Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af erhvervshemmeligheder hvis medarbejder skifter job

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi ser på ansættelse af en teknisk medarbejder der arbejder med ting der er vores forretningshemmeligheder.

Der er den krølle at vi i Danmark kun har en reel konkurrent og at han bor i samme by som denne. Som jeg husker det beskytter markedsføringsloven ganske godt i visse aspekter.

Vi har reelt behov for at sikrer at han ikke kan tage arbejde hos en specifik virksomhed - eller nærmere sikre at den viden han får fra vores virksomhed ikke kan overføres til vores eneste danske konkurrent.

Hvad er mulighederne? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Leder jobs indebærer automatisk en ret klar regel om ikke at måtte videregive forretningshemmeligheder og det skrives ofte ind. Taler vi ikke direkte lederjobs vil man også skrive fortrolighed omkring specifikke forretningshemmeligheder ind og endvidere lave en konkurrenceklausul som dækker det at ikke måtte tage job i konkurrerende virksomheder og også kan specificeres til en bestemt konkurrent som klart eksempel

Du skal så betale kompensation så længe du kræver klausulen fastholdt - og den afhænger af lønnen og af om der er fundet andet passende arbejde der giver indtjening. De første to måneder skal udbetales med fratrædelsen og så mener jeg den ligger fra 60% af hvis kravet er 12 mdr og der ikke er fundet andet arbejdet og noget med ca 25% hvis der er fundet andet arbejde - og noget omkring 40% hvis kravet er 6 mdr i stedet for 12

Det er vigtigt den også specificerer sanktionen ved brud - ofte det påviste tab dog minimum xx kr - men det er så længe siden jeg har lavet en, at jeg ikke tør påstå mig sikker på proceduren i dag.

Man bør altid få sådanne klausuler udarbejdet af en person med god viden inden for ansættelsesret - da det ofte er punkter der giver stridighed der skal afgøres i arbejdsretten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, 

Jeg er bekendt med konkurrenceklausuler og betaling omkring denne. 

For 30 år siden havde jeg en konkurrenceklausul der specificerede markedsføringslovens §19 som nu er blevet til §23 med en konventionalbod

Erhvervshemmeligheder og tekniske tegninger m.v.

§ 23. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en erhvervsdrivende eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig kendskab til eller rådighed over den erhvervsdrivendes erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over den erhvervsdrivendes erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet gælder i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig adgang til den erhvervsdrivendes virksomhed.

Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.

Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte oplysninger eller tegninger m.v., såfremt kendskab til eller rådighed over dem er opnået i strid med stk. 1-4.

Der er ingen tvivl om at markedsføringslovens §23 burde dække, men der hvor jeg er usikker er når vi taler om hvordan man aktiverer den. I realiteterne vil denne medarbejder ikke kunne arbejde for virksomhed XXXXX uden at personens viden/metoder/forståelse af kundeopgaver..... i et betydeligt omfang vil stamme fra ting der er omfattet af Stk. 4, men det store spørgsmål er naturligvis bevisbyrden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Der er ingen tvivl om at markedsføringslovens §23 burde dække, men der hvor jeg er usikker er når vi taler om hvordan man aktiverer den. I realiteterne vil denne medarbejder ikke kunne arbejde for virksomhed XXXXX uden at personens viden/metoder/forståelse af kundeopgaver..... i et betydeligt omfang vil stamme fra ting der er omfattet af Stk. 4, men det store spørgsmål er naturligvis bevisbyrden. 

præcis- du skal kunne bevise at den pågældende bare tager sin viden/dine tegninger og videregiver og det vil denne og din konkurrent næppe vedkende - og de vil hævde de /andre kom på noget helt tilsvarende de selv har planlagt i årevis - og at du ikke ville betale en klausul og at medarbejderen jo så må arbejde, og som sådan skal gøre sit bedste i det ny arbejde (uden direkte at tage dine tekniske løsninger) -

Beviset er vanskeligt og hvis man så blot vil aktivere §23 så er det min erfaring fra tidl arbejdsrets spørgsmål, at det er langt svagere, end hvis man som minimum har lagt en klar konkurrenceklausul ind, som forbyder den pågældende at arbejde for den konkurrent mod en betaling af påtagelse af klausulen

Jeg ville ikke, hvis det er vigtigt - turde satse på '§ 23

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)