Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig indkomst? Max 800.000 hvis man har fået covid-19 kompensation

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Et helt banalt spørgsmål. 
Hvad tæller med/ikke med i "Personlig indkomst"? Troede jeg nemt kunne google en svar på, men forgæves.

Er det minus AM-bidrag, og er det før evt indbetaling til fx rate-pension?
Fri telefon?
Osv?

Jeg har nemlig fået 69.000 i kompensation til min enkeltmandsvirksomhed (har mistet ordrer for 145.000). Virksomheden har jeg ved siden af et fast deltidsjob. Hvis jeg får gang i virksomheden igen til efteråret (og lige nu kommer der ordrer ind), kan jeg havne i nærheden af de 800.000. Så vidt jeg kan forstå kan 1 krone for meget koste mig alle 69.000. Så det vil være godt at holde lidt styr på det. 

Vh Rune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

polyfemos:
Jeg har nemlig fået 69.000 i kompensation til min enkeltmandsvirksomhed (har mistet ordrer for 145.000). Virksomheden har jeg ved siden af et fast deltidsjob. Hvis jeg får gang i virksomheden igen til efteråret (og lige nu kommer der ordrer ind), kan jeg havne i nærheden af de 800.000. Så vidt jeg kan forstå kan 1 krone for meget koste mig alle 69.000. Så det vil være godt at holde lidt styr på det. 
ratepension trækkes fra ved personlig indkomst som opgøres både før og efter AM bidrag - jeg ved ikke hvilken der er med i de 800.000. 
Pas på ikke at komme benzin på det bål, hvor mange mener at selvstændige vil spekulere i pakkerne - ex holde sin indtægt på 799.999 i perioden og gemme resten af indtægten/fakturaerne til efter - og meget andet sjovt tænkeligt, for det øger i den grad kravet om revisor dokumentation mm

Det lyder lidt tosset hvis det faktisk er sådan som du skriver, at 800.000 = betal 69.000 retur - 799.999,99 - behold 69.000 kr - men jeg er enig i, at det ser sådan ud - og omvendt - har man 800.000 i personlig indtægt, så er man jo ikke i umiddelbar stor nød 

Hør din revisor eller anden kyndig hvis ikke en her har klart svar - evt en af de chat rådgivninger jeg har med her  https://startupadvisejh.blogspot.com/2020/03/corona-nyt-sma-og-mellem-store.html .

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Ja. Det lyder skørt. Men flere steder udlægge revisionsfirmaer det sådan.  (Alle penge retur hvis de 800000 overskrides)

Måske kan man få lidt klarhed hos erhvervstyrelsen når røgen har lagt sig. 

Jeg klør på for at hente det tabte. Men vil nok blive lidt trist hvis den lander lige på vippen og et oplæg til 3 000 kr i december kommer til at betyde 69.000 retur. 

I øvrigt enig i at 800.000-grænsen er høj. 

Vh Rune

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rune

Lidt off topic, men en præcisering for at undgå at misforståelsen (som har været udbredt) blusser op igen ;-)

polyfemos:
Jeg har nemlig fået 69.000 i kompensation til min enkeltmandsvirksomhed (har mistet ordrer for 145.000)

Der gives ikke kompensation for mistede/annullerede ordrer, men for dokumenteret omsætningsnedgang i forhold til referenceperioden sidste år.

/Brian

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Det er rigtigt, og godt du præciserer... (skrev det mest for info, men det kan jo skabe forvirring).

Brian, har du et bud på hvordan "personlig indkomst" defineres i denne sammenhæng?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette fremgår af bekendtgørelsen om kompensation:

§ 6. Kompensation efter § 5, stk. 2, er betinget af, at den selvstændiges indkomst for indkomståret 2020 ikke overstiger 800.000 kr.

Stk. 2. Til indkomsten efter stk. 1 medregnes summen af den selvstændiges:

1) personlige indkomst,

2) aktieindkomst fra selskaber, hvis omsætning indgår i grundlaget for kompensation, og

3) skattepligtige overskud fra selvstændig virksomhed i virksomhedsordningen.

§ 1, pkt. 6

Personlig indkomst: Personlig indkomst omfatter alle indtægter, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst, jf. personskattelovens § 4

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, Ole.
Skat.dk kan jeg se de løbende indberetningerne. Vil det sige at min personlige indkomst er
"Rubrik 13" + "Rubrik 20" + Overskud i virksomhed.

Jeg har ingen renteindtægter eller lignende.

Vh Rune

 

13A-indkomst, hvoraf der skal betales AM-bidrag  
15Indeholdt A-skat  
16Indeholdt arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag)  
20Fri telefon  
45ATP-sats A: Normalt ATP-bidrag  
46ATP-bidrag

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Så fik jeg svar fra Skat. Deres venlige medarbejder kunne give de svar jeg ikke fandt på web eller her i forummet. Deler det lige, så andre kan have glæde af det. 

Personlig indkomst er efter AM-bidrag og evt indbetaling til ratepension. I PDF-versionen af hhv forskudsopgørelse og årsopgørelser er "personlig indkomst" opgjort. Det finder man ikke i web-versionen af oplysningerne. 

Så svaret må for mit vedkommende være. Lønndkomst fra fast job + overskud i virksomhed - am-bidrag og ratepension.

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)