Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Negativ egenkapital

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overtaget renskab fra min tidligere revisor og har selv bogfør og lavet redskab de sidste par år. Virksomheden har haft meget lille aktivitet pga produkt udvikling og nu har jeg købt råvarer på lageret men varen er ikke solgt endnu så det giver er jo naturligvis underskud.

Dog er der opstået et problem med egenkapitalen. Normal så overfører jeg egenkapitalen fra året før kalder den Egenkapital primo tillægger evt. privatehævninger og trækker virksomheden resultat altså minus ved underskud fra. Men har opdaget at egenkapitalen er negativ, selvom jeg følger den fremgangsmåde som min revisor har anvendt, på trods af jeg har penge i banken og ingen lån. Har prøvet at opklare mysteriet hvordan det kan lade sig gøre.

Gik regnskabet igennem for 2018 og kan se jeg har indskudt 50.000 lige før årskiftet som jeg ikke har medregnet i min egenkapital i 2018.

Er der nogen som ved hvordan jeg løser problemet og sikre talene er bliver rigtig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

jimbo110:
Jeg har overtaget renskab fra min tidligere revisor og har selv bogfør og lavet redskab de sidste par år. Virksomheden har haft meget lille aktivitet pga produkt udvikling og nu har jeg købt råvarer på lageret men varen er ikke solgt endnu så det giver er jo naturligvis underskud.

det lyder ikke som god ide at have overtaget selv. Råvarer til lager skal tages op til indkøbspris når de ikke er solgt og giver absolut ikke underskud

Når du har underskud (hvad du nok ikke har hvis du bogførte korrekt) så ville din egenkapital gå ned. Hvordan det er med de 50.000 du har indskudt ved jeg ikke - men jeg tror ikke du har lavet egentlig kapitalindskud men har givet selskabet et lån, og det ændrer ikke egenkapitalen, men kræver der betales markedsrente - ellers får du skat af en fiktiv rente selv, og ikke fradrag for den i selskabet

Du følger IKKE den rigtige fremgangsmåde, hverken ved optagelse af råvarer som lagerværdi eller ved de 50.000 kr, og sikker på flere andre punkter heller ikke og bør gå tilbage til revisor eller få anden hjælp til at afslutte inden du nu pludseligt kommer for sent - og dit 2020 regnskab starter jo også med galt udgangspunkt når 2019 ikke er afsluttet korrekt

Overvej letlæst bog om regnskab helt generelt, skrevet til sådan en som dig - som e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som John siger, er det nok en god ide at få hjælp til regnskabet. 

Efter skuffelser med to forskellige statsautoriserede revisorer, har jeg fundet en dygtig bogholder som koster en brøkdel og ikke laver fejl som jeg har fanget.

Bogholderen er en af de regninger jeg betaler med glæde!

Tilmeldt 4. Oct 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit brugbare svar. Jeg vil meget gerne have en revisor igen, men der har været så få aktiviter og økonomien har været lidt presset pga mange forsinkelser. Har tidligere lavet regnskab da jeg started virksomheden. Men eftersom jeg har overtaget det efter min revisor har de haft en lidt anden fremgangsmåde. Sagen er bare jeg er begyndt at købe råvarer m.m. som jeg ikke gjort før da jeg tidligere kun havde færdigevarer. 

Hvis jeg ikke er gal på den så Egenkapitalen vel alle Aktiver (varelager, råvarer, produktudvikling, bank, giro) minus glæd (som jeg ikke har) underskudet fra virksomheden, samt privat forbrug. Så vil jeg have plus på egenkapitalen.

Tror gruden til jeg der er opstået problemer er min revisor normalt overfører egenkapitalen primo fra året før. Den fremgangsmåde jeg anvendte til at komme frem til Egenkapitalen var måske forket og derfor forfølger det  mig i år. Jeg tog egenkapitalen primo + private privatforbrug - virksomhedensunderskud. Eftersom virksomheden gav et stort underskud i 2018 tilførte jeg de 50.000 kr. Egenkapitalen jeg kom frem til var meget lille og når jeg så overfører den til i år bliver går den jo i minus. Tror ikke fremgangsmåde i 2018 ikke var korrekt og den jeg har forsøgt anvende i år. Måske fordi jeg prøvede at regne mig frem til hvordan revisoren kom frem til resultatet året før. For det skulle være lettere for en revisor at tage over når jeg begynder at tjene penge igen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

jimbo110:
Hvis jeg ikke er gal på den så Egenkapitalen vel alle Aktiver (varelager, råvarer, produktudvikling, bank, giro) minus glæd (som jeg ikke har) underskudet fra virksomheden, samt privat forbrug. Så vil jeg have plus på egenkapitalen
privatforbrug påvirker ikke EK eller skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Trådstarter har ikke oplyst om sagen drejer som om en Enkeltmandsvirksomhed eller et selskab.

Det virker på mig, som om at der er tale om enkeltmandsvirksomhed. 

Hvorom alting er, ville jeg starte med, at tjekke, at Egenkapital primo svarede  til ultimo året før (altså det revisor har lavet).

Anvender du bogføringssystem, burde den næsten lave egenkapitalen "automatisk" ved at overføre resultatet til egenkapitalen.
 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)