Det er den samme målgruppe - primært folkeskoleelever / deres forældre. I min fritid var fordelingen ca. 80% folkeskoleelever og næsten 20% unge fra ungdomsuddannelser. Nogle gange voksne, men det var under 3 %. Jeg har ført kunde-statistik siden 2003, fordi jeg var sikker på, det skulle bruges senere. Der mangler måske en hel side "Om mig"? Der kunne jeg skrive CV og lægge video op. Men mit CV vil nok være en svaghed, fordi jeg har skiftet skoler rimelig tit og det har været vikariater. I 4 år har jeg også bare taget en drejning og siddet i kundeservice hos stort teleselskab, fordi jeg skulle have fast job for at kunne nemmere opnå permanent opholdstilladelse. Ja, du har ret i, at det hele virker lidt rodet og kunderne har svært ved at gennemskue mig og min forretning. Jeg burde undersøge/forbedre den måde jeg kommunikere min information ud til andre mennesker. Ja, det er helt klart forældre, der er beslutningstagere og elever er brugere af mit produkt. Tak, nu er det mere klart for mig, hvad jeg skal arbejde videre på. Fokus på værdien. Jeg fokuserer på danske kunder, fordi det er målgruppen jeg kender bedst og har succes med. For resten, jeg har lige fået første henvendelse fra en bekendt i Norge, som ønsker at hendes 17-årige datter får lært mere russisk (moren er fra Rusland). Er der behov i disse tilfælde at kontakte SKAT? For jeg har angivet, at min virksomhed opererer i Danmark og kunder er bosat i Danmark. |
Der er nogle markeder/målgrupper, der er meget mindre vant til at betale end andre - og uden at have dyb indsigt, er du nok ramt i et marked hvor det normalt er usynligt for folk at de betaler for undervisningen.
Hvis du har en unik ydelse og kan hjælp folk fra deres nuværende situation og til deres ønskede situation - så handler det selvfølgelig om at kæmpe igen og fortælle folk at du kan hjælpe dem, men det koster.
Der er en grænse for hvor meget det kan betale sig at kæmpe imod markedsmekanismerne, så her er et par forslag som måske kan bruges:
- Allier dig med nogle strategiske samarbejdspartnere, som har adgang til en målgruppe, hvor det for dem er kritisk at de bliver opkvalificeret (det er penge værd) (Fx folk der skal opkvalificeres for at søge job?)
- Producer cases, videoer og generelt social proof, som beviser din kompetence og fortæller folk at du har været lærer tidligere.
- Prøv at retænke metoderne du får besøgende ind på dit website, sådan at det ikke på noget måde lugter af at være gratis - men derimod kun fokuserer på at folk kan få løst et problem med din hjælp.