Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blogger virksomhed beskatning/moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Eftersom blogger virksomhed på tværs af landegrænser er relativt nyt, findes der endnu ikke tusind hits på Google søgninger, så nu hører jeg lige alle jer kloge hoveder herinde Smile

Jeg har haft en rejseblog de 2 sidste år (samt dertil hørende platforme) og med hårdt slid er der efterhånden kommet gang i de ting jeg drømte om. Trafik, bestilling af artikler osv. Derudover har jeg skrevet en rejsebog, som jeg efter mange overvejelser har besluttet mig for, først at udgive som e-bog og senere som selvudgivelse i fysisk form. Men momsen på e-bogen pusler min hjerne.

E-bogen kommer til, at ligge i både dansk og engelsk version, men hvordan foregår momsen hvis jeg sælger til en køber udenfor Danmark? De normale 25%? Med mindre jeg beder folk om at registrere hvor de kommer fra, har jeg jo ikke mulighed for at vide det..... 

Er der nogen der kan hjælpe med svar her?

Eva

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

op til 10.000 euro mener jeg at huske - kan du til EU sælge med dansk moms til private - derover skal du kunne registrere hvor din køber kommer fra og du skal onestopshop registreres i skat i de enkelte EU lande. Udenfor EU altid uden dansk moms - og angivelse i rubrik C

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 25. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Uhhh nyt ord "One stop moms" Smile

Fra skats hjemmeside:

"Fra den 1. januar 2019 er der kommet en række ændringer til One stop moms-reglerne. Fra 1. januar 2019 kan virksomheder i EU med et samlet salg af elektronisk leverede ydelser til private inden for EU for under 10.000 euro (omregnet svarer det til 74.415 kr.) på et kalenderår, i stedet vælge at indberette og betale i sit eget hjemland. Det vil sige, at din virksomhed i stedet kan afregne moms efter de normalt gældende danske momsregler. Denne regel gælder ikke for virksomheder uden for EU."

Det betyder vel, at det smarteste/letteste for mig vil være, bare at betale dansk moms ikke? Og dette dækker KUN hvis EU borgere køber bogen. Har jeg ret? 

Resten af teksten forvirrer mig dog stadig. Jeg synes ikke at kunne se, hvordan jeg afregner moms hvis jeg f.eks sælger en bog til USA?

Jeg har jo også stadig aktiviteter i DK hvor firmaet også har adresse og disse afregnes vel normalt, selvom man registrerer sig (i 2 år af gangen) til One stop moms?

Link til skats forklaring: https://skat.dk/skat.aspx?oid=10006

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

One stop moms er ikke en valgmulighed. Hvis du sælger for mere end størrelsesgrænserne skal du indenfor de angivne deadlines registreres for one stop moms, alternativt registreres i samtlige EU lande du har salg til. Endvidere har du jo altid bogføringsloven og krav til dine faktura (udledt af momsloven), at du skal angive købers navn og adresse. Du vil derfor altid vide hvor dine købere boer og derfor kunne registrere dette. Det skulle undre mig om ikke der findes forskellige "webshop" systemer som kan integreres med de gængse regnskabsprogrammer og derved sikre en korrekt registrering af dine købere - automatisk. 

Bemærk i øvrigt også at særligt ifht. blogger aktivitet, kan der være mange forskellige aktiviteter, som skal iagttages særskilt ifht. moms osv. 

Udgangspunktet vil være, at alm. reklame du laver for andre skal momses og sendes særskilt faktura herfor, underforstået at du er over grænsen på 50.000 i omsætning. Modtager du varer for dine ydelser, skal du stadig sende en faktura og de skal sende dig en faktura for den vare/ydelse, som du modtager også selv om de er på samme beløb. Det kaldes bytteforhold og netop fordi, der kan være forskellige behandling af momsen, kan man sagtens risikere, at skulle betale moms, hvis du fx. modtager varer fra en EU virksomhed, men din ydelse (reklame) ligger i DK. 

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

over grænsen se den i linket http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html  mener oms 10.000 - SKAL du registreres for onestopshop moms - og llgge lokal moms på tll alle >EU lande - omsætter du mindre må du lægge dansk moms på i stedet - men du får problem hvis du så pludseligt ligger over - men se linket

I DK dansk moms på uanset hvad

til uden for EU - uden moms og indberetning af salget i rubrik C moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)