Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedens efterår

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Har en virksomhed (ApS) ejet af holding ApS. Virksomheden har givet godt overskud gennem flere år, således drift og især holding har fin egenkapital.
Når jeg bliver eks. 62 år overvejer jeg at give mig selv en ugentlig fridag, stigende til flere ugentlige fridage. Jeg vil have det samme i løn. Det betyder mit overskud på sigt bliver til underskud. Må jeg solde virksomhedens egenkapital op på denne måde? Og må jeg tage af holdingselskabets egenkapital til samme formål.
Når jeg går på pension, hvad sker der med holdingselskabets kapital, kan den udbetales løbende som løn eller udbytte, når der ikke mere er drift?
Måske er debatkategorien forkert, men der er ingen kategorier der handler om afslutning af virksomhed for selvstændige.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må godt solde EK op - men skal dels være opmærksom på at du ikke på nogen måde må optage ny gæld, hvis du kan se du ikke kan betale enhver sig (ellers muligt hæftelsesgennembrud) og, at hvis egenkapitalen falder til under halv selskabskapital, så skal der afholdes generalforsamling og besluttes om forventet genopretning (og det kan du knapt gøre reelt, hvis du stadigt spiser og ikke har indtægter - og så kan det medføre risiko igen - hvis nogen ikke får deres penge) og forholdet skal nævnes i årsregnskabet.

Der er ikke som sådan noget der hindrer dig i bare at forsætte løn, så længe du ikke skylder 3.part noget - men udbytte kan du jo kun få, af fri kapital over selskabskapitalen

Da du jo også skal være omfattet af lovpligtig arbejdsskadeforsikring i begge selskaber - også holding for den reg dir uanset løn og omsætning + måske skal betale noget til bank, så ville det være ret oplagt at bare lukke det ned ved erklæring, inden det på nogen måde har gæld, og når du har taget løn ud ned til egenkapital ikke er under selskabskapital. Efter lukning får du så provenuet ud - og selskabskapitalen som din oprindelige investering, får du skattefrit og evt overskud ud over det, får du som udbytte/aktieindkomst

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, du er guld værd.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)