Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg lukker mit momsnr - men kan jeg stadig sende regninger for rengøring?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jul 20
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Arghhhh føler mig så uvidende og dum her, men jeg er nødt til at spørge jer selvom det disser min stolthed: 

Jeg lukker mit rengøringsfirma snart fordi jeg ikke kan finde ud af det her med regnskab og sådan og fordi jeg har fået et andet job OG fordi min bank siden min opstart i juli ikke har oprettet en erhvervskonto til mig på trods af flere henvendelser og en fin forretningsplan som jeg har brugt flere timer på (jeg får intet afslag på erhvervskontoen - min rådgiver og selve privatafdelingen i Handelsbanken undlader bare at svare på mine henvendelser/rykkere). Imidlertid er der en kunde der gerne vil beholde mig til at gøre rent for hende. Jeg vil komme til at sende hende regning hver måned, MEN jeg vil ikke pålægge moms fra 2021 da jeg ikke er momsregistreret fra 2021 - dog vil jeg oplyse SKAT om min forventede indtægt på 1.700,- pr md så jeg ikke ender ud i noget lort. Selvom jeg har haft rengøringsfirma fra juli 2020 til december 2020 med en ca indtægt på 20.600 kr i alt inkl. moms må jeg så lukke firmaet nu pr 30.11.2020 og så begynde at sende kunden almindelige fakturaer uden moms (hvis jeg husker at forskudsregistrere alt korrekt hos SKAT)?. 

Virkelig en kringlet situation synes jeg, men jeg vil gerne ud af mit momsnr og jeg vil gerne hjælpe kunden som forventer en månedlig faktura på kr 1.700,- uden moms (hun er ligeglad om der er moms på eller ej, men jeg vil jo gerne lukke mit firma grundet regnskabsbøvlet).

Husker jo noget med at jeg må tjene 50.000,- pr år uden at skulle momsregistrere mig, men når jeg HAR været registreret, hvordan mon jeg så er stillet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du ikke på nogen 12 mdr periode frem og tilbage kommer over 50000 omsætning - så kan du lukke dit CVR ved at afregistrere moms, og her skal du redegøre for alle varer du måtte have købt med moms - brugsvarer og aktiver - som du skal købe ud igen med moms først - og så skal alt moms jo være afregnet ved lukningen

Så må du gerne gøre rent - stadigt ikke 50 t på nogen 12 mdr periode-  uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
så kan du lukke dit CVR ved at afregistrere moms, og her skal du redegøre for alle varer du måtte have købt med moms - brugsvarer og aktiver - som du skal købe ud igen med moms først - og så skal alt moms jo være afregnet ved lukningen

Og du tror ikke bordet evt fanger med den 2 årige binding for momsregistrering når man fortsætter med at sælge en ydelse i samme branche?

Fra Brørup
Tilmeldt 4. Jan 20
Indlæg ialt: 28
Fra  Startup Consulting Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ReneHjem,

Som John skriver, så kan du tjene op til 50.000 kr. om året uden at momsregistrere. Hvis du har lukket din virksomhed, så skal du ikke tænke mere over det, men skal momsregistrere dig, hvis du kan se, at du kommer til at tjene over 50.000 kr. i løbet af en periode på 12 måneder.

Med hensyn til erhvervskontoen, så havde du desværre haft gang i noget mission impossible. Handelsbanken tager kun nye erhvervskunder, hvis de har haft 3 års historik og arbejder i B2B-sektoren (altså virksomheder, der betjener andre virksomheder). Sagt på en anden måde, så er de ikke interesseret i at arbejde med nye virksomheder, der betjener private personer. Jeg ville have rådet dig til at søge andre steder.

Mvh.
Ole
Rådgiver
Startup Consulting

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Kristiansen:
så kan du tjene op til 50.000 kr. om året uden at momsregistrere. Hvis du har lukket din virksomhed, så skal du ikke tænke mere over det, men skal momsregistrere dig, hvis du kan se, at du kommer til at tjene over 50.000 kr. i løbet af en periode på 12 måneder.

Ole

Utroligt at du ikke har mere styr på reglerne/ begreber når du kalder dig Rådgiver startup consulting!   

De 50.000 DKK du omtaler er omsætning og ikke fortjeneste -  hvilket er to forskellige ting. 

I øvrigt forholder du dig ikke til hvad Lier skriver mht. 24 månedernes bindingsperiode

Fra Brørup
Tilmeldt 4. Jan 20
Indlæg ialt: 28
Fra  Startup Consulting Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Tak fordi du så fejlen. Det er utroligt, hvor meget en enkelt ord kan betyder. Selvfølgelig er det omsætning, jeg mener, så du har 100% ret.

Med hensyn til den 24 måneders bindingsperiode vil jeg henvise til John Hannovers artikel, https://johnhannover.blogspot.com/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html, hvor der står:

"

Bindingsperiode 24 mdr fra registrering

En registrering binder i 24 mdr. fra man registrerer sig, så man kan ikke fortryde og ville forsætte som ikke momsregistreret virksomhed, inden for den periode. Man kan naturligvis lukke helt ned hvis man vil. Dette fremgår af momslovens § 49 stk 2. Dette er naturligvis for at undgå, at nogen bare lige registrerer sig for nogle få indkøb og handler, og så ellers vil handle videre uden moms. 
Man kan naturligvis komme ud af momsregistreringen ved helt at lukke og stoppe med at drive virksomhed."

Mhv.
Ole
Rådgiver
Startup Consulting

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)