Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmper mod stor entreprenør

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 30. Apr 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.. jeg har udført flere arbejder for samme entreprenør. Det kniber med at få pengene.. indtil nu har vi kun rykket og været til møder. Vi bliver ikke enige umiddelbart. Der er i alt udskrevet 18 fakturaer på særskilte arbejder. Nu er spørgsmålet.. min advokat siger det kommer til at koste 150.000 at føre en samlet sag fordi den er så stor.. det drejer sig om i alt 12.000 timer og dokumentationen er omfattende. Selv om vi har holdt møder om det samlede krav, kan vi så opdele søgsmål i flere sager..? Min tanke er at tage de der er lettest at bevise og hvor der ikke kræves så meget advokattid.. på den måde få taget hul på det og få finansiering til resten af sagerne.. tænkte at opdele det i 4 sager.. hvis man kan.. skal de så køres sideløbende eller kan vi vinde en ad gangen som vi har råd til?

Det er et spørgsmål om konkurs, hvis ikke vi får vores betaling. Måske dumme spørgsmål, men det er ærgerligt at gå ind i en sag med et overskud i firmaet på 440.000 og efter 8 måneder og 12.000 timers arbejde at være i minus. Arbejdet er afleveret og godkendt. Håber noget har en ide.. jeg kan ikke vurdere min egen advokats formåen, viden og agenda, derfor spørger jeg her om det principielle i at opdele i flere sager efter logisk gruppering af fakturaer.

mvh
Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil entreprenøren slet ikke betale noget som helst?

Eller er I uenige i arbejdets omfang?

Hvis det er det sidste, er det måske værd at lave et forlig uden advokatens hjælp.

Min erfaring er at det i sidste ende kan blive dyrt at få ret.

Håber du finder en løsning

De bedste hilsner

Anders

Tilmeldt 30. Apr 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for interessen.. det er en lang historie.. som jeg gerne deler, men lige nu er det presserende spørgsmål om jeg kan bestemme at dele op og forfølge enkelte fakturaer ? :)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Retten vil ikke se det som god stil, hvis du opretter flere sager, og det vil ligeledes koste meget mere, at gøre det på den måde. Dermed vil du få 3-4 gange så høje omkostninger, fordi alt skal laves 3-4 gange, fordi der er 3-4 sager.

Dertil kommer, at retten vil slå sagerne sammen, hvis de behandles samtidig, dvs du vil få meget meget meget lange behandlingstider på 4 sager, vi snakker om 4-7 år afhængig af sagernes omfang, herunder hvor hurtigt domstolen kan få dem igennem systemet, hvor der pt er mega kø pga corona situationen.

Så det er på ingen måde en god ide, at dele sagen op, hverken ud fra et juridisk ej heller et økonomisk spørgsmål.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Apr 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmm.. det forstår jeg.. hvad gør man så når man ikke har råd til en stor sag til 150.000 men kunne bruge første sag vundet (f.eks. en faktura der er meget enkel at vinde til 250.000) til at finansiere at føre resten af sagen samlet? De har tilbudt 500.000 for samlet forlig, hvilket stadig vil efterlade mig i minus 200. samlet mangler vi betaling for 2,4 mill.. Det er en hård en at gå personlig konkurs på.. når sagen ultimativt og set på enkeltfakturaer, kan vindes 85%. Opdeling er min eneste mulighed for at finansiere det cirkus.. og hvis jeg vinder den første sag skal modparten vel dække mine omkostninger eller hvad.. så det bliver kun dyrere hvis jeg taber..? korrekt?
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at snak med din advokat, om du ikke kan betale, når sagen er vundet?

Nej modparten skal ikke dække dine omkostninger, du bliver tilkendt nogle omkostninger fra retten, som er baseret på nogle takster. De er dog langt fra dine reelle advokatudgifter. 

Altså hvis du kigger på den samlede sag til estimeret 150.000 kr i advokatomkostninger, vil du sikkert, hvis du vinder sagen og får medhold i minimum 50% af kravet, blive tilkendt 20-40.000 kr i sagsomkostninger. Dvs du står i minus op til 130.000 kr på dine egne udgifter alene der.

Derfor giver det ikke mening, at oprette flere små sager, det drukner i arbejde og udgifter :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 6. Jan 20
Indlæg ialt: 27
Fra  Friis Advokatfirma Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-seller har ret. Hvis dele af dit samlede krav er meget usikkert, så kan du dog overveje ikke at rejse et krav for denne del, hvorved du vil begrænse retsafgiften til retten lidt samt også sagsomkostningerne til advokaten. Generelt er det anbefalingsværdigt at skære sagen til, således at man kun har de krav med, hvor sandsynligheden for at man kan dokumentere, at man har krav på betaling, er midst 50%. Herved sparer du ikke alene sagsomkostninger, men din sag fremstår også bedre over for dommeren, da du ikke har nogle tvivlsomme krav med blandt de klare krav.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at der evt. kan blive tale om at der skal udpeges en syn- og skønsmand som skal bedømme om dine krav er rimelige og korrekte. Til denne skal der evt. afsættes et beløb.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 30. Apr 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
også tak til Thomas og Jørgen for svar.. er udg. til syn og skøn heller ikke dækket af den part der har uret? Min eneste mulighed er nok at skære sagerne ned til de 60-70 % der er lettest at dokumentere og lade resten ligge. Det vil stadig betyde væsentligt flere penge end det de tilbyder nu. De har trods en del årtier på bagen aldrig været slæbt i retten.. klart nok når det koster en formue at få medhold.. jeg har holdt skruen i vandet 12 måneder nu mens der har været snakket frem og tilbage. Tænker mange var gået ned på nuværende tidspunkt. De har sager kørende på omtalte projekt med rimeligt mange underentreprenører. tsk tsk.. ;) men man lærer hele tiden, selvom lærepenge er dyre.
Tilmeldt 6. Jan 20
Indlæg ialt: 27
Fra  Friis Advokatfirma Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Retten vil medtage omkostningerne til syn og skøn, når de fastsætter sagsomkostningerne i sagen i forbindelse med dommen. Hvis du får medhold I dit krav, vil den altovervejende hovedregel være, at modparten skal betale sagsomkostningerne, herunder udgiften til skønsmanden.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)