Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Underskud - Egenkapital

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Hvad sker der med en enkeltmandsvirksomheds egenkapital, hvis den får underskud

I så fald egenkapitalen falder, hvorfor gør den det - ejeren har jo ikke fået det fulde beløb tilbage og ej heller kommer til at få det fulde beløb tilbage, som han har indskudt i virksomheden?

Med venlig hilsen 

Bjørn

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min bedste overbevisning findes “egenkapital” slet ikke i en enkeltmandsvirksomhed. Det afgørende vil være, hved overskud virksomheden genererer, når udgifter trækkes fra indtægter.

Det vil man blive beskattet af, hvis der er overskud. Ellers ikke

Hvor man finder pengene til at starte op, er sagen (og skat) uvedkommende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ved ikke hvilket beløb du mener ejeren ikke har fået tilbage - for ejeren har jo ikke heller nogen bunden kapital

Har virksomheden underskud så bliver kapitalen negativ men det vil jo så kræve penge ind - hvis ikke det skal føre til konkurs ofte, og det er så ejer der ofte skyder penge ind (eller man tager lån)

Når kapitalen er negativ så vil virksomheden jo have haft underskud og så kan den ikke betale sine regninger, og på et tidspunkt, når kreditorer bliver trætte af det, så vil ejeren skulle betale af sin egen lomme. 

Har ejeren skudt 50.000 kr ind - så er de brugt og borte forever - og er underskud 100.000  - og der skyldes 50.000 til kreditorer  ude over ens egne indskudte 50.000 kr - så har man mistet sine 50 t og tabt yderligere 50 t man personligt skal udrede til kreditorerne

Kreditorerne skal have deres penge uanset hvad - og en selv har jo ikke glæde af at kræve pengene - da det jo er fra en selv man skal kræve dem, så de vil blot være mistet

Det er jo en af grundene til, at nogen vælger ApS, den personlige hæftelse - men der er jo masser af fordele ved personlig virksomhed - blot er hæftelse ved risiko jo den klare bagdel http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det så ikke bedre at låne fremmedkapital end at skyde egenkapital ind i sin nystartede enkeltmandsvirksomhed, fx fra et familiemedlem, på forudsætning af at ens underskud ikke bliver større end fremmedkapitalen i håb om at man generer overskud næste år (netop fordi ens kreditorer jo skal have deres penge tilbage)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bjørn:

Er det så ikke bedre at låne fremmedkapital end at skyde egenkapital ind i sin nystartede enkeltmandsvirksomhed, fx fra et familiemedlem, på forudsætning af at ens underskud ikke bliver større end fremmedkapitalen i håb om at man generer overskud næste år (netop fordi ens kreditorer jo skal have deres penge tilbage)?

næh hvor skulle forskellen være. Pengene skal jo betales tilbage - og kan man ikke det -så skal man jo privat ned i lommen og sætte de penge ind da lån jo er kreditor. Fremmed lån vil jo så tilmed (ud over at være svært/ umuligt) kunne lukke dig hvis du ikke betaler til tiden, det kan de penge du evt selv stiller til rådighed jo ikke forventes at gøre. 
For familiemedlemmet er pengene tabt hvis du ikke får overskud - og det er 100% magen til hvis du selv skød penge ind. Eneste fordel er hvis familiemedlemmer gir pokker i pengene men så er det en gave der så også beskattes

I øvrigt er den type lån jo i personlig virksomhed altid private - også rente delen, så i princip er familelånet privat - som du så skyder ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Jeg tror, at jeg misforstår, hvad der sker i regnskabet/bogføringen, når ejeren hiver noget af sin egenkapital ud til sig selv. Eksempelvis hvis Egenkapitalen er kr. 50.000, årets omsætning kr. 100.000 og omkostninger kr. 50.000, så kan jeg ikke forstå hvad der ville ske regnskabsmæssigt, hvis ejeren vælger at hiver hele egenkapitalen på kr. 50.000 i samme år ud til sig selv. Altså evt. om årets resultat bliver kr. 50.000 som skal beskattes, eller om ejeren kan hive sin egenkapital ud inden han når ned til årets resultat før skat i regnskabet. 

Mvh.

Bjørn

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bjørn:

Okay. Jeg tror, at jeg misforstår, hvad der sker i regnskabet/bogføringen, når ejeren hiver noget af sin egenkapital ud til sig selv. Eksempelvis hvis Egenkapitalen er kr. 50.000, årets omsætning kr. 100.000 og omkostninger kr. 50.000, så kan jeg ikke forstå hvad der ville ske regnskabsmæssigt, hvis ejeren vælger at hiver hele egenkapitalen på kr. 50.000 i samme år ud til sig selv. Altså evt. om årets resultat bliver kr. 50.000 som skal beskattes, eller om ejeren kan hive sin egenkapital ud inden han når ned til årets resultat før skat i regnskabet. 

Mvh.

Bjørn

Ja, det tror jeg faktisk også. Hverken egenkapital eller omsætning er egentlig særligt interessante i en enkeltmandsvirksomhed, der ikke bruger VSO. Meget firkantet: Skat er ligeglad med, hvad der står på din konto. De skal have oplysninger om din fortjeneste og dine udgifter. Hvis fortjeneste minus udgifter giver et overskud, skal det betales skat af det beløb. Er beløbet negativt, er der selvsagt ikke noget at betale skat af. Hvis beløbet er negativt i flere år, vil Skat spørge sig selv og dig, om du egentlig driver en seriøs virksomhed.

Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. 

Det lyder som om, at det godt kan være en god ide at søge professionel rådgivning fra en revisor, når man vil oprette en ny virksomhed eller kommer op på et højere økonomisk niveau - i hvert fald i mit tilfælde. 

Fortsat god weekend

Bjørn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjørn:

Okay. Jeg tror, at jeg misforstår, hvad der sker i regnskabet/bogføringen, når ejeren hiver noget af sin egenkapital ud til sig selv. Eksempelvis hvis Egenkapitalen er kr. 50.000, årets omsætning kr. 100.000 og omkostninger kr. 50.000, så kan jeg ikke forstå hvad der ville ske regnskabsmæssigt, hvis ejeren vælger at hiver hele egenkapitalen på kr. 50.000 i samme år ud til sig selv. Altså evt. om årets resultat bliver kr. 50.000 som skal beskattes, eller om ejeren kan hive sin egenkapital ud inden han når ned til årets resultat før skat i regnskabet. 

Mvh.

Bjørn

ja det misforstår du helt - og du har næppe læst de links du har fået som alle tydeligt viser at hvad du hæver og skyder ind ikke på virker resultatet til skat og egenkapitalen intet har med skat at gøre - så ja du er galt ude og bør finde en bogholder - eller gennemtæske linkene lidt mere OG finde en bogholder

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)