Jeg har drevet personlig ejet virksomhed siden midten af 2017. I den periode er der kun blevet indberettet enkelte momsopgørelser. Skattestyrelsen har bedt om adgang til firmakontoen og privatkonto - det har de fået. De har så forsøgt at opgøre resultat ud fra de oplysninger. Jeg har så 3 måneder til at klage, hvis jeg ikke er enig. (Ca. 2 måneder fra nu) Jeg har mere der skal indgå i regnskabet end de har fået med, og derudover skal der fjernes lidt fra det regnskab de har lavet. De har bla. Taget billån og salg af motorcykel med som indtægt i firmaet. Jeg har selv forsøgt at lave regnskabet, men mangler desværre evnerne til at få styr på det. Jeg kommer sikkert til at have en kæmpe gæld, og forsøger nu at finde ud af hvordan jeg bedst muligt kommer videre. Skal jeg have fat i en bogholder, revisor, advokat eller andet? Og skal de have speciale i noget? Der er også 2 ansatte i firmaet. Den ene med lønsedler, og den anden der aldrig er blevet lavet lønsedler på. Han har derved kun fået overført nettobeløbet... Den nuværende omsætning incl. moms er på ca. 4,5m. Firmaet er i håndværkerbranchen. (Denne info er for at give ide om størrelsen på den manglende bogføring) Tak for at du har givet dig tid til at læse dette lange indlæg. Og på forhånd tak for alle råd til hvordan jeg bedst kommer videre herfra. Med venlig hilsen Simon |
Hej Simon,
Du skriver at du har opkrævet moms, men ikke indberettet og betalt dit moms regnskab.
Ligeledes skriver du at du har haft en sort medarbejder, hvor du har udbetalt løn, men ikke indholdt skat.
Du skal bruge en revisor til dit regnskab. En som bagudrettet kan udregne den korrekte moms og løn, og som er vant til at forhandle med skat.
*OG* du skal bruge en advokat - fordi:
Det du har begået er ikke uagtsomhed - du har udemærket vist at den var gal - så det er ikke engang grov uagtsomhed. Det er decideret underslæb mod staten og er strafbart. De fortsættelige fejl i din "drift" har været for egen vindings skyld. SKAT burde i min optik opkræve det du skylder + det dobbelte i kontrolbøde (grov uagtsomhed/fortsæt) eller begære yderlig straf, da det har været med fortsæt.
Skat bruger her de forskellige Skattekontrol-love - du skal regne med at få smæk, og du har selv placeret dig i "klaske højde".
At du ikke har magtet at lave regnskab, eller har manglet likviditet til skat, moms og bogholderi er ingen undskyldning.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=1919833
Få dig en advokat, og en revisor - og så op med humøret. MEn forbered dig på et langtrukknet forløb der nok ikke er rart.