Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afstemning af bankkonto og årsopgørelse

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvor vigtigt er det at bankens saldo passer med årsregnskabet pr. 31/12?

Vi har den udfordring at vi har betalt for nogle ydelser i 2020 som vi først modtager faktura på i 2021.
Det betyder jo at det skal bogføres som en udgift i 2021, men er betalt i 2020. Er det et problem og kan vi undgå periodisering og andre bandeord?

Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 49
Fra  Firmatøj med logo Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Bankens saldo skal matche det som er angivet i balancen i regnskabet. Det er dog i sig selv ikke noget problem at betaling (forudbetaling) og faktura ligger i forskellige år.

Så længe at det er korrekt at omkostningen skal ligge i 2021, hvor I modtager og bogfører fakturaen, så kan I sagtens bogføre forudbetalingen i 2020 uden at skulle lave nogle periodiseringer eller lignende. 

Firmatøj med logo - økologiske t-shirts og andet firmatøj med eget tryk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt periodisering bliver der jo - i skal jo have det bogført mod banken for at den skal stemme 31/12 og det kan I jo ikke gøre uden en modpost til banken

Den bogføring / modpost - skal derfor være i STATUS under Tilgodehavender - samme sted i har debitorer ståede - men konto for tilgodehavende eller depositum for hele beløbet i debet og så kredit bank der så stemmer efter betalingen

Når I så får faktura, så bogfører i den  - med moms hvis den er det for det samme beløb, debet omkostning i drift og kredit den konto i har beløbet på i Status

Jeres bank skal stemme 31/12 ellers giver kontrol problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar begge to. Det begynder at give mening, men jeg skal lige forstå formålet. Er det kun for egenkontrol at det er vigtigt at banken passer pr. 31/12, eller har det også betydning for indberetningen?

I løbet af året er det vel tilstrækkeligt at vente med bogføringen indtil vi modtager faktura, og dermed undgå denne mellemregning?

På forhånd tak

vh Søren Larsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

sblar:

Mange tak for svar begge to. Det begynder at give mening, men jeg skal lige forstå formålet. Er det kun for egenkontrol at det er vigtigt at banken passer pr. 31/12, eller har det også betydning for indberetningen?

I løbet af året er det vel tilstrækkeligt at vente med bogføringen indtil vi modtager faktura, og dermed undgå denne mellemregning?

På forhånd tak

vh Søren Larsen

det har betydning ved en skattekontrol - og der vil jo være noget galt - noget bogført som indtægt eller udgift, hvis ikke banken stemmer ganske enkelt (eller penge hævet uden om regnskabet)
Ja de skal vente med at bogføre under alle omstændigheder normalt, til du modtager en faktura - og kun ved afslutning er udgiften vigtig at have evt periodiseret + momsen jo følger faktura dato

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er modtaget, skattekontrol skal man ikke spøge med. 

Når vi så er i gang, hvad er så den letteste/rigtigste måde at justere saldoen på når man opdager at det ikke stemmer helt? Det er småpenge der drejer sig om (~100kr), og jeg fornemmer at det vil være en temmelig tidskrævende øvelse at gå hele regnskabet igennem for at finde årsagen. Kan man ikke bare bogføre en "Hævet af ejer" transaktion så det stemmer?

Balancen er i orden.

vh Søren Larsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan man godt - men problemet er at en fejl på 100 kr faktisk kan dække over en kreditfejl på 100.100 kr og en debet på 100.000 kr - så ja det er tidskrævende og derfor bør man afstemme HVER eneste gang man bogfører http://johnhannover.blogspot.dk/2016/02/bogfring.html  - men jo man kan gøre som du skriver - bare være klar over, at det KAN give problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, det er noteret. I dette tilfælde begrænser det sig til nogle skruer og beslag købt i Bauhaus på det forkerte Dankort, men jeg er med på hvad du mener.

Hilsen Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

så kan du jo afstemme ved at lave nødbilag hvis du ikke har det oprindelige- tage udgiften ind mod mellemregning/udlæg privat debet bank kredit. Så får du fradraget og bank stemmer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmm, ja det kunne jeg jo gøre, om ikke andet for at få lidt øvelse; jeg er stadig på stadiet hvor jeg bøvler med debet og kredit, men det begynder at hjælpe. Jeg har købt din e-bog Introduktion til regnskab :-)

Hilsen Søren 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)