Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medstifter Aps - (alternativer)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminos

Efter at have løst en række opgaver for en kunde (som freelancer) tilbød ejeren mig en 10% andel (med mulighed for yderligere 15% eksekveret efter opfyldelse af et par KPI'er) i en nyt selskab han er ved at starte op (meget ambitiøst projekt med et voldsomt imponerende advisory board).
Tilbuddet skulle så være som "med-stifter"i et nyt Aps, uden indskud eller anden økonomisk byrde for mig. Jeg bringer altså kun min ekspertise, erfaring og tid ind i projektet, alle udgifter vil blive holdt af hovedstifteren.

spørgsmål: hvis jeg nu gerne ville være en del af projektet og tage min andel af den potentielt rigtigt fine indtjeningsmulighed for hvad jeg selv opfatter som en relativt overkommelig og begrænset opgave. findes der andre muligheder ift, ejerskab/medejerskab som er mere fleksible.
Min umidelbare personlige holdning (hvad jeg selv havde tilstræbt hvis jeg var igangsætteres) er at vedkommende burde være ene-stifter, og benytte optioner eller anden form for incitament for "med-stiftende" kompetancer. .. men 'er der andre muligheder?

(jeg har kun lidt erfaring med selskabsstiftelse i Dk da jeg har stiftet 9 ud af 10 selskaber i Kina hvor der er voldsomt mange muligheder ved fx anpartsoverenskomster og selskabsstiftelser, meget mere fleksibilitet til at forme det som man vil.)

Nogen der har indspark, evt links eller personlig erfaring?

på forhånd tak
M :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis skat anser/opdager - at du konverterer betalingen til gratis anparter i nyt selskab, så skal de sætte dig i skat af en værdi svarende til det arbejde du har udført. Man må ikke omg¨skat ved at betale i guld eller anparter i nyt selskab. Når du tager imod dem, vil skal kunne formorde, at du bedømmer de har en værdi der fuldt dækker alt du skulle have for arbejdet

Der er mange muligheder med optioner - som så også har forskellige skatteværdier - men retten vil hvis de erstatter en faktura mindst skulle koste det der svarer til dennes værdi

Ejeraftale bliver alt afgørende, Det er ikke noget egentlig værd at eje 40% hvis 60% kan lede selskabet som 60% vil, hæve sin løn som denne vil, bruge penge som denne vil, ansætte andre og alt det en majoritetshave i princip kan, og du står som medejer men kan ikke komme ud igen, da ingen vil overtage din andel, og ejeren synes det er fint du bare hænger med, alt mens du kan hænge på manglende regnskaber og meget andet

Betaling bør svare til din løn/faktura - ejeraftale skal sikre dig også ved evt udtræden - eller lad være med at konvertere aftalte penge til investeringpligt https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html er en letlæst bog med alt om stiftelse af ApS, krav, regnskab, skat moms og meget meget andet - herunder ejeraftale som e-bog eller paperback

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tak for hurtigt svar, jeg forstår dog ikke den første del af svaret.
Hvis jeg indgår som medejer/med-stifter (med initielt 10%)
Og den anden part (90% andel) står for alle økonomiske forhold ved opstart.
Og jeg på opstarts tidspunktet ikke har ydet andet end gode råd og generel vejledning.
kan jegf vel hverken undrage noget eller sæte mig i minus hos skat... (eller hvad?)
Planen er at jeg efterfølgende bidrager i firmaet, står for fx den digitale platform, kommunikation, marketing, mv. Og der efter ca.. 3-4 mdr. vil være begyndende indtjæning i firmaet (ved salg af produkter) som altsammen forbliver i firmaet til 100% videreudvikling (altså ingen udbetalinger til ejerkreds, løn eller andre vederlag).  Skal jeg forstå det sådan at jeg kan blive beskattet på grundlag af ydelserne (ydelsernes værdi) og ikke hvad jeg rent faktisk har trukket ud eller er blevet aflønnet med.  ?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

mobius6:
Hej tak for hurtigt svar, jeg forstår dog ikke den første del af svaret.

Hvis jeg indgår som medejer/med-stifter (med initielt 10%)
Og den anden part (90% andel) står for alle økonomiske forhold ved opstart.
Og jeg på opstarts tidspunktet ikke har ydet andet end gode råd og generel vejledning



Det svarer ikke helt til det du skrev først 

mobius6:
Hej tak for hurtigt svar, jeg forstår dog ikke den første del af svaret.

Hvis jeg indgår som medejer/med-stifter (med initielt 10%)
Og den anden part (90% andel) står for alle økonomiske forhold ved opstart.
Og jeg på opstarts tidspunktet ikke har ydet andet end gode råd og generel vejledning

så jeg svarer ud fra det at så kan skat i høj grad blande sig i du ikke bliver betalt med andet end billige anparter

Har du ikke udført noget som freelancer (og ærligt lyder det som bevidst meningsændring) så kan du naturligvis stifte ved at betale 4000 kr for 10% og så er der en række komplicerede regler hvis du skal have optioner på øvrige andele som I bør tage en revisor ind til - OG så er den der ejeraftale afgørende uanset du har 10 eller 49% eller for den sags skyld 50%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok mest "muligheden for yderligere 15% eksekveret efter opfyldelse af et par KPI'er" der skal kigges på. Det lyder jo ret meget som honorering af arbejdsindsats, og det vil du jo skulle betale skat af hvis handlen ikke gennemføres til ren "markedspris".

Hvis du reelt skal udføre arbejde for selskabet i et vist omfang, så bør du i min optik lave en konsulentaftale eller ansættelsesaftale. Betalingen skal måske ikke være voldsomt høj, men det skaber nogle formelle rammer omkring ansvar, forsikringer, etc.

Det lyder som et ret ambitiøst projekt, så i dine sko tror jeg at jeg ville kigge i retning af selv at stifte et selskab som ansætter dig, er medstifter af det nye selskab, leverer ydelser til det nye selskab, etc. Så vil alle de "svære aftaler" blive indgået mellem to selskaber og ved et eventuelt fremtidigt salg får du fleksibilitet i forhold til hvornår du vil trække pengene ud til privatøkonomien (og blive beskattet).

Men, men... det er fint nok at få lidt idéer fra andre, men du bør stadig søge konkret professionel rådgivning - herunder ikke mindst i forhold til ejeraftalen som John også nævner.

vh

Steffen

Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John, mit arbejde som freelancer var arbejde på en andet projekt som gik så godt at vedkommende tilbød mig medejerskab i det nye selskab han vil stifte. det var måske ikke klart i den første post.
Min motivation til evt. at takke ja til tilbuddet er/var primært at det kunne være omkostningsfrit for mig, med mulighed for at cashe ind hvis alt går vel. - men det virker ikke som det er en reel mulighed. (her i Dk).

Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

@Stefffen, ja jeg tror jeg vil undersøge om et af mine mange holding selskaber i Kina (hong Kong) evt. kan fungere som "almindelig" medstifter - og tage mig selv (som privat kompetance) ud af regnestykket. Anpartsoverenskomster og regelsæt har jeg godt erfaging med, stiftelse i dk er jeg helt blank på :))

takker for hurtigt input, det er lidt at gå videre med :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

mobius6:
Min motivation til evt. at takke ja til tilbuddet er/var primært at det kunne være omkostningsfrit for mig, med mulighed for at cashe ind hvis alt går vel. - men det virker ikke som det er en reel mulighed. (her i Dk).
regler for den del - cashe ind uden skat - nej - det er ikke helt ligetil men det er nu ikke specielt her i DK selv om det jo er auto reaktionen at det må være OS der er så dumme. Det er ret internationalt i sammenlignelige lande - og der ER faktisk netop blevet lidt bedre options rettigheder skattemæssigt (skat ved faktisk erhvervelse alene) men det kræver meget mere indsigt og brug en dygtig advokat eller revisor frem for auto reaktioner om det nok er DK der bare vil holde alt nede

Du får IKKE skat af en værdi du ikke har indtjent - men heller ikke en indtjening ved at kalde det aktier eller halve grise - uden skat - værre er det ikke. Det slemme er ejeraftalen

vh John Hannove

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)