Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til Færøerne - moms

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej
Jeg driver en webshop og har fået en ordre med levering til et shippingfirma. Det har jeg ikke tænkt over, men blot leveret.
Nu har jeg fået en mail fra kunden, hvor han dokumenterer at varen er udført til Færøerne og han vil derfor have momsen tilbage fra mig. Jeg har gjort opmærksom på at jeg syntes det er dårlig stil at der ikke er oplyst om dette ønske. Jeg plejer at sige nej tak til Grønland, fordi jeg syntes reglerne er svære at forstå + der er en del administration i det. Er jeg forpligtet til at gøre det? og kan jeg i givet fald overdrage opgaven til revisor og modregne hans salær? Der er kun tale om 400 kr, så det giver ikke rigtig mening.. men jeg syntes det er uforskammet at pålægge mig en stor administrativ byrde, når ikke det er aftalt.
Er der nogen der kender regler på området?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

softice:

Hej
Jeg driver en webshop og har fået en ordre med levering til et shippingfirma. Det har jeg ikke tænkt over, men blot leveret.
Nu har jeg fået en mail fra kunden, hvor han dokumenterer at varen er udført til Færøerne og han vil derfor have momsen tilbage fra mig. Jeg har gjort opmærksom på at jeg syntes det er dårlig stil at der ikke er oplyst om dette ønske. Jeg plejer at sige nej tak til Grønland, fordi jeg syntes reglerne er svære at forstå + der er en del administration i det. Er jeg forpligtet til at gøre det? og kan jeg i givet fald overdrage opgaven til revisor og modregne hans salær? Der er kun tale om 400 kr, så det giver ikke rigtig mening.. men jeg syntes det er uforskammet at pålægge mig en stor administrativ byrde, når ikke det er aftalt.
Er der nogen der kender regler på området?

du måtte ikke lægge moms på hvis du leverede til færøerne som jo ikke er EU  - så du har lavet en fejl ved at levere og skal da bare omgående - krediter fakturaen og send ny uden moms - og hvis ikke du kan det uden en revisor, så overvej om du overhovedet skal bogføre selv

Reglen er klar, der skal ikke lægges dansk moms på ved salg til Færøerne. Du kan skrive du ikke leverer til andet end DK om du vil, men lad ikke det her være et problem som du gør her - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh, nu er det solgt til en privat person, ikke et firma. Og jeg har leveret til et shipping firma i vejle, det er IKKE oplsyt til mig at det skulle til færøerne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

softice:

Øh, nu er det solgt til en privat person, ikke et firma. Og jeg har leveret til et shipping firma i vejle, det er IKKE oplsyt til mig at det skulle til færøerne.

færøerne er ikke EU og derfor ikke dansk moms - 
Du kunne måske have tænkt lidt over levering til et shipping firma, men du bruger her ½ time eller hvad - på noget der tager dig 5 min at lave kreditnota og ny faktura uden moms for - blot du jo, som du selv skriver, har fået bekræftet at varen er leveret ud af EU - Jeg synes bare det er dårlig service ikke at ville bruge de 5 min det tager at lave kredit og ny faktura under de omstændigheder

Du KAN jo bare nægte ud fra du ikke mener at kunne ane den skulle ud af EU - og så er den ikke længere - og du har sparet 5 minutter - hurra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du skriver der ikke skal moms på. Det er forkert. Det er solgt til en privatperson. Selvfølgelig sal der moms på. Klippet fra artikel på BDO:
Danske netbutikker, der sælger til forbrugere i andre lande, vil ofte skulle momsregistreres i disse. Det er administrativt besværligt, men ikke nødvendigvis en ulempe, fordi de ellers skal lægge dansk moms på regningen.

Læg særligt mærke til den sidste sætning.


Moms ved salg til private i andre lande - BDO

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

softice:

Du skriver der ikke skal moms på. Det er forkert. Det er solgt til en privatperson. Selvfølgelig sal der moms på. Klippet fra artikel på BDO:
Danske netbutikker, der sælger til forbrugere i andre lande, vil ofte skulle momsregistreres i disse. Det er administrativt besværligt, men ikke nødvendigvis en ulempe, fordi de ellers skal lægge dansk moms på regningen.

Læg særligt mærke til den sidste sætning.


Moms ved salg til private i andre lande - BDO

du henviser jo til EU og læser derfor helt galt for BDO der kun her taler om EU - til alm orientering er Færøerne ikke medlem af EU - Varer der leveres udenfor EU (private og firmaer) bliver fortoldet ved ankomsten til landet og her lægges en evt lokal moms på, helt som hvis du køber vare fra USA

Du bliver nødt til lige at læse svaret ordentligt - jeg har gjort klart opmærksom på, at færøerne ikke hører til EU hverken skatte, told eller momsmæssigt og nej der skal ikke moms på ved salg til færøerne og det er ulovligt at opkræve det rent faktisk

https://momsviden.dk/dansk-moms/ 

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237735 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, så de firmaer der tilbyder momsrefusionsbehandling i kastrup, de retter ganske enkelt fejl som fx. Salling group begår?
Du behøver ikke svare mere, jeg kan ikke rigtig bruge dine svar, når de er fejlagtige. Hvis du læser de links du selv har sendt, så skal der ikke moms på, når du handler med MOMSREGISTREDE virksomheder. Jeg har solgt til en privat. 
EOD.

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

softice:

Nå, så de firmaer der tilbyder momsrefusionsbehandling i kastrup, de retter ganske enkelt fejl som fx. Salling group begår?
Du behøver ikke svare mere, jeg kan ikke rigtig bruge dine svar, når de er fejlagtige. Hvis du læser de links du selv har sendt, så skal der ikke moms på, når du handler med MOMSREGISTREDE virksomheder. Jeg har solgt til en privat. 
EOD.

I taler lidt forbi hinanden, men det afgoerende spoergsmaalet der angiver hvem der har ret er: "Hvor er varen fysisk leveret til".

Har du sendt varen direkte til Færøerne, eller er den fysisk leveret til en addresse i danmark, hvorefter kunden saa selv har taget den med hjem til Færøerne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

softice:

Nå, så de firmaer der tilbyder momsrefusionsbehandling i kastrup, de retter ganske enkelt fejl som fx. Salling group begår?
Du behøver ikke svare mere, jeg kan ikke rigtig bruge dine svar, når de er fejlagtige. Hvis du læser de links du selv har sendt, så skal der ikke moms på, når du handler med MOMSREGISTREDE virksomheder. Jeg har solgt til en privat. 
EOD.

du kan bruge svar - for NEJ der skal ikke moms på til private udenfor EU = færøerne. Har du aldrig selv købt i Kina eller USA og set du så betaler dansk moms ved ankomsten? Det er helt samme sag for Færøerne.

Jeg synes altid man skal hjælpe sin kunde, når det er noget man helt let kan gøre.

Som en anden skriver, er det jo spørgsmål om hvorvidt du sendte til den speditør vidende de skulle ud af EU eller ikke MEN - uanset hvad - NU hvor du ved varen har forladt EU så er det da 5 minutters arbejde at få en glad kunde, og sende kreditnota og så ny faktura uden moms. Hvorfor ikke være behjælpelig, når du nu ved varen har forladt EU - det er den jeg slet ikke forstår. Du har ret i den med momsrefusion i ex Kastrup hvor varen er udleveret til en person i DK og så forlader landet - for der skal moms på når personen får varen i DK - jeg forestiller mig den speditør du har leveret til har dokumenteret varen har forladt DK og at du derfor på 5 min kan løse alt med en kreditnota og ny faktura

(og du kan tro mig . ud af EU må man ikke lægge moms på til private eller firmaer - du læser ikke linkenes tekst om UD af EU)

Her copy past hvis det er lettere 

Undtagelse for moms i Danmark

Færøerne og Grønland tilhører formelt set Danmark men har selvstyre og er faktisk ikke med i EU og heller ikke EU’s toldunionen eller EU’s momsområde. Dette indebærer at salg til Færøerne og Grønland behandles som en eksport udenfor EU rent skattemæssigt (og når det gælder moms). Køber du varer eller tjenester fra Færøerne eller Grønland så bliver det import fra land udenfor EU men områderne tilhører Danmark. Så skørt bliver det faktisk med momshåndteringen i EU. Men det er bare toppen af isbjerget. Der findes en hel del undtagelser fra momsområdet indenfor EU.

Helgoland er en ø i havet imellem Danmark og Holland. Den ø tilhørte Danmark fra 1200-tallet og frem til den blev en del af Schleswig-Holstein, derefter blev den dansk igen 1714 og efter en del uklarheder er den idag en del af Tyskland men indgår ikke i EU’s momsområde.

Salg til FærøerneGrønland og Helgoland behandles som eksport udenfor EU (præcis ligesom for Finske Åland).

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

softice:

Nå, så de firmaer der tilbyder momsrefusionsbehandling i kastrup, de retter ganske enkelt fejl som fx. Salling group begår?
Du behøver ikke svare mere, jeg kan ikke rigtig bruge dine svar, når de er fejlagtige. Hvis du læser de links du selv har sendt, så skal der ikke moms på, når du handler med MOMSREGISTREDE virksomheder. Jeg har solgt til en privat. 
EOD.

Du læser ikke det, John skriver, og du henviser til noget helt forkert. Du kan ikke bruge EU reglerne, når et land ikke er medlem af EU.

Færøerne er ikke medlem af EU, hvorfor både firmaer og pritvatpersoner er fritaget for moms. Se link til Skat her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237735

Du skal bare kunne dokumenterer, at varerne har forladt EU, f.eks via en faktura eller andet fra fragtfirmaet.

Det tager 2 min at lave momsfritagelse til kunder udenfor EU, og du skal indberette dette salg separat, når du indgiver dine momsafregning næste gang.

Det er på ingen måde, så kompliceret, som du får det til at lyde :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)