Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - kun en kunde - men ApS

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet bekendt med, at der er en regel om at man som selvstændig som udgangspunkt skal have mere end en kunde, for at Skat ikke potentielt anser det som en ansættelsesforhold.

Indtil for ca. to måneder siden havde jeg to langtids-kunder, men skilte mig af med den ene, da jeg dels følte de var for økonomisk ustabile, og dels gerne ville fokusere min energi på at udvikle en idé jeg har. Denne ide skaber endnu ingen indtægt. Men min mening var fortsat at bruge den primære (stabile) kunde som en fast indtægt, mens det andet projekt blev opbygget.

Jeg fakturerer min kunde fra ApS og udbetaler derefter løn til mig selv.

Er reglen om en kunde et potentielt problem, når man har et ApS? Eller er det noget som gælder for enkeltmandsvirksomheder?

På forhånd tak

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man ikke svare på - det er en samlet bedømmelse men hvis ikke du rent faktisk har risiko selv ved arbejdet (ud over at kunden ikke betaler) og aktivt søger nye - måske annoncerer osv - ja så vil det være dyrt hvis skat siger du faktisk var lønmodtager.

Det at have 2 kunder er ikke i sig selv nok, man kan sagtens være lønmodtager flere steder.

Er man ikke selvstændig - får man skat af momsen + skat over 100% for indtjeningen let - så man skal føle sig ret sikker

Se kriterierne -det er det samlede billede som tæller https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Mark:
Jeg er blevet bekendt med, at der er en regel om at man som selvstændig som udgangspunkt skal have mere end en kunde, for at Skat ikke potentielt anser det som en ansættelsesforhold.

Den har jeg ikke hørt før. Jeg har da flere kunder (selskaber), der kun har 1 kunde. Uden problemer.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Mark:
Jeg er blevet bekendt med, at der er en regel om at man som selvstændig som udgangspunkt skal have mere end en kunde, for at Skat ikke potentielt anser det som en ansættelsesforhold.

Den har jeg ikke hørt før. Jeg har da flere kunder (selskaber), der kun har 1 kunde. Uden problemer.

Det har vel basalt også rigtig meget at gøre med virksomhedtypen. Konsulenter, rengøring,, bogholderi....hvor der kun er en - lad os sige mindre virksomhed der er kunde, er givet noget helt andet end hvis du som konsulent har Novo som eneste kunde i en årrække. 

En smed med eget værksted og kun en kunde vil næppe være i fare for at blive set som ansat af Skat, men med ydelser der kun er tid er det givet meget anderledes. 

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tak for svar! Og et godt indlæg :) Jeg mener at opfylde betingelserne for at være selvstændig.

Hvad forstås i fx IT-sammenhæng med en risiko for at tabe penge. I de fleste tilfælde kan man vel som sådan ikke direkte tabe penge for en serviceydelse, med mindre klienten skulle vælge at lave et erstatningskrav for en fejl.

Jeg har en erhvervsforsikring der dækker erstatningskrav fra klienter (op til et par millioner kroner). Det tænker jeg må tælle for at jeg er klar over der er en risiko udover at de ikke betaler pengene.

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvornår ville Skat overhovedet gå ind og kigge på sådanne forhold?

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Det har vel basalt også rigtig meget at gøre med virksomhedtypen. Konsulenter, rengøring,, bogholderi....hvor der kun er en

Den ene kunde, jeg har, har staten som kunde. Så er det jo nok noget andet!.

BroncofanDK:
En smed med eget værksted og kun en kunde vil næppe være i fare for at blive set som ansat af Skat, men med ydelser der kun er tid er det givet meget anderledes. 

Har også kunder i denne branche, der har kørt med 1 kunde i 15 år. Uden indsigelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark:

Hvornår ville Skat overhovedet gå ind og kigge på sådanne forhold?

ved alm kontrol af den der måske ikke var selvstændig - så vllle de altid se på det - det er et fokusområde - og tilsvarende jo med arbejdsgiveren som jo vil miste momsfradrag og få bod for ikke at indberette skat for lønmodtager arbejde. Det er jo ikke noget der sker hver dag-  men det sker i høj grad og ruinerer fuldstændigt den med det ApS som det rammer normalt

Det er en helhed og ikke alene om en kunde eller flere - man ser på helheden https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html  Man kan vælge at sige det ikker sker - med kontrol - det kan man med alt - men her er bare et område som kan ruinere rent ud sagt - og der er adskillige sager hvert år, 
Et lidt kendt var DonØ

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 07:29
Hvor mange stjerner giver du? :

John, den store forskel på Don Øs sag er, at han samtidig var ansat i Parken, og derudover fakturerede ydelser til dem fra hans firma. Derfor mente skat at han burde få udbetalt det faktureret som løn. Da han jo i forvejen fik løn udbetalt fra virksomheden.

'så jeg ville ikke være bekymret hvis jeg var dig. Rigtig mange fakturerer deres serviceydelser hver eneste måned uden problemer, selv Lars Løkke begynder på dette :-) 

Så fakturere bare dine ydelser, som du plejer, da du intet gør forkert. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

JEg har en bekendt, som skat går efter på dette område. Han tog et tidbegrænset prjektleder forløb i hans brance, hvor hans ApS havde haft mange kunder over årerne, og ville fortsætte med dette. Det var endda via et vikarbereau.

Det *ene* forhold gik skat efter, men de skal mig bekendt i retten og advokaterne mener at have en god sag imod skat. Så ja det er en heldhedsbetragtning, men skat kigger også på enkelte projekter og kan beslutte at gå efter disse.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)