Hej skarpe SEO brains :D Jeg lever af at lave produciton design, scenografi, dekorationer, kulisser og meget andet lækkert. Det er sådan, at mine søgeord er ekstremt begrænsede, og det samme er søgeords volumen os. Der er sådan ca 10-100 om måneden, som søger på mine søgeord. Det er mest fordi det er en meget "lukket" branche i virkeligheden. 80% af mine nye kunder kommer fordi at vi bliver anbefalet, resten kommer fra google/instagram. Vores arbejde er typisk 75% fra tilbagevendende kunder, og resten nye kunder. Så derfor betyder en ny kunde os VIRKELIG meget. For de kommer til at benytte os i meget lang tid, og til mange opgaver - specielt, når de først finder ud af, hvad vi (jeg) virkelig kan, og hvor mange af deres opgaver vi kan løse for dem. Jeg elsker mine kunder, men jeg hader dem os lidt. For de går ikke bare ud på nettet og skriver "jeg skal have bygget en gigantisk bog til lancering af en ny bog, hvem kan det?"
De skriver heller ikke "Jeg skal have lavet en trold til min nye reklame, hvem kan det?"
Jeg ved faktisk ikke hvad de skriver - og der er ikke nogen, som har kunne finde ud af det.
Men nu har jeg jo nogle år på bagen, og min erfaring fortæller mig, at 80% af mine kunder kommer fra andre kunder, som har henvist mig. Eller fra en bror, som fortæller sin søster at "tjek lige hende her ud, hende tror jeg godt I kan bruge til der der projekt du sad og arbejde på, hvor I skulle dekorere hele Hørsholm Midtpunkt" (det er faktisk en ægte historie).
Nu laver jeg jo noget i lidt forskellige kategorier: Reklamer, Film TV, Kulisser og Dekorationer, Special Effects (ja... listen er ret lang egentlig). Og det er nææææsten forskellige kundesegmenter på dem alle sammen.
Kulisser og dekorationer (lad os bare lige kalde det det) - det er der jeg håber at i kan hjælpe mig i første omgang. Det er oftes kvinder, som er min kunde - og det er oftes nogen som er på instagram 15-20 gange om dagen! Sikkert os facebook.
Det er markedførings prinsesserne, som der skal lave et event for deres nye Cup Noodle kunde, og de skal ud og lave en sampling, og til den skal de bruge en KÆMPE Cup Noodle. Eller det er insta-dronningen, som skal have lavet et "børne" rumskib til en nu børnebogs lancering, som er super instagram venlig, fordi alle influencerne kommer forbi.
Min erfaring fortæller mig, at ofte så ved de ikke hvor de skal søge henne, eller hvordan at de lige skal gå til opgaven, at finde en person, som kan lave den slags ting. For de har typisk ikke sæææærligt mange opgaver pr. år til mig. Men når de først har brugt mig en gang, så bruger de mig igen, og igen og igen. I og med at ca. 75% af min omsætning er tilbagevendende kunder, så er en kunde altså virkelig vigtig!
Foruden selvfølgelig det oplagte Instagram markedsføring (jeg er ved at finde de rigtige som kan hjælpe mig, og administrere det) ville det så give mening at gå fuldstændig grassat på google ads. Altså, I kan selv se her, at det er ikke vanvittigt meget trafik der er op de her søgeord (der er sikkert flere). production designer
10 – 100Lav—9,87 kr.14,27 kr.scenograf
100 – 1 tLav—9,88 kr.9,96 kr.rekvisitør
100 – 1 tLav—7,93 kr.8,00 kr.kulisser
100 – 1 tLav—7,08 kr.9,88 kr.dekoration
1 t – 10 tHøj—1,19 kr.6,91 kr.
Men ville det give mening at æde dem ALLE. I håb om, at bag et enkelt af de klik, der sidder en potentiel kunde? Og hvad skal man regne med af budget på den slags? Altså, jeg kan godt regne ud, at hvis der er 100 kliks og man får dem alle, ville det koste ca 4.500kr pr måned. Er det gode penge spildt på ingenting? |
Hej
Spændene tanker!
Min anbefaling er at teste et budget og se hvad klikpriserne egentlig er, hvilke ord du kan få trafik på, og hvad der kan give leads.
Før det skal ske er det dog meget meget vigtigt har at du har målkonverteringer på plads i Google Analytics, så du kan måle på om du får nogle leads fra Google Ads, og hvad prisen for de leads er.
Som du selv siger er en ny kunde meget værd for din forretning, da de kommer tilbage igen, og igen. Så hvis du har en cirka ide om hvad livstidsværdien (CLV) for en ny kunde er, kan du derfra lave en cirka beregning på hvad en ny kunde max må koste (CAC).
Ud fra det kan du begynde at fastsætte et budget for Google Ads, med nogle KPIer der kan bruges til at holde styr på om det giver mening i det lange løb.
Håber det hjalp.