Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback ønskes på koncept

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle,

Jeg sidder med en idé til et koncept med tilhørende webshop.
Formålet er at skabe en bæredygtig virksomhed, som også gør noget godt for andre, som har brug for hjælp/støtte.

Inspireret af et interview med en amerikansk iværksætter er jeg kommet på en idé, som jeg godt kunne bruge sparring på.

I nedenstående eksempel er produktet erstattet af et andet produkt. Jeg er interesseret i feedback på konceptet og ikke på produktet.

Jeg starter en webshop og sælger eks. sko til bevægelse. Det er der mange der gør og det er svært at blive en ledende spiller på det marked. Det nye er dermed dette koncept.
Jeg arrangerer temadage med en indsamling til børn/unge i Afrika, som ikke har sko til bevægelse, men som har brug for det.
Måske kender du eksemplet fra Team Rynkeby Skoleløb. Hvis du ikke kender det, så handler det kort om at hver skoleelev finder sponsorer, som betaler X kr. pr. Omgang barnet løber. Pengene doneres til et velgørende formål.

Mit projekt vil have en indsamling (dog anderledes end Rynkeby løbet), men formålet er det samme. At skaffe penge til de børn og unge der har behov for hjælp. Pengene der indsamles bliver dog ikke doneret direkte til et eksternt projekt, men bruges derimod til at købe produkter fra webshoppen og produkterne sendes til trængende børn og unge. Uddelingen i eks. Afrika sker gennem en anerkendt samarbejdspartner indenfor området.

Det er bedst illustreret således:

1) Indsamlingsdag med private sponsorkroner (eks. 50.000 kr.) ->
2) Indsamlingsmidlerne køber produkter af webshoppen til normal udsalgspris minus 10 % rabat ->
3) Jeg sender produkterne til en anerkendte organisation hvor frivillige deler ud til de børn og unge som på forhånd er defineret gennem anerkendte projekter.

Er det nemt forklaret og hvilke faldgrupper kan I se i projektet?

Forskellen på mit projekt og Team Rynkeby er at jeg er så lille en virksomhed at jeg har brug for at tjene på arbejdet, Team Rynkeby er store og tjener ikke på selve indsamlingen.

Det er stadig salget af sko til bevægelse der ventes at være den primære indtægt og handelsvare. Disse indsamlingsprojektet er sekundær indtjening, men dog en nødvendig faktor for at kunne lave en bæredygtig virksomed.
Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Synes faktisk det er et ulækkert projekt. Du dækker dig ind bag velgørenhed, men er i virkeligheden bare interesseret i at booste dit salg.

Tilmeldt 8. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for feedback og din ærlige mening. Jeg ser behov for at organisere det anderledes, fordi det jo ikke er boost af salg der er formålet.

Mange laver indsamlinger og donerer penge direkte til et projekt - stor respekt for det.
Dette projekt skal derimod støtte med materialer direkte ned til projekter gennem anerkendte hands-on organisationer.

Webshoppen skal genere nok omsætning i sig selv til at dække faste omkostninger og løn.

Nødhjælpsorganisationer bruger gennemsnitligt omkring 5 % i administration. Røde Kors 3,7 %, Folkekirkens Nødhjælp 5,6 % og Blå Kors 10 %, Unicef 4 %, Børnefonden 6,2 % (2017). Jo større organisation jo lavere omkostningsprocent.

Hvordan ser denne model ud:

1) Indsamlingsdag med private sponsorkroner (eks. 50.000 kr.) ->
2) 5 % går til administation ->
3) Indsamlingsmidlerne køber materialer til indkøbspris og dækker forsendelsesudgifter (ingen fortjeneste) ->
4) Materialer sendes til en anerkendt organisation hvor frivillige deler ud til de børn og unge som på forhånd er defineret gennem projektet.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Jesper I. P.

Jeg har intet imod at tjene penge på velgørenhed - der er ingen der nogensinde har sagt at velgørenhed er lig med gratis. Men jeg får ikke indtrykket af konceptet at det handler om velgørenhed. Måske har jeg misforstået noget. Jeg tænker, at hvis velgørenhed virkelig er dit formål, så er det det, du skal have meget mere fokus på. Nu lugter konceptet af at tjene på bekostning af andres behov. Det er en koncept som en vis Donald T. ville kunne komme med, hvis han ikke tilfældigvis sad i et ovalt kontor i et bestemt hvidt hus i en by der starter med W. og ligger i USA.

Husk, at en af de fire kerner af tillid er "hensigt". Så længe din hensigt ikke er tydeligt, vil du have meget svært ved at få tillid fra andre.

Albert

Fra Herning
Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med de andre kommentarer

Det dur ikke at du tjener penge på dine velgørenhedsarrangementer, hvis du vil lave en forretning der skal klare sig på den lange bane.

Overvej at bruge din Indsamlingsdag som ren branding, hvor du sælger produkterne til kostpris (måske endda sætter lidt penge til), og gør det til en del af markedsføringen af din webshop.

E-commerce og online marketing nørd. Ejer webshoppen 

www.vikleliv.dk 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)