Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man lade være med at afskrive?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Er ved at lave 2019 regnskab for min kone som er selvstændig.
Hun startede 1/1-2019 og har der været en del omkostninger i opstartsfasen.
Hun vil være meget ked af at skulle gå ud af det første år med et underskud.
Hvis jeg aktiverer alle aktiver med værdier mellem kr. 3.000 og kr. 30.000 og lader være med at afskrive i 2019 kan vi lige snige det op på et lille overskud. Må man det?
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ærligt ikke om det er lovligt aat undlade at afskrive. Men det giver jo ikke et retvisende regnskab. I snyder jo både jer selv og eventuelle interessenter der kontrollere regnskabet.

Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
"§ 43. Kostpris, dagsværdi eller genindvindingsværdi for immaterielle og materielle anlægsaktiver med begrænset brugstid skal formindskes med afskrivninger, der tilsigter en systematisk afskrivning af aktiverne over deres brugstid. Dette gælder dog ikke aktiver, der løbende reguleres til dagsværdi i medfør af § 38.

Stk. 2. Afskrivninger skal beregnes under hensyntagen til aktivets forventede restværdi efter afsluttet brugstid.

Stk. 3. I særlige tilfælde, hvor en virksomhed ikke er i stand til pålideligt at skønne over brugstiden for goodwill og udviklingsomkostninger, skal denne antages at være 10 år."
Si vidt jeg ved, så ja. Ellers har du ikke et retvisende billede af regnskabet. Jeg har dog ikke et 100% svar
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstår slet ikke problemet tror jeg. Hvofor vil hun betale mere i skat? Har hun haft afskrivningsberettigede omk så vil en underskud kunne være fint - give fremskrivning - overførsel af fradrag til ægtefælle osv og INGEN kan se det ud over din kone og dem hun fortæller det til, og de vil da kunne gennemskud det lige med det samme,  hvis hun puster regnskabet op - Skattemæssigt må hun godt undlade fradrag men det giver slet ikke mening synes jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Min kone er rent ud sagt bange for at Skat vil komme efter hende hvis hun laver et underskud.

Jeg har fortalt hende at det ikke er unormalt hvis der kommer et underskud det første år.

Er der nogle der rent faktisk ved hvordan Skat reagerer på selvstændige med underskud?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_1:
Min kone er rent ud sagt bange for at Skat vil komme efter hende hvis hun laver et underskud.

Jeg har fortalt hende at det ikke er unormalt hvis der kommer et underskud det første år.

Er der nogle der rent faktisk ved hvordan Skat reagerer på selvstændige med underskud?

det er ingen som helst risiko hvis hun har en virksomhed hvor hun seriøst søger overskud - og trækker helt regulære omkostninger fra - så er underskud helt normalt i en start periode (og for nogen også længere)

Så længe hun driver virksomheden seriøst med overskud for øje og trækker de ting fra hun reelt må og ikke andet (overvej https://jh-e-books.blogspot.com/2018/12/fradrag-2019.html) så skal hun naturligvis trækker underskud fra 

De aktiver hun har købt og trækker fra, skal alene være med henblik på firmaets indtægt og  - skulle hun lukke - så er de firmaets og skal købes ud igen med moms - men så længe hun er i drift - så er der fradrag.
Varelager er ikke fradrag før det er solgt - mere så hun ikke trækker køb af varer der ligger på lager fra.
overvej mere om personlig virksomhed https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig søger hun overskud, men omsætningen har kun været kr. 100.000 det første år.

I de første seks måneder i 2019 fik hun supplerende dagpenge, ca kr. 100.000. 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_1:

Selvfølgelig søger hun overskud, men omsætningen har kun været kr. 100.000 det første år.

I de første seks måneder i 2019 fik hun supplerende dagpenge, ca kr. 100.000. 

 

 

det er blot kravet at det drives med overskud for øje (ikke er ren hobby) og 100.000 i omsætning peger jo helt på det - så der er ikke nogen fare for skat ikke kan godkende et underskud så længe regnskabet er korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

det er ikke noget krav at afskriver skattemæssigt 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det er blot kravet at det drives med overskud for øje

Er der ikke noget med, at efter 3 år med underskud (enkeltmandsvirksomhed), så betragtes det som hobby?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)