Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed udgift til projekt der senere får eget selskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som jeg bruger når jeg laver små freelanceopgaver osv.

Jeg er i gang med et nyt hobbyprojekt som måske en dag ender med at blive til sit eget selskab (ApS).

Til dette projekt skal jeg have udviklet en hjemmeside. Kan jeg godt betale de udgifter igennem min enkeltmandsvirksomhed?

Og hvis ja, får det så nogen indflydelse på den dag jeg i fremtiden måske opretter et ApS for dette hobyprojekt? (i forhold til rettigheder osv.).

Håber der er nogen der kender svaret :)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det står din enkeltmandsvirksomhed frit for at investere i udviklingen af ny aktivitet, men det knaser lidt når du skriver hobbyprojekt og udgifterne vil iøvrigt skulle afholdes med henblik på aktivitet i enkeltmandsvirksomheden eller en klar forventning om at kunne sælge det som udvikles.

I fremtiden har du mulighed for at omdanne din enkeltmandsvirksomhed til ApS eller enkeltmandsvirksomheden kan sælge hjemmeside+rettigheder til et nystiftet ApS.

Hvis det mere har karakter af et eksperiment, hobby og 'måske', så synes jeg at du skal betale privat, gemme alle bilag og hvis du så stifter et selskab, så tal med en revisor om at kunne "sælge" til selskabet.

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Steffen.

Med hobbyprojekt mente jeg blot at der er et stykke vej til reel indtjening (da projektet først skal udvikles).

Hvis de fremtidige brugere synes om hjemmesiden vil jeg kunne sælge projektet (hjemmesiden+rettigheder) til et nystiftet ApS, som du siger. Men er der regler for prissætningen af dette salg? Eller er det blot op til mig + eventuelle andre medstiftere af ApS'et (hvis det bliver en success kan det tænkes der skal flere med, pga. udvikling osv.).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

sunet:
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som jeg bruger når jeg laver små freelanceopgaver osv.
vigtigt at disse virkeligt er selvstændig virksomhed og ikke bare fordi arbejdsgiver ikke gider indberette løn, da du ellers kan få skat af momsen mm https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

sunet:

Jeg er i gang med et nyt hobbyprojekt som måske en dag ender med at blive til sit eget selskab (ApS).

Til dette projekt skal jeg have udviklet en hjemmeside. Kan jeg godt betale de udgifter igennem min enkeltmandsvirksomhed?

ja - så tilhører det jo din enkeltmands - og skal det så over i et ApS - må det sælges over til den værdi det kan have til den tid, for ikke at udløse skat af en fiktiv pris

sunet:
får det så nogen indflydelse på den dag jeg i fremtiden måske opretter et ApS for dette hobyprojekt? (i forhold til rettigheder osv.)
Næh - du har jo rettigheden selv i din enkeltmands og når du så sælger det til dit ApS så sælger du rettigheden med jo - deraf den vigtige virkelige værdisætning ved salget for ikke skat skal forhøje den

Du kan også omdanne skattefrit fra enkeltmands til ApS for det hele (men endnu farlige med freelance hvis ikke skat anser det for egentlig helt selvstændig freelance - hvor skat kan ende over 100%) - det koster jo så bare penge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John! :)

Det er individuelle opgaver jeg laver i enkeltmandsvirksomheden. Og der er også lidt indtægt fra YouTube videoer.

Tak for dine svar angående prissætningen. Det er den del jeg generelt er mest nervøs for.

Hvad angår rettigheder, så har jeg allerede haft en smule udgifter til projektet, som jeg har betalt privat fordi jeg ikke var klar over, om jeg måtte køre det igennem min enkeltmandsvirksomhed. Men det lyder det jo faktisk til at jeg sagtens kan. Tak for svaret.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)