Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Store tvivlsspørgsmål ang. stiftelse af ApS

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

fordel for dig - bagdel for ham - det afgørende er ejeraftalen og ikke at den ene kan tryne den anden som sådan - men er I enige så kør 51/49 med god ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis selskabet tegnes (tegningsretten) af én direktør, kan direktøren godt lave aftaler osv. uden at skulle spørge den anden direktør om lov.

Det vil altså sige, at du eller din partner, begge kan lave aftaler på vegne af selskabet, uden at skulle spørge den anden om lov.
Også ved fordelingen 50/50. 

Tilmeldt 31. Aug 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg være eneste direktør uden at det påvirker ejerandele? Fordele og ulemper?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er der intet til hindre for.

Fordel: Du kan indgå aftaler på vegne af selskabet.
Ulempe: Din partner kan ikke indgå aftaler på vegne af selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Det er der intet til hindre for.

Fordel: Du kan indgå aftaler på vegne af selskabet.
Ulempe: Din partner kan ikke indgå aftaler på vegne af selskabet.

og som adm dir kan du ikke væltes hvis det enten er i ejeraftale eller du ejer 51% men det er så også dig der har dir ansvaret, får bod for manglende moms, regnskab osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Vi har valgt at stifte ApS, hvor vi begge, hver især, ejer 50 % af anparterne. Jeg har et spørgsmål ang. direktion. Min kompagnon beskæftiger sig, som tidligere nævnt, udelukkende med udvikling af produkt. Jeg, derimod, beskæftiger mig primært med drift af virksomhed (herunder kommunikation, samarbejdsaftaler, medarbejdere, etc.) samt markedsføring og andet. Vedkommende sidder jo kun med produktudvikling. Så ville vedkommende, under normale omstændigheder, have direktørrollen. Jeg er klar over, at der findes flere forskellige direktørroller, men hvad er, ifølge jer, den bedste løsning til os? Jeg tager alle beslutninger og har veto ift. næsten alt.

Ift. vetoret og sidste ord, m.m.. Er det bedst med 51/49, 1x direktørstilling, en tredjepart som tager beslutningen eller et signeret dokument mellem os internt, som giver mig denne ret?

En tredje og sidste ting. Den eneste ulempe ved at tiltræde en direktørrolle er, som jeg forstår det, at hvis man skulle misbruge sin stilling eller selve selskabet, så ville det få konsekvenser. Det er naturligvis helt i orden. Hvad er ulemperne ved ikke at have en direktørrolle, men alligevel stå med 50 % af anparterne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

den som I vælger som adm. direktør vil som udgangspunkt have den daglige ledelsesret og kunne tegne (forpligte selskabet) i daglig drift.

Jeres ejeraftale kan så også specificere hvem der skal være direktør eller hvem der må - og skal - beslutte om de forskellige ting der kan skulle besluttes

ved 50/50 er ejeraftalen det som kan styre og den bør også sige hvem der kan træde ud og om den anden så skal og må købe anparterne og til hvilken vurdering som første tilbud

ved 50/50 kommer I ikke videre uden enighed, hvilket kan være en fordel for begge

ved 51/49 og ikke noget specielt der laver det om i ejeraftalen, kan mr 51 i princip beslutte alt og gi pokker i mr 49 - hvem skulle ønske at være mr 49?

Direktøren har ansvaret for den daglige drift, herunder jo moms og regnskab, selvangivelser osv og her er der bla. mulighed for personlig bod for mangler

Det afgørende er at begge er topmotiverede og indstillet på at finde enighed uanset hvad - ellers falder den ene før eller siden fra

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)