Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg trække et deltager gebyr fra?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg sidder med en alternativ behandler, som er uddannet kropsterapeut. 
Hun er stadig igang med at udvikle sin forretning. 

Hun deltager i et form for "meditations-event" på lige fod med andre deltager, for at få inspiration og viderudvikle hendes kompetencer, så hun kan bruge dette i hendes egen klinik. 

Må hun trække deltager gebyret fra? 

Og et andet spørgsmål - når jeg nu har været så "dum-dristig" at starte op som bogholder, hvor henvender jeg mig så når jeg er i tvivl om man må trække dit og dat fra, inden for et fagområde jeg måske ikke lige kender til. 

Her har jeg nemlig i første omgang forsøgt at bruge google - men vedr. alternative behandlere er der ikke så mange gode svar. 
Og tænker vel ikke at jeg kan tillade mig at misbruge andre amino'ers viden hver gang jeg er i tvivl. 

Skats vejledninger er meget lange at komme igennem, og man skal holde tungen lige i munden og vide hvor man skal lede. 

Jeg kan i et vist omfang selvfølgelig bruge min revisor, men det koster også da han selvfølgelig også skal have løn. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis meditation er ny viden - og det må det være for en kropsterapeut, så er der ikke fradrag - ex frisør har fradrag for kursus i nye hårfarvningsmetoder, men ikke for negle manicure som er ny forretningsområde ikke under uddannelsen frisør

TanjaG:

Og et andet spørgsmål - når jeg nu har været så "dum-dristig" at starte op som bogholder, hvor henvender jeg mig så når jeg er i tvivl om man må trække dit og dat fra, inden for et fagområde jeg måske ikke lige kender til. 

Her har jeg nemlig i første omgang forsøgt at bruge google - men vedr. alternative behandlere er der ikke så mange gode svar. 
Og tænker vel ikke at jeg kan tillade mig at misbruge andre amino'ers viden hver gang jeg er i tvivl. 

 Jeg forstår ikke helt du vil være bogholder uden at være ret sikker på reglerne - det kan da bringe dine klienter i store problemer - 
Du skal være registreret i hvidvaskregister som bogholder for ikke selv at kunne få en god bod forr at føre bogholderi for andre i øvrigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Jeg er godt bekendt med reglen om at man ikke kan få fradrag for ny viden, men  godt hvis man overbygger. Hun har allerede noget uddannelse i meditation også. Men min tvivl opstår fordi det ikke er et "kursus" som sådan, men blot en deltagelse som  hun køber på lige fod med andre brugere der ønsker at deltage i denne guidede meditation. 

Lad os f.eks. sammenligne det med en yoga instruktør, der køber sig en almindelig plads på et yoga hold, for at blive inspirereret - så er det jo ikke et kursus, og derfor er jeg i tvivl om det kan betragtes som at "bygge oven på sin viden" 


Ja--- hvorfor vil jeg være bogholder hvis jeg er i tvivl. 
Er en maler aldrig i tvivl om hvad farve han skal vælge, eller er frisøren aldrig i tvivl om hvilken friure der ville passe bedst til kunden? 


Jeg syntes det er spændende at arbejde med for det første - og nu har jeg lavet bogholderiet for vores egen virksomhed herhjemme i lidt over et år, og det har været fejlfrit - og er godkendt af revisoren - så derfor har jeg tilladt mig at have den tiltro til mig selv, at det kan jeg godt - og hvis jeg er i tvivl om noget undervejs, så kan man vel søge hjælp inden man laver noget uhensigstmæssigt.

Specifikt er det jeg gerne vil arbejde med, at hjælpe nystartede og små virksomheder med at få styr på deres bogholderi, og evt. lære dem selv at gøre det - eller hjælpe dem med at vurdere i hvilket omfang de skal have ekstern hjælp.  


Men det var så svar på mit spørgsmål - det er i hvert fald ikke Amino man skal udstille sin uvidenhed på. 

Jeg er klar over jeg skal være registreret ihht. hvidvaskningsloven - dette har jeg søgt om på virk. Jeg har heller ikke bogført noget endnu, andet end for os selv. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

TanjaG:

Specifikt er det jeg gerne vil arbejde med, at hjælpe nystartede og små virksomheder med at få styr på deres bogholderi, og evt. lære dem selv at gøre det - eller hjælpe dem med at vurdere i hvilket omfang de skal have ekstern hjælp.  


Men det var så svar på mit spørgsmål - det er i hvert fald ikke Amino man skal udstille sin uvidenhed på. 

ikke hvis man er meget nærtagende - og ikke kan forstå nogen under sig, når en person vil påtage sig regnskabsforpligtelse for andre, og så skriver - at hun har prøvet at google uden svar - og jo ikke kan høre amino hver gang med tvivl - for jeg synes man skal have ret så god basis viden hvis man eksternt tilbyder andre at bogføre for sig - værre er det ikke ment

til selve spørgsmålet kan du sikkert få andre svar - jeg hæfter mig ved

"uddannet kropsterapeut. Hun er stadig igang med at udvikle sin forretning. Hun deltager i et form for "meditations-event"

som for mig klart lyder som netop udvidelse af forretningsområdet uden fradraget når hun er ejer og ikke en der kræver en ansat skal deltage

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

til selve spørgsmålet kan du sikkert få andre svar - jeg hæfter mig ved

"uddannet kropsterapeut. Hun er stadig igang med at udvikle sin forretning. Hun deltager i et form for "meditations-event"

som for mig klart lyder som netop udvidelse af forretningsområdet uden fradraget når hun er ejer og ikke en der kræver en ansat skal deltage

Modsat John mener jeg ikke at der umiddelbart er tale om udvidelse af forretningsområdet.  Kropsterapi og mediation hænger ofte uddannelsesmæssigt tæt sammen, hvor mediation ofte indgår som en del ad uddannelsen.

Omvendt er jeg enig i Johns konklusion om at der ikke er fradrag for deltagelsen, hvis det ligger inden for de eksempler, som du nævnte. Jeg mener dog at dette skyldes at deltagelsen vil blive anset for at være af for generel karakter til at give fradrag.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

TanjaG:

Hej, 

Jeg sidder med en alternativ behandler, som er uddannet kropsterapeut. 
Hun er stadig igang med at udvikle sin forretning. 

Hun deltager i et form for "meditations-event" på lige fod med andre deltager, for at få inspiration og viderudvikle hendes kompetencer, så hun kan bruge dette i hendes egen klinik. 

Må hun trække deltager gebyret fra? 

Og et andet spørgsmål - når jeg nu har været så "dum-dristig" at starte op som bogholder, hvor henvender jeg mig så når jeg er i tvivl om man må trække dit og dat fra, inden for et fagområde jeg måske ikke lige kender til. 

Her har jeg nemlig i første omgang forsøgt at bruge google - men vedr. alternative behandlere er der ikke så mange gode svar. 
Og tænker vel ikke at jeg kan tillade mig at misbruge andre amino'ers viden hver gang jeg er i tvivl. 

Skats vejledninger er meget lange at komme igennem, og man skal holde tungen lige i munden og vide hvor man skal lede. 

Jeg kan i et vist omfang selvfølgelig bruge min revisor, men det koster også da han selvfølgelig også skal have løn. 

Måske kan dette gamle, generelle indlæg være til nytte i dit virke:

https://www.amino.dk/forums/t/259867.aspx 

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er omfattet af hvidvaskloven, men du skal kun registreres i Erhvervsstyrelsens register til bekæmpelse af hvidvask, såfremt du udbyder tjenesteydelser til virksomheder, jf. § 2, nr. 12.

a) Virksomhedsoprettere: Når man erhvervsmæssigt opretter virksomheder for andre.

b) Professionelle ledelsesmedlemmer: Når man selv - eller sørger for, at en anden - fungerer som ledelsesmedlem i en virksomhed på vegne af andre (gælder IKKE, hvis man fungerer som fx direktør i egen virksomhed).

c) Udbydere af c/o adresser og kontorhoteller med virtuelle kunder, hvor der tilbydes supplerende ydelser: Når man stiller en postadresse til rådighed og derudover tilbyder telefonpasningsydelser, videresendelse af post el. lign. for kunder, der ikke er fysisk til stede på adressen.

d) Fondsforvaltere: Når man selv - eller sørger for, at en anden - fungerer som forvalter eller administrator af en fond.

e) Professionelle aktionærer:Når man selv - eller sørger for, at en anden - fungerer som nominee i en virksomhed på vegne af andre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint - rent praktisk - hvordan fungerer det i forhold til at: 

Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for at føre tilsynet med ikke-finansielle virksomheder, jf. hvidvasklovens § 1, nr.15-18:

Ikke-finansielle erhvervsaktiviteter

  • Nr. 15: Revisorer og revisionsvirksomheder godkendt i henhold til revisorloven.
  • Nr. 16: Ejendomsmæglere og ejendomsmæglervirksomheder.
  • Nr. 17: Skatterådgivere, eksterne bogholdere, ikke-godkendte revisorer og andre virksomheder og personer, der i øvrigt erhvervsmæssigt leverer samme ydelser som advokater, revisorer og ejendomsmæglere.

Hvorledes ved erhvervstyrelsen der er en sådan pt nr 17 virksomhed uden registrering? er det helt enkelt ud fra branchekoden?

Hvorledes med pligten til at indberette evt mistænkelige transaktioner som en sådan nr 17 virksomhed måtte falder over i sit arbejde - der er vel pligt til at indberette eller? Mig bekendt gælder pligten, uanset der er fravalgt revision mm, også for bogholdere der blot assisterer eksternt med regnskabet - eller?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, og også andre :-) 

Jeg vil godt give dig at jeg er lidt nærtagende, men det er fordi jeg er træt af, hvilket selvfølgelig ikke er din skyld, at man ofte skal kæmpe så meget for at bevise sit værd, og at man bliver dømt uvidende så hurtigt. Ikke kun her - men generelt. 

Nu er jeg faktisk ret bredt vidende, og kender reglerne rimeligt, derudover er jeg enormt auto-didakt, men det er som om det eneste der gælder i den her verden er uddannelse og papirer .... men det er en helt anden debat og jeg beklager at jeg blev stødt på det måske forkerte tidspunkt. 

Jeg kan jo godt se at det lyder som om der er 1000 ting jeg ikke ved, og jeg har spørgsmål hver anden dag. Det har jeg IKKE men der vil være punkter der er gråzoner - som jeg jo også kan se i denne debat, og andre er der en vis uenighed. Selv SKAT's egne medarbejder må jo ikke give et konkret og bindende svar, uden at man har betalt et gebyr for det, fordi de er så bange for at blive hængt op på noget som helst - alting er et fortolknings spørgsmål, men man skal kunne gætte/vide på forhånd hvad SKAT fortolker - det er faktisk ret uklare spilleregler i min verden til tider. 

Men det er sådan det er - og ok med det. 

Vedr. registrering i hvidvask registeret, Jeg talte faktisk med ERST i går , da jeg netop ikke kunne færdiggøre min ansøgning, grundet at man skal sætte kryds i en af de 5 punkter som Ødegård ApS nævner. 
Det endte med de ikke kunne svare på hvordan det hang sammen, og jeg skulle derfor skrive en mail, hvor de kunne give et skriftligt svar. 

Og til dit nederste spørgsmål om hvordan det hænger sammen kan jeg jo så bare sige, at det undrer mig du ikke ved det, hvis du er veluddannet og sådan udstikker råd om regnskab og bogføring :-) (Spøg - håber du kan tåle det) 

Jeg poster mit svar fra ERST når det lander i min mail-boks så kan vi få lukket den. 

Vedr. Fradraget : Som Lier skriver kan det måske godt tolkes som om det ikke umiddelbart er nyudvikling af kompetencer, også da hun faktisk allerede har erhvervet sig viden på dette område - men jeg tror jeg vil holde mig til at det er af for generel karakter.  Det kunne godt lyde som noget SKAT ville finde på at sige. Og i hht. skattelovens §6a kan man måske ikke helt sige at deltagelsen her er nødvendig for at opretholde virksomhedens indtægt - da hun jo sagtens kan drive forretningen uden at få den inspiration som hun brugte deltagelsen i arrangementet til at hente. 

Men tak for debat til alle. 

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Underretningspligten er der stadig, men bogføring er ikke en del af registreringspligten i Erhvervsstyrelsens register til bekæmpelse af hvidvask, også kommer erhvervsstyrelsens hvidvask tilsyn ikke forbi og foretager kontroller. Men hvis virksomheden opretter virksomheder på vegne af deres kunder, vil man skulle lade sig registrerer og er hermed underlagt hvidvask tilsyn. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)