Jeg sidder med en idé til et koncept med tilhørende webshop. Formålet er at skabe en bæredygtig virksomhed, som også gør noget godt for andre, som har brug for hjælp/støtte. Inspireret af et interview med en amerikansk iværksætter er jeg kommet på en idé, som jeg godt kunne bruge sparring på. I nedenstående eksempel er produktet erstattet af et andet produkt. Jeg er interesseret i feedback på konceptet og ikke på produktet. Jeg starter en webshop og sælger eks. sko til bevægelse. Det er der mange der gør og det er svært at blive en ledende spiller på det marked. Det nye er dermed dette koncept. Jeg arrangerer temadage med en indsamling til børn/unge i Afrika, som ikke har sko til bevægelse, men som har brug for det. Måske kender du eksemplet fra Team Rynkeby Skoleløb. Hvis du ikke kender det, så handler det kort om at hver skoleelev finder sponsorer, som betaler X kr. pr. Omgang barnet løber. Pengene doneres til et velgørende formål. Mit projekt vil have en indsamling (dog anderledes end Rynkeby løbet), men formålet er det samme. At skaffe penge til de børn og unge der har behov for hjælp. Pengene der indsamles bliver dog ikke doneret direkte til et eksternt projekt, men bruges derimod til at købe produkter fra webshoppen og produkterne sendes til trængende børn og unge. Uddelingen i eks. Afrika sker gennem en anerkendt samarbejdspartner indenfor området. Det er bedst illustreret således: 1) Indsamlingsdag med private sponsorkroner (eks. 50.000 kr.) -> 2) Indsamlingsmidlerne køber produkter af webshoppen til normal udsalgspris minus 10 % rabat -> 3) Jeg sender produkterne til en anerkendte organisation hvor frivillige deler ud til de børn og unge som på forhånd er defineret gennem anerkendte projekter. Er det nemt forklaret og hvilke faldgrupper kan I se i projektet? Forskellen på mit projekt og Team Rynkeby er at jeg er så lille en virksomhed at jeg har brug for at tjene på arbejdet, Team Rynkeby er store og tjener ikke på selve indsamlingen. Det er stadig salget af sko til bevægelse der ventes at være den primære indtægt og handelsvare. Disse indsamlingsprojektet er sekundær indtjening, men dog en nødvendig faktor for at kunne lave en bæredygtig virksomed. |
Synes faktisk det er et ulækkert projekt. Du dækker dig ind bag velgørenhed, men er i virkeligheden bare interesseret i at booste dit salg.