Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At skifte fra enkeltmandsvirksomhed til IVS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg startede min webshop for 1 måned siden under en enkeltmandsvirksomhed. Sidenhen er det gået rigtig fint og omsætningen er noget op over 20.000 små 14 dage efter 14 dage efter launch. Jeg er så pludselig kommet i tvivl om det var den rigtige ide at starte under en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har så læst mig frem til at iværksætterselskab ville være en optimal løsning. Er dette rigtigt? 

I så fald hvordan vil jeg kunne skifte over til et IVS? Er det mere ligetil at gøre det når omsætningen stadig er så lille i min enkeltmandsvirksomhed. 

Mvh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

DEr kan ikke oprettes nye IVS, ligesom der ikke kan omdannes til IVS. Kun skattepligtigt salg af virksomheden fra enkeltmandsvirksomheden til et givet IVS du måske kan købe.

Umiddelbart - hvis ikke du har større risici i den webshop du driver - så ville jeg blive i EMV og fortsltte driften. Så kan du evt. omdanne til ApS - måske allerede om 1 år, hvis du fortsætter den flotte opstarts omsætning

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

IVS har du aldrig kunnet omdanne til fra enkeltmands - men stifte nyt, men det er også slut nu. Du kan stifte ApS men med en så hurtig omsætning på 14 dage, vil du godt kunne risikere, at du vil blive sat i skat af en goodwill værdi når du ”forårer” den videre fremtid til et nyt firma. Alternativet er skattefri omdannelse som kræver 40.000 kr fri kapital og revisor erklæring.

OM du så skal have ApS afhænger af flere ting - risiko først og fremmest, og om du vil forberede for at kunne sælge en del til andre ejere - men det er så med en pris - da ApS normalt vil kunne have lidt højere omk - lidt andre muligheder for kørepenge med løn krav - og offentligt regnskab

Du kan se grundliggende forskelle her ret enkelt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

IVS har du aldrig kunnet omdanne til fra enkeltmands - men stifte nyt, men det er også slut nu. Du kan stifte ApS men med en så hurtig omsætning på 14 dage, vil du godt kunne risikere, at du vil blive sat i skat af en goodwill værdi når du ”forårer” den videre fremtid til et nyt firma. Alternativet er skattefri omdannelse som kræver 40.000 kr fri kapital og revisor erklæring.

OM du så skal have ApS afhænger af flere ting - risiko først og fremmest, og om du vil forberede for at kunne sælge en del til andre ejere - men det er så med en pris - da ApS normalt vil kunne have lidt højere omk - lidt andre muligheder for kørepenge med løn krav - og offentligt regnskab

Du kan se grundliggende forskelle her ret enkelt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Du kan også køre videre og så omdanne om et års tid - når du har kapital til det

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det gode og hurtige svar. Nu går jeg hen og bliver i tvivl om jeg overhovedet skal omdanne mit selskab. Jeg kører efter en virksomhedsmodel, hvor risikoen for at miste penge er meget lav. Da jeg intet varelager har. Kunne det så være en god ide bare at beholde enkeltmandsvirksomheden? 

Jeg er total grøn ift. det md at være selvstændig og jeg er derfor bange for at jeg har dummet mig ift. bankkonto. Den hurtige start er kommet bag på mig og jeg må erkende at jeg nok ikke var helt klar til det. Jeg har nemlig ikke fået oprettet en erhvervkonto. Det vil sige at jeg købt varene og solgt dem videre med brug af min private konto. Jeg er nu i gang med at åbne en erhvervskonto hos Danske Bank

Hvad skal jeg være opmærksom på?

:-)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo kun dejligt, at det er gået godt fra starten. Hvis du har import/export kan der være nogle forhold, som på sigt, hvis du ikke får anmeldt korrekt mv. og derved på sigt når volumen stiger, kunne medføre en anbefaling om etablering i selskabsform

Derudover, hvis du blot driver webshop hjemmefra, så burde der ikke være den store risiko, ved at være i EMV.

I forhold til bankkonto, så må man skatteteknisk godt bruge sin egen konto når du lader dig beskatte efter alm. personskatteregler. Skal du op i Virksomhedsskatteordningen skal du have særskilt bankkonto. Yderligere vil jeg altid anbefale en særskilt bankkonto alene fordi det gør det meget nemmere for dig, at klare bogføring og afstemning. Banken vil pga. hvidvasklovgivningen med stor sandsynlighed også kræve en særskilt erhvervskonto af dig. Husk dog, at de fleste banker vil have et gebyr for erhvervskonto. Dette er naturligvis en forhandlingssituation, hvor du kan bringe dit samlede bankengagement i spil og forhandle om prisen.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

 

Jeg importerer mine varer fra EU. Er dette ok i EMV? Danske Bank sagde 2000 kroner for en erhvervskonto, da jeg allerede er kunde i banken. Lyder dette fair?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja til begge dele

vh john Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar :-)

Er der noget jeg skal gøre med mit bogholderiprogram eller bankkonto når jeg skifter min virksomhed over fra min private konto til min erhvervskonto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal jo i alle fald have en konto i banken som du kan stemme af mellem bogføring og bankudtog løbende, ellers kører du sur - 
Der ændring er - vil være i banken

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)