for hele din arbejdsdag inkl. kørsel. Du kan således ikke køre til en "kunde" som ligger langt væk arbejde der i 5 minutter, og så køre hjem igen - i en billig økonomisk bil der så giver "overskud" til dig på kørslen. Du må f.eks. heller ikke udbetale mere i godtgørelse end du gør i løn til dig selv.

Dit arbejde må heller ikke være en hobby-aktivitet, som ikke sigter på overskud fremadrettet.

Her vil der være tale om en konkret ligningsmæssig vurdering fra myndighederne.

Ovenstående gælder for så vidt også for alm. befordringsfradrag.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ang. det med Løn og vikare - så er den sag jeg kender til netop et ApS med en ansat som lejede sig selv som "vikar" til en slutkunde via et vikarbereau i nogle måneder. Al anden aktivitet var OK, men fuld tid som enenste ansatte i et ApS hos en slutkunde blev underkendt, selv med et vikarbereau imellem - den er nu på vej i retten.

Og ovenstående ender ret dyrt hvis SKATs ansættelse stadfæstes.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)