Først og fremmeste tak for at godt site, med god tone og fremragende svar og blogindlæg. Jeg har her i mellem julen oprettet en ny virksomhed. De seneste 6 år, har jeg arbejdet med at afvikle, sælge og arrangere bryllupper. Som lønmodtager, og nu ansat som driftschef i en virksomhed hvor bl.a. bryllupper er vores kerneforretning. Jeg har oprettet et enkeltmandsvirksomhed og dermed også cvr. nummer. Derudover er jeg i dialog med min bank om jeg skal have en iværksætter konto eller etableringskonto. Jeg har oprettet en virksomhed med henblik på salg af destinationsbryllupper, der vil sige bryllupper uden for landets grænser. I den forbindelse, er jeg allerede i dialoger med flere venues, fotografer, blomsterdekoratører med mere. Og specielt venues har jeg behov for at komme ned og se, besøge lave kontrakter og samarbejde med. Bryllupper har typisk en tidshorisont på 2-3 år, så derfor forventer jeg ingen omsætning forend om 2-3 år. Jeg har allerede planlagt at jeg skal bruge ferie og weekender på at besøge venues. Jeg kan på flere blogindlæg og svar, læse at man kan trække udgifter til rejser og ophold fra. Hvis jeg bruger 3 uger af min sommerferie, på at rejse eks. Italien tynd, besøge Venues, opsætte møder med andre måske fremtidige samarbejdspartner - kan jeg så trække mine rejseomkostninger fra? Jeg har ikke i sinde at snyde staten, eller snyde i skat. Men jeg tænker at det fra Skat's synspunkt kan se noget spekulativt ud, hvis man rejser til varmere himmelstrøj, hver gang der er ferie, og weekender og man ikke har omsætning i virksomheden. Håber på hjælp. |
Min opfatttelse er, at det er tvivlsomt uden indtægter - men svaret er jo ja - hvis du kan sandsynliggøre, at der intet ferie er i det - at det ene og alene er for forretning. Det kunne være via entrembillet, messe bilettter osv - men 3 uger til siden i sommeren, tror jeg du meget let får alvorlig tvivl om fra skats side
Rejste du onsdag til fredag alene - og til en bryllusmesse i Rom, så ville jeg se det muligt, men ikke længere mere uspecifikke
Læg dertil, at uden omsætning i nogle år, vil skat let kunne se det som, at det ikke er for at bevare og udbygge forretningen, men som forberedelse til en forretning der slet ikke eksisterer, lidt som ny uddannelse for at kunne starte forretning ikke vedligeholder eksisterende
Du kan evt skrive til skat - med specifikt svar, under bindende svar - da det vel kan være et afgørende punkt i din planlægning
Personligt synes jeg det lyder som risiko projekt og noget der burde være i ApS fra start ret klart
vh John Hannover