Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattestyrelsen - manglende regnskab.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har drevet personlig ejet virksomhed siden midten af 2017. I den periode er der kun blevet indberettet enkelte momsopgørelser. Skattestyrelsen har bedt om adgang til firmakontoen og privatkonto - det har de fået. De har så forsøgt at opgøre resultat ud fra de oplysninger. Jeg har så 3 måneder til at klage, hvis jeg ikke er enig. (Ca. 2 måneder fra nu)
Jeg har mere der skal indgå i regnskabet end de har fået med, og derudover skal der fjernes lidt fra det regnskab de har lavet. De har bla. Taget billån og salg af motorcykel med som indtægt i firmaet.

Jeg har selv forsøgt at lave regnskabet, men mangler desværre evnerne til at få styr på det.

Jeg kommer sikkert til at have en kæmpe gæld, og forsøger nu at finde ud af hvordan jeg bedst muligt kommer videre. Skal jeg have fat i en bogholder, revisor, advokat eller andet? Og skal de have speciale i noget?

Der er også 2 ansatte i firmaet. Den ene med lønsedler, og den anden der aldrig er blevet lavet lønsedler på. Han har derved kun fået overført nettobeløbet...

Den nuværende omsætning incl. moms er på ca. 4,5m. Firmaet er i håndværkerbranchen. (Denne info er for at give ide om størrelsen på den manglende bogføring)

Tak for at du har givet dig tid til at læse dette lange indlæg. Og på forhånd tak for alle råd til hvordan jeg bedst kommer videre herfra.

Med venlig hilsen Simon
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Simon,

Du skriver at du har opkrævet moms, men ikke indberettet og betalt dit moms regnskab.

Ligeledes skriver du at du har haft en sort medarbejder, hvor du har udbetalt løn, men ikke indholdt skat.

Du skal bruge en revisor til dit regnskab. En som bagudrettet kan udregne den korrekte moms og løn, og som er vant til at forhandle med skat.

*OG* du skal bruge en advokat - fordi:

Det du har begået er ikke uagtsomhed - du har udemærket vist at den var gal - så det er ikke engang grov uagtsomhed. Det er decideret underslæb mod staten og er strafbart. De fortsættelige fejl i din "drift" har været for egen vindings skyld. SKAT burde i min optik opkræve det du skylder + det dobbelte i kontrolbøde (grov uagtsomhed/fortsæt) eller begære yderlig straf, da det har været med fortsæt.

Skat bruger her de forskellige Skattekontrol-love - du skal regne med at få smæk, og du har selv placeret dig i "klaske højde".

At du ikke har magtet  at lave regnskab, eller har manglet likviditet til skat, moms og bogholderi er ingen undskyldning.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1919833

Få dig en advokat, og en revisor - og så op med humøret. MEn forbered dig på et langtrukknet forløb der nok ikke er rart.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Med manglende momsbetaling - trods givet opkrævet - (alene i omsætning 4,5 mio taler vi jo 900.000 kr moms + normalt samme i bod eller 1,8 mio - måske minus det du fik indberettet

Oven i det en medarbejder uden skattetræk - så ville jeg ikke tøve ET sekund med at finde en god advokat - jeg vil godt foreslå https://www.hulgaardadvokater.dk/skatter-og-afgifter/skattesager/lad-os-kigge-paa-din-skattesag/?gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURSIgfiFj3A8vCwX1JcyuAaSxhob8mwLx38YzzyhP7Dp5IyqNqOSXiRoCrJ8QAvD_BwE 

men gør det med det samme. Ikke noget med at prøve at fidle rundt i at få regnskabet til at passe bedre selv. Hvis du har mulighed for at få stillet et godt regnskab op, så find hurtigt en online bogholder der kan færdiggøre det, men det forudsætter lidt, at du har bilag der forklarer alle positioner i de der bankudtog skat har fået, og det vil sikkert ikke være en billig opgave

Du KAN - hvis du slet ikke har opgivet moms af betydning på den omsætning og måske haft medarbejder uden skat 2-3 år sagtens stå overfor et personligt millionkrav rent ud sagt - og det vil så ret givet ende i en personlig konkurs, så forudsat dine tal med 4,5 mio oms i perioden er korrekt osv - så vil en advokat og bogholder jo også skulle overveje, om du smider gode penge efter dårlige - med andre ord, om der er det helt store der gøres i forhold til skat. 

Jeg ville nok starte med juristen i alle fald, og der få råd om hvad du overhovedet bør bruge penge på at forbedre i materialet til skat. 

Se til ikke NU at forfordele nogen - betale venner osv, for det kan forkastes hvis du erklæres konkurs og du har betalt nogen frem for andre, efter du vidste, det ville ske.

Man kan ikke klippe håret af en skaldet, så du ender jo ikke i rendestenen uden tag over hovedet - så du kommer jo ud på den anden side.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Feb 21
Skrevet kl. 00:12
Hej Hassing,

Tak for svar. Jeg håber godt nok at der er nogen formildende omstændigheder.. Men det er jo ikke sikkert. Jeg vil forsøge mig med lidt fra advokat og revisor.

Har læst lidt op på det. Hvis det bliver det unddragne beløb + dobbelt op i bøde, så håber jeg at det bliver muligt med forvandlingsstraf så det kan blive 60 dage i fængsel i stedet. Men det ser ikke ud til at det bare er så simpelt.

Med venlig hilsen Simon
Tilmeldt 2. Feb 21
Skrevet kl. 00:24
Hej John

Tak for svar.

Jeg vil tro at jeg har indbetalt ca. 500000 i moms, dertil kommer der så lidt udgifter der vel forhåbentligt kan trækkes fra.

Jeg har bilag på meget af det. Regner jeg med.
Er der evt. et nemt program jeg kan hente csv filer ind i, og lave det nemmere for bogholder/revisor at få styr på, så jeg kan få mindre udgifter den vej? Har set der en mange fornuftige løsninger. Det bliver dog lidt sværere for mig når det er bagudrettet jeg skal lave regnskabet.

Det skat har sendt ser givetvis retvisende ud. Blot med manglende materiale. Samt privat billån og salg af motorcykel som indtægt i firmaet.

Jeg prøver at få en vurdering af sagen fra en advokat.

Med venlig hilsen Simon
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27

Simon5556:
Hej Hassing,

Tak for svar. Jeg håber godt nok at der er nogen formildende omstændigheder.. Men det er jo ikke sikkert. Jeg vil forsøge mig med lidt fra advokat og revisor.

Har læst lidt op på det. Hvis det bliver det unddragne beløb + dobbelt op i bøde, så håber jeg at det bliver muligt med forvandlingsstraf så det kan blive 60 dage i fængsel i stedet. Men det ser ikke ud til at det bare er så simpelt.

Med venlig hilsen Simon

Ja det siger jo lidt om alvoren - at du hellere tog 60 dage i brummen, men det er ikke ret sandsynligt at det veksles til det, imod at du så slipper for gælden. Som nævnt, kan man ikke plukke håret af en skaldet, så du vil stadigt kommer videre, men din bekymring er jo nok, at du ikke kan drive selvstændig virksomhed, og den kan jeg godt sige, at jeg tror du får svært ved at løse, for ud over moms ofte er dobbelt op, og skat - måske samme, som vil der normalt komme krav om sikkerhed for fremtidig moms og skat hvis du skal forsætte, og her vil 60 dage i bur ikke ændre spor, så sats på at få god juridisk vejledning men hvis vi taler om mio beløb i manglende moms og skat, så start med at overveje en anden vej frem - som ansat
Jeg ved der nu let er tanker om "kan konen, vennen, broderen ikke være stråmand og ansætte mig" men tro mig, det er ikke spor let  og opfattes det af skat som stråmandsvirksomhed, får du bare flere med ud på dybt vand - 

Få juridisk støtte men overvej også, om det du givet kan, ikke er noget der kan bruges som ansættelse et sted hvor du givet får lov at beholde en ganske god del af lønnen, selv ved en konkurs

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Feb 21
Skrevet kl. 00:54
Hej John

Jeg har ikke den store ide om hvordan sagen bliver vurderet. Eksempelvis hvis det er en gæld på 500000 og en bøde på en million. Så ville jeg helt sikkert hellere 60 dage i fængsel end at betale en bøde på en million...

Jeg har haft et fuldtidsjob i hele perioden samtidig med firmaet, og har i lang tid ønsket mig at komme ud. Der har vel bare været er håb om at komme foran, og få styr på det hele, som så aldrig er blevet til noget. Har ikke kendt reglerne, og havde egentligt naivt tænkt at det bare var det manglende til skat + renter, og ikke egentligt en bøde. Har ikke forsøgt at skjule noget, alt ligger i netbank og har været passiv med indberetninger til skat. Derved ikke opgivet forkerte beløb.

Glæder mig til at der kommer en afgørelse. Skal dog lige sigtes først..
Så kan jeg komme videre, med mere ro i mit liv.
Har ingen planer om at forsøge mig som selvstændig igen.

Men igen, tak for rådgivning.

Med venlig hilsen Simon
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)