Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til værdisætning af hobby-virksomhed

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis du vil arbejde 30 timer om ugen og betale bare 20.000 kr for det fra start for 240.000 kr om løn om året, så værsågode

vh John Hannover

Sådan vurderer man ganske simpelt ikke en virksomhed. Jeg forstår udmærket hvad du mener med det du skriver, men det er en absurd forenklet måde, at vurdere en virksomhed der rent faktisk tjener penge på.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nicheweb:
Sådan vurderer man ganske simpelt ikke en virksomhed. Jeg forstår udmærket hvad du mener med det du skriver, men det er en absurd forenklet måde, at vurdere en virksomhed der rent faktisk tjener penge på

Det er helt almindeligt at vurdere overskuddet i en virksomhed efter løn - så hvis dit overskud er 240.000 efter der er taget en fornuftig løn ud, så er det en helt anden sag end hvis du laver overskuddet uden at få løn for det.

Det er nu ikke så specielt :-)

/Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

Hej

Nicheweb:
Sådan vurderer man ganske simpelt ikke en virksomhed. Jeg forstår udmærket hvad du mener med det du skriver, men det er en absurd forenklet måde, at vurdere en virksomhed der rent faktisk tjener penge på

Det er helt almindeligt at vurdere overskuddet i en virksomhed efter løn - så hvis dit overskud er 240.000 efter der er taget en fornuftig løn ud, så er det en helt anden sag end hvis du laver overskuddet uden at få løn for det.

Det er nu ikke så specielt :-)

/Brian

Ja, det er det i teorien. Hvis du sidder med et fladt excel-arl og udregner det. Men sådan et praksis simpelthen ikke. Lad os sige at John Hannover er revisor (er han ikke det?!?!?) og ejer en virksomhed hvor han har et overskud på 10.000 kroner om året, men trækker 400.000 kroner ud i løn til sig selv om året - skulle han så "sælge" sin virksomhed, så vil den blive værdsat til 10.000 kroner? Nej. For der er mange andre aspekter at tage højde på.

- etableret virksomhed

- kunder i butikken fra dag 1

- mulighed for opskalering

- egen chef

- den eventuelle frihed

Så ja - teoretisk måske. Praksis - nej.

Jeg sælger mine hjemmesider for 24-36 x overskuddet (ingen løn til mig selv heller) - nogle af de hjemmesider kræver rigtig mange timer og jeg har INTET problem med, at sælge dem. Tænker at det må være den fysiske placering af en butik - men det afviser John tilsyneladende også.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har da vist set lidt for meget løvens hule, men din ide om værdifastsættelse ;-)

Tilmeldt 5. Nov 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
@Ravn:


Hvem snakker du til her?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Du har da vist set lidt for meget løvens hule, men din ide om værdifastsættelse ;-)

Tror ikke du ved så meget om hjemmesider så. Jeg er med på at en fysisk butik formentlig ikke bliver solgt til x36 overskuddet. Gå du ind på flippa.com eller empireflippers.com (hvor jeg solgte min sidste adsense-side til x27 overskuddet).

Jeg ved at der er forskel på hjemmesider og fysiske butikker, men at værdisætte en virksomhed med et overskud (dog uden løn) på 300.000 til decideret 0 kroner er useriøs og virkelighedsfjern.

I øvrigt er det ikke en idé. Jeg praktiserer det 5-6 gange årligt.

Lad os sætte det anderledes op:

Vis mig en række solgte virksomheder til 0 kroner hvor der har været et overskud eller en indtjening stor nok til, at én person kan leve af det. Vis mig nogen som har solgt eller faktisk bare givet deres virksomhed væk til 0 kroner - hvor der vel at mærke har været omsætning og en løn på minimum 200.000 - men hvor overskuddet har været ikke-eksisterende - pga. løn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicheweb:

Lad os sige at John Hannover er revisor (er han ikke det?!?!?) og ejer en virksomhed hvor han har et overskud på 10.000 kroner om året, men trækker 400.000 kroner ud i løn til sig selv om året - skulle han så "sælge" sin virksomhed, så vil den blive værdsat til 10.000 kroner? Nej. For der er mange andre aspekter at tage højde på.

- etableret virksomhed

- kunder i butikken fra dag 1

- mulighed for opskalering

- egen chef

- den eventuelle frihed

Så ja - teoretisk måske. Praksis - nej.

nej  jeg er gennem 40 år først med egen virksomhed og siden chef for virksomheder, herunder CEO i svensk børsnoteret selskab og nu pensionist. Jeg har gennem tiden gennemført et tocifret antal virksomhedskøb og stået for vurderinger - i ind og udland og som pensionist-  været honorar lønnet netop i forhold til vurderinger og rådgivning, i forbindelse med yderligere virksomhedsovertagelser - nogle mindre og nogle større via danske kapitalfonde

Hvad er fordelen ved at den er etableret hvis den ikke kan give løn - eller overskud er mindre end løn for en helttids kassemedarbejder?

Kunder i butikken er vel værdiløst med samme grund - hvem gider arbejde 30 timer om ugen med selvstændig risiko for 240.000 om året?

Egen chef og frihed - og egen risiko, men ja nogen tænder en del på den del - mange af dem har så bare ikke penge til at købe for reelt - De som har, stiller helt andre krav (som du ex ser i løvens hule hvor du jo ville blive smidt ud uden tilbud om noget) Der KAN være nogen der ikke tænker sig om der tænder på lige det, og vil give mere end 20 t - men ikke almindeligt

Vi kommer ikke længere, jeg, og mange andre erfarne som du ser, ville ikke give ret meget for en virksomhed hvis overskud efter risiko og 30 timers uge arbejde (som kan vise sig mere) ikke kan lønne med mere end en kassebetjener får i føtex.

Der hvor du får værdi, det er når du har et overskud EFTER der er taget alm løn. Hvis du, meget simpelt forklaret, har overskud på 600.000 kr inden løn/privat udtag - så vil man trække ca 300.000 kr fra og komme til overskud = værdi at betale ud fra, på 300.000 kr

Den værdi vil man se på, om den er konstant over en vis tid, så den ikke er rent tilfælde, og om den vokser eller falder over år. Så kan man f.eks sige - overskud efter alle nødvendige lønninger = 300.000 kr det vil jeg give x 5 for ? 1,5 mio faktisk - og x 5 betyder, at den kapital man investerer, forrentes med 20% hvilket er rimeligt ved virksomhedsovertagelse, der jo skal give mere end standard 8% for passiv aktieinvestor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I praksis så er en virksomhed nøjagtigt det værd som du kan få nogen til at give for den, hverken mere eller mindre. :-)

Hvis du har en virksomhed (hjemmeside eller ej) og du arbejder 30 timer om ugen (uden løn) for at lave et overskud på 240.000 om året. Så vil jeg regne med at skulle ansætte en medarbejder 30 timer om ugen, og han går nok ikke uden løn, for at lave samme resultat (og måske ringere) - så det reelle overskud for mig er tæt på nul.

Du har ret i at der kan være synergier der kan udnyttes, ting der kan opskalere osv., men det er jo mig som køber der skal udføre det arbejde, det betaler jeg nødigt sælger for - men det kan da have en værdi, det er jeg enig i.

I trådstarters tilfælde drejer det sig dog om at købe en partner ud, så der er sandsynligvis ikke meget synergieffekt at hente der ;-)

Men som sagt, værdisætning handler udelukkende om værdien for en evt. køber - og i det konkrete tilfælde, med de oplysninger der er tilstede, så er værdien for mig minimal ;-)

Jeg hopper ud her, jeg tror trådstarter har fanget hvad jeg mener.

/Brian

Tilmeldt 5. Nov 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Generelt tak for jeres input - alle sammen. Fint med lidt debat og uenighed, det giver også mig gode argumenter overfor min kompagnon.
Han mener selv at virksomheden er 500.000 værd, hvilket jeg har prøvet at forklare ham der er helt skudt ved siden af.
Hvis ikke vi kan blive enige om en pris for hans andel, så lukker vi blot virksomheden, deler inventar og overskuddet og så starter jeg op på ny. Jeg skal dog holde det op i mod hvad det vil koste mig at starte for fra i forhold til etablering, ny medlemsbase m.v. og det skal jeg jo så prøve at prissætte på en eller anden måde.

I har gjort mig meget klogere- tusind tak!
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

themacster:
Generelt tak for jeres input - alle sammen. Fint med lidt debat og uenighed, det giver også mig gode argumenter overfor min kompagnon.
Han mener selv at virksomheden er 500.000 værd, hvilket jeg har prøvet at forklare ham der er helt skudt ved siden af.
Hvis ikke vi kan blive enige om en pris for hans andel, så lukker vi blot virksomheden, deler inventar og overskuddet og så starter jeg op på ny. Jeg skal dog holde det op i mod hvad det vil koste mig at starte for fra i forhold til etablering, ny medlemsbase m.v. og det skal jeg jo så prøve at prissætte på en eller anden måde.

I har gjort mig meget klogere- tusind tak!

Inden jeg lige svarer de andre, så vil jeg lige hurtigt indskyde at jeg OGSÅ synes at 500.000 er langt langt skudt ved siden af. Men du er dog inde på noget af det jeg mener. Det er en veletableret virksomhed der allerede ér i gang og derfor vil det helt naturligt være sværere, at starte op på ny og formentlig også dyrere.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)