Selvfølgelig startede Tim Reilly ikke web 2.0.
Han har blot beskrevet og sat sine ord på hvad der skete på nettet i forvejen.
Du kan ikke læse dig til hvad der sker på nettet - det skal opleves.
Der findes ingen "platform" som et stykke software hvor alle kan deltage som du nærmest får det til at lyde som.
Den måde du skal forstå platform på er som en base eller et udgangspunkt hvor virksomheden kan inddrage sine kunder og f.eks. klare RMA, support m.v. igennem deres website også samtidig med at man inddrager kunderne så vidt muligt.
Altså går websitet fra at være simpel 1 vejs kommunikation over til at være en platform for kommunikation, dialog og handlen kunder (eller brugere) og virksomhed (website) i mellem.
Der er altså dermed også nogle rimeligt åbenlyse grænser for hvad man kan udvikle et ecommerce concept til - man kan måske få kunderne til at deltage i et nyt design på en t-shirt serie man vil sælge eller noget tilsvarende men man kan bare ikke inddrage eller involvere kunderne i en virksomhed meget mere end der allerede gøres i form af blogs, fora, anbefalinger osv. - ting som vel og mærke ikke var særligt udbredt for bare 3-4 år siden og som stadig kun findes på de virksomheder / butikker der har en web presence de tager seriøst og vil noget med.
Så er web 2.0 udbredt til alle webshops - nej slet ikke det er stadig kun et få tal der reelt har forstået det som det er og har taget skridtet fuldt ud - Så om web 2.0 er peaket og gået i stå udviklingsmæssigt vil jeg nok ikke sige, istedet vil jeg sige at de fleste online virksomheder så småt er ved at få integreret web 2.0.