Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gælder varemærkebeskyttelse af firmanavn?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Når et navn er varemærkebeskyttet, gælder det så kun selve navnet eller alle mulige andre versioner?

Ville Goolga, Goog eller Googleras eksempelvis være omfattet af varemærkebeskyttelsen for Google - eller skal Google søge særskilt for andre versioner af deres navn?


Vi er blevet opmærksomme på, at et andet firma benytter et navn der minder om det navn, vi ønsker at release med.

Der er for nyligt søgt varemærkebeskyttelse for navnet. Det er som sådan ikke en konkurrerende service og de er en B2B-service, hvilket vi ikke er.

Begge navne basere sig på engelske ord - og altså ikke hjemmelavede navne som f.eks. Spotify

Vi ejer .dk domænet af vores navn, mens .Com domænet er registreret af et amerikansk selskab, der ikke er varemærkebeskyttet i Europa.

Tilgengæld har den varemærkebeskyttede virksomhed .Com domænet af deres version af navnet, mens deres navns .dk domæne er ledigt. Så de er ikke voldsomt optaget af det danske marked, ser det ud til. Dog har de utvivlsomt omsætning i Danmark.

Tilmeldt 1. May 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg går ud fra, at I har registreret jeres varemærke hos det europæiske eller danske varemærkekontor? :-)

I så fald er hovedreglen, at I som udgangspunkt har eneret til at anvende dette inden for de klasser, de er registreret under. Så i det tilfælde, at der nogen der anvender et navn, der er forveksleligt med jeres varemærke, inden for samme klasse(r), som I har registreret varemærket under, krænker der dermed jeres varemærkeret.

Ud fra det, du skriver, lyder det dog til, at de ikke opererer inden for samme branche/område som jer? I det tilfælde vil jeres varemærkeret ikke gældende på det område (medmindre I har registreret varemærket under den pågældende klasse, som nævnt ovenfor).

For så vidt angår andre versioner af et varemærke, gælder hovedreglen, at jo mere varerne/tjenesteydelserne minder om hinanden, jo lavere krav er der til forveksleligheden og vice versa. I dit tilfælde med Google er der dog tale om et så velkendt brand, at det nyder beskyttelse ved alle former for varer/tjenesteydelser. Om et givent brand, som fx "Goolga", krænker Googles rettigheder er dog op til konkret vurdering af en domstol/et varemærkekontor, men da det er meget forveksleligt med "Google", og der dermed kan opstå risiko for forveksling hos forbrugerne i dette tænkte eksempel, vil det umiddelbart krænke Googles varemærkeret på "Google".

Håber, det gav svar nok :-)
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)