Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Linkbuilding - på egen hånd eller marketingfirma?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Søger lidt råd om linkbuilding for en webshop:

Hvordan vil I anbefale at linkbuilde hvis jeg selv gør det?

Er der mindre firmaer I vil anbefale til linkbuilding eller har erfaring med? 

Hvis der er nogen der vil berette lidt om deres erfaring med linkbuilding hhv selvgjort og outsourced, er dette meget velkomment.

Mvh.René

Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

TakSmile

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ærgeligt at der ikke er flere input om linkbuilding end et link til en bog man kan købe.

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René,

Det er et spørgsmål om hvor meget du selv ved omkring linkbuilding. Jeg kunne næsten forestille mig, at du har modtaget nogle privatbeskeder med tilbud omkring linkbuilding. Det man skal tænke over når det kommer til linkbuilding og promovering af sin webshop generelt, er om det kan betale sig.

  1. Hvad ved du om linkbuilding? Er det noget du har beskæftiget dig med før og er du effektiv?
  2. Ved du noget om SEO? Seo er jo meget mere end blot linkbuilding. Der er mange faktorer der spiller ind.
  3. Hvad er dit behov? Det er klart at du ønsker, at opnå så stor eksponering og indtjening som muligt, men hvad er dit behov?
  4. SEO analyser! Har du analyseret dine konkurrenter og ved du hvordan man rent praktisk gør det?
  5. Har du økonomien til det? SEO og linkbuilding generelt set, koster faktisk en del penge. Hvis du får et eller andet tilbud der lyder på 100 backlinks for 750 kroner, så løb skrigende væk!
  6. Har du styr på on-site SEO? Inden linkbuilding påbegyndes vil jeg anbefale, at du har styr på din hjemmeside. Her mener jeg optimering af tekster, produkter, titler, meta-beskrivelser, alt tekster, billedeoptimering, hastighed og hvad der ellers hører til?

Det der er med SEO er, at det er en videnskab i sig selv efterhånden. Man skal passe på, for der findes ekstremt mange rådne æbler i den her branche. Du er lidt sparsom omkring hvor meget du ved om emnet SEO og linkbuilding. Hvis du er rookie, så ville jeg anbefale dig - uanset om du betaler dig fra det eller ej - at researche emnet og lære grunsprincipperne omkring SEO og linkbuilding. Med en eller anden form for grundviden, så kan du nemmere skille fårene fra bukkene.

Et lidt "sjovt" men samtidig tragisk eksempel er min mor. Min mor arbejdede for nogle år siden for en webshop. Webshoppens ejere havde købt den uden, at vide noget som helst om SEO og linkbuilding. De købte en meget veletableret webshop for et par millioner. De har uden tvivl tjent pengene ind igen, men de kunne ikke forstå, at deres indtægt gradvis faldt i løbet af årene for til sidst, at nå en årlig omsætning på under 1 million kroner.

Jeg så med på sidelinjen og fortalte dem omkring det faktum, at deres konkurrenter leverede bedre service på deres hjemmeside, at deres konkurrenter optimerede deres hjemmeside og ikke mindst byggede links. Det forstod de INTET af. De valgte dog, at hyre et firma til, at tage sig af de ting jeg nu havde rådgivet dem om. De valgte en virksomhed som til sidst krævede over 100.000 kroner for noget makværk af en hjemmeside og lidt "optimering" af deres produkttekster. De ansatte også en freelance-skribent som tilsyneladende skulle kunne "søgemaskineoptimere" - hvilket personen så IKKE kunne. Deres omsætning er den samme som før og de er et par hundrede tusinde kroner fattigere.

De indhentede jo "tilbud" og tog det tilbud der tilsyneladende tilbød mest.

Jeg overvejede en kort periode, at tilbyde at købe webshoppen, da den havde/har SÅ meget vanvittigt potentiale - men branchen interesserer mig ikke synderligt meget, så det forblev ved tanken.

Det var et sidespor. Men min pointe er, at det er en svær vurdering. Der vil jo heller ikke være noget galt med, at kombinere det. Hvis du kan en smule linkbuilding, så brug dog den viden samtidig med det marketingfirma du hyrer. Det der kan være ulempen er så, at du ikke rigtig kan "tracke" fremgangen - hvilket du muligvis ikke ville kunne alligevel, da du jo også kunne opnå naturlige links sideløbende, som intet har med marketingfirmaet at gøre.

Nu kan jeg personlig godt li' Mikkel fra Waimea. Jeg har aldrig brugt ham, men jeg læser bloggen på hans hjemmeside og på Amino - når jeg en sjælden gang besøger forummet. Waimea har nogle fine guides omkring blandt andet linkbuilding. Det kan du læse her. Du kan også finde Mikkel deMib på Amino som ekpertblogger her. Der er virkelig nogle guldkorn, at hente.

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MortenSmile

Tusind tak for dit meget brugbare svar og uddybning. Interessant med den lille anedokte om webshoppen din mor arbejde for. Jeg ved noget om SEO heriblandt linkbuilding, men vil gerne inspireres og opdateres da det er længe siden jeg har siddet med det. Du har givet mig inspiration til at tænke hele vejen rundt om behovet. Tak for det, Morten

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)